Kirjoittaja Aihe: ArtCity - Vaasa  (Luettu 126344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: ArtCity - Vaasa
« Vastaus #1715 : 16. 06. 2011 12:12 »
Kauniit kiitokset kaikille lukijoilleni suuresta mielenkiinnosta Vaasan paikalliseen kulttuurihistoriaan joka valtaisa.
Mitä enemmän minä tutkin, sitä enemmän löydän  jo unhoon painuneita mestareita. Miksi heistä pitäisi vaieta?
Sitä en  ymmärrä. Tuodaan heidät esille ja vielä kerran muistellaan heidän saavutuksiaan. Monet ovat ponkaisseet täältä maailmalle ja siellä tehneet elämän työnsä.

Olen tilastoinut lukukertoja 1,5 kuukauden ajalta. Tänään menee 3000 lukijan määrä rikki. Kukaan ei kuulemma lue, mutta kaikki lyöntivirheetkin noteerataan aivan "hirmuisiksi". Kirjoittavalle ihmiselle tulee
virheitä, mutta asiavirheitä kaikesta huolimatta ei ole osoitettu. Tai ei ole edes pystytty osoittamaan.
Eniten ovat keskustelua herättäneet Siiri Angerkoski, Fanny Churberg ja Sigrid Scauman. Puoluepolitiikkaan heitä ei voi sotkea. Ei Siiri Angerkoskella ollut mitään tekemistä siihen, että Vaasan työväentalon kellarista 1930 löydettiin vaasalaisten kommunistien asekätkö. Se on tosiasia, historialliselle totuudelle ei voi mitään.
Turha sitä enää 81 vuoden jälkeen elämöidä. Kun kirjoitin Vaasan kaikikien aikojen suurimmasta taiteilijasta
joka oli myös kiistellyin. Hänen pikkutaulujenkin hinnat alkaa kuusinumeroisella luvulla.

Se oli joillekin kauhea pettymys, kun luulivat yhtä tämän tämän  taiteilijaa historiamme suurimmaksi.
Historia on julmaa, se nostaa ja laskee kaapin päälle kuvia. En ole omasta maineestani mitenkään huolissani koska 50 vuoden päästä vain jokunen vanhus muistaa minun täällä olleen ja sadan vuoden päästä ei kukaan. Niin on katoavaista tämä elämä. Mutta vielä tässä pieni tovi hiihdellään.

Pentti Suksi
« Viimeksi muokattu: 16. 06. 2011 13:01 kirjoittanut Pentti Suksi »

jekku

• Vieras
« Vastaus #1716 : 16. 06. 2011 20:08 »

Eniten ovat keskustelua herättäneet Siiri Angerkoski, Fanny Churberg ja Sigrid Scauman. Puoluepolitiikkaan heitä ei voi sotkea. Ei Siiri Angerkoskella ollut mitään tekemistä siihen, että Vaasan työväentalon kellarista 1930 löydettiin vaasalaisten kommunistien asekätkö. Se on tosiasia, historialliselle totuudelle ei voi mitään.
Turha sitä enää 81 vuoden jälkeen elämöidä. Kun kirjoitin Vaasan kaikikien aikojen suurimmasta taiteilijasta
joka oli myös kiistellyin. Hänen pikkutaulujenkin hinnat alkaa kuusinumeroisella luvulla.

Nyt taisi tulla Sukselle pilkkuvirhe noiden hintojen kanssa.
Arvokkaita taulut toki ovat mutta yhden nollan saa kyllä jättää lopusta pois.

http://www.hagelstam.fi/sumuCMS/php/c_hakutulos.php?huutokaupan_numero=kaikki&kategoria=Kaikki&lnro=&hakusana=&valuutta=eur&offset=800&lang=fi

http://umami.fi/kulttuuri/nayttelyt/liisa/kultakauden-mestarit-odotetusti-suosikkeja-bukowskilla/

http://www2.bukowski.fi/cata.php?p=3&id=38909

http://www.bukowskis.com/auctions/F156/492-fanny-churberg-i-skogen?locale=fi

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1717 : 16. 06. 2011 21:09 »
Myönnän näin on käynyt. Aina on tauluilla pyyntihinta ja vasarahinta. Joissakin tapauksissa saattaa olla rajukin hintaero. Churbergin tauluja ei ole enää kovinkaan paljon vapailla markkinoilla. Mutta ollaan Jekun kanssa samaa mieltä että  kun Churbergin vasarahinnan kuulee, niin köyhät tekee  tilaa, että rikkahat pääsee huutamaan .

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
« Vastaus #1718 : 16. 06. 2011 23:11 »
Kauniit kiitokset kaikille lukijoilleni suuresta mielenkiinnosta Vaasan paikalliseen kulttuurihistoriaan joka valtaisa.
Mitä enemmän minä tutkin, sitä enemmän löydän  jo unhoon painuneita mestareita. Miksi heistä pitäisi vaieta?
Sitä en  ymmärrä. Tuodaan heidät esille ja vielä kerran muistellaan heidän saavutuksiaan. Monet ovat ponkaisseet täältä maailmalle ja siellä tehneet elämän työnsä.

Olen tilastoinut lukukertoja 1,5 kuukauden ajalta. Tänään menee 3000 lukijan määrä rikki. Kukaan ei kuulemma lue, mutta kaikki lyöntivirheetkin noteerataan aivan "hirmuisiksi". Kirjoittavalle ihmiselle tulee
virheitä, mutta asiavirheitä kaikesta huolimatta ei ole osoitettu. Tai ei ole edes pystytty osoittamaan.

Pentti Suksi

Suksi nyt jälleen omahyväisenä vaatimattomana miehenä kirjoittelee puuta-heinää. Tavoilleen uskollisena.
Haluaa esittää, että juuri hänellä olisi 3000 lukijaa. Sellaista tilastointia ei järjeslmässä ole. Aihekohtainen tilastointi on.  Tyypillistä Suksea.
Toisen aiheen alla Suksi nimittelee/haukkuu opponenttejaan äärioikeistolaisiksi ja kommunisteiksi. Mies ei kykene kunnon depattiin - melko säälittävää, sanoisin.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1719 : 17. 06. 2011 09:09 »
Valitettavasti tämä ei ole karkeanjätteen laatikko ne voit heittää tuonno Vaasan palon osioon. Tilastointi on äärettömän helppoa. Ei kai minun  pidä sitäkin "kapteeni"- miehelle neuvoa.

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1720 : 17. 06. 2011 15:03 »
Valitettavasti tämä ei ole karkeanjätteen laatikko ne voit heittää tuonno Vaasan palon osioon. Tilastointi on äärettömän helppoa. Ei kai minun  pidä sitäkin "kapteeni"- miehelle neuvoa.
Hyvä jätteenlajittelija Pentti Suksi

Ota yhteys ylläpitoon (Tapio Parkkari), niin sinulle selviää foorumin tilastointijärjestelmät. Sen jälkeen ehkä jopa sinulle on äärettömän helppoa käsittää, miten ne on rakennettu - tai sitten ei ehkä sitteenkään. Mutta yritä edes. Suksen omalla tilastoinnilla ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä - kuten juuri muullakaan.

PS. Kapteenin arvoon nimitetään Pääesikunnan esityksestä, jonka tasavallan preisidentti vahvistaa allekirjoituksellaan. Joten niiltäkin osin Sukselta on jälleen kerran asiatonta käytöstä.  Suksen käyttämät lainausmerkit jääköön omaan arvottomuuteensa.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1721 : 17. 06. 2011 17:05 »
Voi pyhä yksinkertaisuus!!!! Maailman  helpoin asia tilastoida lukijamäärät. Se on kun liian pitkälle lukee, niin peruskoulumatematiikka unohtuu. Tämä on Art City-palsta ja kirjoitan kotiseutuhistoriaa tällä hetkellä ja minulla on ollut yhden päivän aikana yli 200 lukijaa. Se on todella paljon, kun katsoo kuinka vähän kirjoittajia täällä on.
Vilkaseppa vähän minun kuvaani, jos ymmärrät, niin kapteeni pienemmästä päästä herroja kuin mitä olen.
Siinä olen  ritarikunnan komentajan  arvossa ja tätä nykyä ritarikunnan jäsenyyksiä on kolme. Valitettavasti olen Suomessa, jos olisin olisin Englannissa, olisin parlamentin ylähuoneen pysyvä jäsen. Ei niitä kovin tiuhasti
sotamiehelle jaeta. Pitää olla sitä ansioo, sanoo Leppäsen Preeti.

Sanon edelleen, että pidä kunniassa tätä palstaa ja kirjoittele karkean jätteen laatikkoon, niin pysyy joku paikka siivossa. Minun ei todellakaan tarvitse ottaa mihinkään yhteyttä saadakseni lukijakäynnit selville.
Kyllä minä olen todella hämmästynyt että "kapteenin" tasoiselle miehelle pitää opettaa peruskouluasioita.
Tämä on totuus!

Pentti Suksi

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1722 : 17. 06. 2011 17:05 »
Tänään tähän mennessä on lukijamääräni 223 kpl. En ihmettele, jos joku tuntee kateellisuutta siitä,
että minua luetaan. Mutta jokaisella on oikeus kirjoittaa vaikka Vaasan hevosjalostuksen historiaa. Kaikkein kannustavimmat ja parhaimmat olette te, rakkaat lukijani. Työn alla on nyt
uusi art city taiteilija. Eikä hänkään aivan vaatimaton ole. Näitä kirjoittaessani olen itse valtaisesti  oppinut tuntemaan paikallista taidehistoriaa. Se on kuin katsoisi syvälle kaivoon, vuosirenkaita näkyy. Ihmisiä, vuosia ja elämää.

Peetu

• Vieras
« Vastaus #1723 : 17. 06. 2011 20:08 »
Koita nyt Pentti hyvä ymmrtää, että huumori mielessä noitaq sinun juttujasi luetaan.

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1724 : 17. 06. 2011 21:09 »
Voi pyhä yksinkertaisuus!!!! Maailman  helpoin asia tilastoida lukijamäärät. Se on kun liian pitkälle lukee, niin peruskoulumatematiikka unohtuu. Tämä on Art City-palsta ja kirjoitan kotiseutuhistoriaa tällä hetkellä ja minulla on ollut yhden päivän aikana yli 200 lukijaa. Se on todella paljon, kun katsoo kuinka vähän kirjoittajia täällä on.
Vilkaseppa vähän minun kuvaani, jos ymmärrät, niin kapteeni pienemmästä päästä herroja kuin mitä olen.
Siinä olen  ritarikunnan komentajan  arvossa ja tätä nykyä ritarikunnan jäsenyyksiä on kolme. Valitettavasti olen Suomessa, jos olisin olisin Englannissa, olisin parlamentin ylähuoneen pysyvä jäsen. Ei niitä kovin tiuhasti

Sanon edelleen, että pidä kunniassa tätä palstaa ja kirjoittele karkean jätteen laatikkoon, niin pysyy joku paikka siivossa. Minun ei todellakaan tarvitse ottaa mihinkään yhteyttä saadakseni lukijakäynnit selville.
Kyllä minä olen todella hämmästynyt että "kapteenin" tasoiselle miehelle pitää opettaa peruskouluasioita.
Tämä on totuus!

Pentti Suksi
Suksi jatkaa tyylillään ja linjallaan eli jauhaa PASKAA.
On turha esitellä täällä itsekeksittyjä lukijatilastoita ja omahyväisesti kiitellä "rakkaita lukijoita".
Miehellä ei ole minkäänlaista arvostelukykyä ja vaikuttaa siltä, että jotain muutakin puuttuu.
Laidunloma olisi todella miehelle paikallaan ja tarpeeseen.

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1725 : 17. 06. 2011 22:10 »

Tämä on totuus!

Pentti Suksi
Voimme onnitella Englannin parlamentin ylähuonetta, se on pelastunut.

Siis ritarikunnassa, johon Suksi kuuluu, on kolme jäsentä. Vaikuttaa melko sisäsiittoiselta.

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1726 : 18. 06. 2011 09:09 »

Tämä on totuus!

Pentti Suksi
Voimme onnitella Englannin parlamentin ylähuonetta, se on pelastunut.

Siis ritarikunnassa, johon Suksi kuuluu, on kolme jäsentä. Vaikuttaa melko sisäsiittoiselta.
Mikäli Suksi tarkoittaa, että hän on kolmen eri ritarikunnan jäsen, niin sehän on jo enemmän kuin ritari Ivanhoella.
Toisaalta se kertoo
myös ritarikuntien kriteereistä jotain.

Poissa Harri Niskanen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #1727 : 18. 06. 2011 11:11 »

Siinä olen  ritarikunnan komentajan  arvossa ja tätä nykyä ritarikunnan jäsenyyksiä on kolme. Valitettavasti olen Suomessa, jos olisin olisin Englannissa, olisin parlamentin ylähuoneen pysyvä jäsen.

Pentti Suksi

Narsistien ritarikunnan komentaja Suksi on ostanut merkit huutokaupassa. Jos Suksi olisi Englannissa, niin ei hän tällaisia merkkejä saisi kantaa. Sakot tai vankeutta tulisi eikä mitään ylähuoneen pysyvää jäsenyyttä. Ei sinne suomalaisia oteta.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1728 : 18. 06. 2011 12:12 »
Lyhyesti oikaistuna: Olen omasta ansioistani saanut ritarikunnan komentajan arvon, siitä on melkein päivälleen 30 vuotta. Minun lisäkseni saman merkin on saanut kansanedustaja ja paltiopäiväneuvos Sakari Knuuttila, yleisradion toimittaja Veikko Astila ja minä. Ritarikunta on hyvin kansaivälinen. Tämän ritarikunnan komentajia on Suomessa kolme kappaletta, joista toimittaja Arstio on kuollut. Samassa arvoluokassa muissa ritarikunnissa on Vaasassa 4 kappaletta.

Se ei ole mikään helposti tienattava, sen eteen pitää tehdä todella paljon  töitä. Hän lähdettävä taipaleelle oli sää mikä tahansa. On oltu mukana kansallisissa että kansainvälisillä foorumeilla. Työtä ja työtä. Olen ylpeä kunnianosoituksesta jota ei tavalliselle ihmiselle kovin kesken tule. Sen kunniamerkin luovuttaminenkin asetuksineen oli todella juhlallinen tilaisuus. olen kolmekymmentä vuotta kantanut merkkiäni, ei ole kukaan sakkolappua tuonut eikä tuo. Tehkää perässä ettei tarvitse kadehtia. Muuyten tuo on Kolppasen aloittama osio karkean jätteen laatikko, kirjoittakaa kateuden tuomia omia katkeruuksianne.

Tuo oheinen kuvani sen on paljastanut juuri edesmennyt kaupunginjohtaja Ursin ja Diplomaattikunnan  vanhin täysivaltainen erikoissuurlähettiläs Gyeen.

Pentti Suksi

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1729 : 18. 06. 2011 13:01 »
Vaasalainen musiikin nero

säveltäjä TOIVO TIMOTEUS KUULA

Synt. 7.7.1883 Vaasassa - 18.56.1918 Viipurissa

Mennäksemme aikalaiseen perimä tietoon, niin Toivo Kuulan syntymäpaikka ei ole Vaasa vaan Alavus. Tämä johtui siitä, että Toivon isä Matti Kuula oli Vaasan varuskunnan vääpelinä ja varuskunnassa ei ollut naisille omaa saunaa. Joten synnytyksen olisi pitänyt tapahtua yleisessä saunassa, siellä miesten puolella. Koska Toivo Kuulan suku oli lähtöisin Alavudelta, niin tuleva äiti suuntasi synnytysmatkansa  sukulaisiin. Ilmeisesti vierailu ei ollut pitkä, koska kirkkoherran virastossa syntymäpaikaksi merkittiin Vaasa. Näitä kirkonkirjavirheitä tuohon aikaan oli aikapaljon, koska ei vaadittu kätilön kirjoittamaa syntymätodistusta.

Isä oli vääpelinä Vaasan varuskunnassa ja koska hän oli sotilas, niin tuli nimi piti ollasotilaallinen . Taikinamäki ei kelvannut sotilasnimeksi, niin isä-Matti valitsi sukunimeksi Kuula. Aika oudolta kuuluisikin nimi Toivo Taikinamäki.
Helpompi on lausua Toivo Kuula. Isä Matti Kuula oli vääpeli ja eläkkeelle siirryttyään Vaasan asemapoliisi.
Hän kävi Turkin sodassa Balkanilla taistelemassa 1877-78. Isä oli lestadiolainen kulkien maakunnassa saarnamatkoillaan. Luonnollista oli, että isä toivoi pojastaan pappia.

Mutta musiikki vei pojan mukanaa Helsingin musiikkiopistoon 1900-1903, mutta varojen puutteessa joutui keskeyttämään opintonsa. Ensimmäiset sävellykset Aamulaulu ja Syystunnelma valmistui ja hän  pääsi jatkamaan opintojaan. Etelä-Pohjanmaan kotseutuyhdistyselle 1907 kesällä keräsi 262 kansanlaulua ja 34 polskaa.

1905 hän meni naimisiin Rauha Nelimarkan kanssa josta syntyi yksi lapsi. Vuonna 1907 he jo asuivat erillään.

Hänen ensimmäinen  sävellyskonserttinsa oli 1908. Konsertti oli suuri menestys. 1908-09 hän opiskeli konrtapunktia, orketerointia ja säveltämistä ulkomailla Bolognassa, Leibzigin konseravatorissa ja Pariisissa. Hän alkoi niittää mainetta konsertoiden ympäri Suomea.
1913 Kuula lopullisesti erosi ja meni kihloihin Alma Silventioisen kanssa. 1917 heille syntyi tytär Sinikka josta myöhemmin tuli konserttipianisti.

Nyt voidaan kysyä, mikä Toivo Kuulasta olisi tullut, jos hän olisi saanut elää yhtä kauan kuin Sibelius. En tiedä.
Kymmenessä vuodessa hän teki häikäisevän uran Suomen musiikkielämässä. Kohtalokas vuosi oli 1918
toukokuussa, silloin hän kohtasi matkansa pään. Hän oli piileskellyt punaisia Viipurin lähellä Säiniöllä. Hänellä oli tarkoitus lähteä Luhangalle kesänviettoon. Ennen lähtöään hänet kutsuttiin Vaasan rykmentin II patalojoonan esikuntaan vappulounaalle. Lounaan jälkeen siirryttiin Viipurin Seurahuoneelle. Fartmaseuttina toiminut jääkärivääpeli Einar Pirinen oli tuonut pirtua ruokajuomaksi. Syntyi kinastelu Sibeliuksen säveltämästä jääkärimarssista. Paikalla oli suomenruotalaisia jääkäreitä ja Kuula oli suomenmielinen. Armoa anellutta Kuulaa ammuttiin revolverilla päähän. Ampujaksi todettiin Einar Pirinen,. Kuula eli  n. kaksi viikkoa.

Kuulaa Viipurin  sairaalassa hoiti sairaanhoitaja Elsa  Huhtinen. Myöhemmin Elsa Huhtinen meni naimisiin
käsityönopettaja Eelis Panulan kanssa. Heillä oli kolme poikaa Jorma, Timo ja Mauno. Jormasta tuli  kapellimestari, professori ja akateemikko.

Toivo Kuula oli yksi suomalaisen musiikin jättiläinen ja perinjuurin vaasalainen.

Pentti Suksi

Umpi Luuta

• Vieras
« Vastaus #1730 : 18. 06. 2011 15:03 »
Mahtoiko Toivo Kuula olla piilopunikki, kun sai näin julman kohtalon? Onkohan asiaa tutkittu?

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1731 : 18. 06. 2011 15:03 »
Asiaa on tutkittu ja oikeudessa ja tuli tekijällke tuomio. Kyse oli Sibeliuksen jääkärimarssista. Mutta pirtu
kuumensi liikaa tunteita. Kyseessä oli valkoisten oma juhla. Kaksi oli syyllistä jääkärikapteeni Pekka Heikka, mutta hän hukkui purjehdusonnettomuudessa. Joten syylliseksi jäi jääkäri Oskar Einar Pirinen. Elämäkerran kirjoittaja Juhani Koivisto epäilee salaliittoa ettei paljastuisi Kuulan murhaan osallistuneita. Siinä samassa juhlassa oli myös isäni, mutta hän oli kuullut laukauksen. Hän tiesi, että jääkäreitten kesken olisi syntynyt sanaharkkaa. Siinä oli isäni mukaan niin iso hälinä, ettei siitä kukaan saanut selvää. Kuula ei ollut punikki.

Pentti Suksi

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1732 : 21. 06. 2011 14:02 »
Meren ja työkuvaa

Taidemaalri PER OLOF HJORTELL

Syntynyt Koivulahdessa 2.9.1928, kuollut Vaasassa 29.5.2007.

Hjortellin tauluissa on luonnon voimaa ja raskaan työn ääniä. Hän näki lapsuudessaan Petsmossa työn kuluttamat raatajat, heidän uurteiset kasvot painuivat pojan  mieleen. Lapsuuden jälkeen hän kävi taideakatemian koulua 1947-50 Accademia di Belle Arti Firentzessä 1951 ja Leningradin taideakatemia 1958-59

Leningradissa hän oppi taiteen  realismin ja kankaalle hän maalasi kummiensa Anders ja Elin Padanin
kuvat saariston tuulien  tuivertaessa kasvoja. Elämä rakentui myös Petsmon sahan  ympärille jossa
hänen isoisänsä oli eli sahan esimiehenä ja hän omisti siihen aikaan upean moottoriveneen jolla uskallettiin  mennä aavoille ulpoille Hylpenin taakse. 1930 perhe muutti Vaasaan isän saatua töitä Vaasan höyrymyllyltä. Isä rakensi perheelleen talon Vigingalle. Lapsuuden elinympäristö muuttui ja kaikki oli uutta ja ihmeellistä.
Merestä tuli Hjortellille koti, Vikingasta ja Petsomosta  elämän kiinnekohdat.

Hjortellista oli kaikessa sitkeyttä ja kunnianhimoa, että myös omapäisyyttä. Aika tuomitsi kovin sanoin.
Mutta hänellä oli väkevä sanomisen ja tekemisen halu. Hän uskoi loppuun saakka inhimillisempään maailmaan. Hän krtisoi ankarasti elämän tunteentonta teknoratiaa. Pilkesilmäkulmassa ajan ilmiöihin katsoen sanoi olevansa yksitoikkoinen tyyppi.

Debyyttinäyttelyn hän Vaasassa 1951. Hän omaksui vahvan värienkäytön norjalaiselta symbolistilta Halfdan Egeliukselta sekä ruotaslaiselta Carl Hilliltä ja Ernst Josephsonilta sekä suomalaisilta Juho Rissaselta ja Hugo Simbnergiltä. Kun hän tuli Leningradista aloitti hän vapaan taiteilijan uran. Hän maalasi tilausmuotokuvia ja kesät veneili ja maalasi saariston maisemia. Punakarelta ja Mikkelin saarilta tuli parhaimmat maalaukset.

Kriitikot alkoivat nähdä hänen maalauksissaan liiaksi sosialistista realismia. Hänen figuratiivisuutensa alkoi herättää ihmetystä. Mutta suuri yleisö ihaili hänen todentuntuisia maalauksiaan. Hänen kotikylänsä kalastajia hän käsitteli monumenttaalisti, niillä oli eeppiset mitat. Mestarin kronologia on pitkä, täynnä vuosia ja elämää. Ensimmäisen kerran hän osallistui yhteisnäyttelyyn 1949. Ensimmäinen yksityisnäyttely  Pohjanmaan museossa 1954. Vuosien mittaan kotikaupungin lisäksi hän piti näyttelyitä, Tammisaaressa, Ruotsissa, Pietarsaaressa, Turussa Väinö Aaltosen museossa, Tsekkoslovakiassa, Moskovassa ja DDR:ssä.

Valtion taiteilijä eläke myönnettiin 1988
Hän oli Pohjalaisen taiteilija liiton jäsen vuodesta 1970 kuolemaansa asti.

Hjortell oli ihmisenä vaatimaton ja sitkeä sekä perränantamon. Hän oli hyvä kaveri jonka kanssa oli helppo keskustella.

Pentti Suksi

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1733 : 21. 06. 2011 15:03 »
Leningradissa Hjortell tutustui myös Reidar Särestöniemeen. joka opiskeöli siellä samanaikuisesti.  "Pärre" oli myös innokas purjehtija piirsi useita purjeveneitä sekä aivan  viimeisinä elinvuosinaan hänen kynästään syntyi myös parin viikinkilaivan piirrustukset.

Hjortellin vaikuttavimmat taulut ovat ehkä Mustasaaren kunnantalon seinillä.  Christian Olsson on tehnyt Hjortellista elokuvadokumentin ja  Olof Granholm, Anna-Lisa Sahlström ja  Gösta Ågren kirjan nimeltään "Människans ansikte" , 1988.

Tunsin Pärren ja hänen vaimonsa Raijan hyvin ja vietin usein iltoja heidän kodissaan Viikingantiellä kuin myös Kauppapuistikolla.
« Viimeksi muokattu: 21. 06. 2011 15:03 kirjoittanut vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 8 vuotta 1. helmikuuta 2013.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1734 : 21. 06. 2011 15:03 »
Jälleen Sukselta plagiointia ja kopiointia. Tämä ei ole Suksen tekstiä Hjortellista, vaikka siinä pari kirjoitusvirhettä onkin. Huomaahan taasen sokea Reettakin sen.
Ja lähde/lähteet taas jää mainitsematta.
Surkeinta on se, että Suksi esittää nämä omina tuotteinaan.
Että mies jaksaa olla falski.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1735 : 21. 06. 2011 15:03 »
Jos epäilet, että joku on lainannut netistä tekstiä omaan teakstiinsä lähdettä ilmoittamatta, niin ioit kokeilla tätä plagiarism search-palvelua.

http://plagiarisma.net/

Täällä lisää työkaluja
http://en.wikipedia.org/wiki/Plagiarism_detection

Hakusana on online plagiarism search
Tämä sivusto täytti 8 vuotta 1. helmikuuta 2013.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1736 : 21. 06. 2011 16:04 »
Nämä ovat kertomuksia, ei tieteellisiä tutkimuksia. Lisäyksenä että Pohjanmaan museon taidetoikunta on julkaisuut kirjan: Per Olof Hjortell. v. 2004
Onpas tämä Kuopion potkukelkka pataljoonan kapteeni lukenut tarkoin kirjoitukseni kun on löytänyt kaksi virhettäkin. Kukaan ei lue minun kirjoituksiani. Jopas hän lukee tekstini tarkoin. Mutta ei osoita yhtään asiavirhettä. Tunsin Pärren oikein hyvin ja hoidan hänen  perintöasioitaan viimeksi tänään olin pesänselvityskokouksessa. Kirjoituksessani minä kopioin omia aivojani ja muistikuviani, tietysti tarkistin  kun joissakin kohdissa en muistanut.
Minä tiedän mitä on kopioiminen ja miten sen kanssa toimitaan. Tietoisesti vältän kopiointia, minä kerron omin sanoin. Tämä ei vastaa tieteen julkaisun kriteeriä ja enkä edes pyri siihen. Siinä suhteen olen oikein falski.

Sitten Kolppasen aloittama karkeanjätteen laatikko on tuossa, että sinne purkaa palaneita sisuksia.
Kirjoittakaa sinne. Kolppasen karkeanjätteen laatikolla ei ole kovin kiinnostava koska siellä on vajaa 15 lukijaa kirjoitusta kohti  täällä minulla on laskuri jota seuraan on 300 lukijaa.

Belurisk esittää hyvin loukkaavia väitteitä kopioimisesta, yhtään kertaa ei ole kyennyt väitteitään näyttämään toteen. Että se siitä.

Vaasalaisen lisäykset pitää paikkansa ja oli asiallinen  lisäys. Kiitoksia.

Pentti Suksi
« Viimeksi muokattu: 21. 06. 2011 16:04 kirjoittanut Pentti Suksi »

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1737 : 21. 06. 2011 16:04 »
Mitä vänkyröitä nuo on? En käsitä. Mitä tuollaisilla linkeillä tehdään? Mihin ne vastaa? Mitä sillä on tekemmistä
Pärre Hjortellin jutun kanssa?

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1738 : 21. 06. 2011 16:04 »
Pentti
antamani linkit johtavat ns. plagiaraism-työkaluihin, joita esimerkiksi opettajat käyttävät jos epäilevät, että opiskeilja on kopioinut opinnäytteensä valmiista tekstistä.  Myös tutkivat toimittajat käyttävät plagiarism-työkaluja.

Annoin linkit jos joku haluaa käyttää aikaansa kenen tahansa tekstin taustojen selvittämiseen. 

Oman hataran muistini mukaan olet lukenut melko tarkkaan Pohjanmaan Museo ja Tikanojan taidekodin julkaisemia kirjoja ja näyttelyesitteitä, joiden lainaamiseen tietysti kenellä tahansa on oikeus, tosin lähteen mainitsemalla ja sitaattisääntöjä noudattaen.

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1739 : 21. 06. 2011 16:04 »
Suksi se jatkaa sekoiluaan ja nimittelylinjaansa. Jääköön omaan arvottomuuteensa.
Yliopistosta tuolla Suksen omaksumalla toiminnalla olisi tullut ns. ulkoistetuksi ja esim. gradutyö olisi jäänyt hyväksymättä.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1740 : 21. 06. 2011 17:05 »
Tuntuu siltä, että pitää lopettaa. En minä jaksa loputtomiin tällaista sirkusta. Tuollaisilla työkaluilla en  tee yhtään mitään. Kai nyt Parkkarin pitäisi tietää, että minä teen kertomuksia ihmisistä. Koeta nyt selvittää sillä "työkalullasi" miten olen plagioinut Pärre Hjortellista. Kyllä olen  plagioinut tietoja. Tiedän Per Hjortellin
nimen ja olen ollut hänen kanssaan  paljonkin tekemisissä. En tiennyt henkilötietoja, niin otinpa ja kaivoin arkistostani esille Hjortellin henkilötiedot ja kopioin ne perunkirjasta. Sitten tunnen Petsmolaisia ja olen heidän muistelmiaan kuunnellut Pärrestä. Mun olisi pitänyt kopioida heidän aivonsa kopiokoneella ja omat aivoni kopiokoneella.
Koska hoidan kuolinpesän asioita, niin minulla on 100 kuvaa Pärren töistä. Sitten minun  olisi pitänyt tehdä kuulustelupöytäkirja Pärrestä ja hänen jutuistaan ja todistaa ne vielä oikeaksi, niinkö? Tästä on rakentunut minun kuvani Pärrestä aivan omasta päästäni.

Menee tosi hankalaksi kirjoittaa enää yhtään mitään jos se menee jopa Parkkarinkin taholta nokitteluksi. Pitääs olla päinvastoin tyytyväinen, että minä ylipäätään kirjoitan mitään. Pitäisi nyt Parkkarinkin tietää kun on Uutta Vaasalaista tehnyt, niin missä on sivut jotka lähdeviitteitä täynnä.  Kyllä minä luultavasti tiedän mitä on tiedekirjoittaminen, olen sitäkin tehnyt elämässäni. Kertomukset on aivan eri juttu. Pitääkö teille aikuisille ihmisisille opettaa kuin joillekin ala-koulun kakaroille.

Kiitoksia ja minä en jatka kertomalla Vaasan taidehistoriaa, kun ei kelpaa. Niin olkoot. Minä pannaan
nyt hetkeksi aikaa art sity palstalta. Miettikää sillä aikaa kuinka te saisitte minut tapetuksi. Ei sitten sekoilla.

Penttyi Suksi

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1741 : 21. 06. 2011 18:06 »
Pentti,
en minä nokittele Sinua.  Luen aina juttusi huolella mutta jään usein kaipaamaan lähdeviitteitä kun huomaan  tekstin tyylistä, että kysymyksessä on lainaus. Lähdeviitteiden avulla voisin hankkia lisätietoja kirjoittamistasi asioista.

Mitä häpeämistä on lähdeviittausten kertomisella. Nehän vain antavat  kuvan lukeaneisuudestasi ja antavat tekstillesi lisää arvovaltaa.

Plagiarism-työkalut eivät ole tarkoitettu vain plagiaattien metsästykseen, vaan niitä voidaan käyttää monipuolisesti esim. tekstin  vertailuun, lisätekstien löytämiseen, sitaattien tausta selvittämizseen jne.

Jokainen ymmärtää että pyörää ei kannata keksäi joka kerta erikseen, mutta lähes kaikki ovat sitä mieltä että pyörän keksijälle on annettava se arvo, joka hänealle kuuluu.

Tässä on tulossa kärpäsestä härkänen.  Miksi et ota neuvoja kuuleviin korviisi.  Se ei ainakaan olisi Sinulle vahingoksi.

Sitaattioikeus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitaattioikeus
« Viimeksi muokattu: 21. 06. 2011 18:06 kirjoittanut vaasalainen »

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1742 : 21. 06. 2011 19:07 »
En tarvitse mokomia laitteita. olen itse opiskellut tietokoneen käyttöä omin päin ja osaan käyttää sitä omiksi tarpeikseni.
En opiskele tekniikkaa yhtään  enempää, kuin mitä tarvitsen. Itse inhoan  tekniikkaa, autoa ja urheilua sekä politiikkaa.

Minulle nyt riittää jatkuvana kusitolppana oleminen . Minä jatkan  tätä kirjoittamista, tämä on ollut  vain pohjatyötä tulevalle. Harjoitus tekee mestarin, niinhän sanotaan. Se on Parkkari niin, että sinun pitää  maksaa minulle, että saat tarpeeksi tietoja ja lähdeviitteitä. Etkö vieläkään tajua, että kerron vaasalaisista taiteilijoista en tieteellisiä tutkimuksia.
Miten sinä voit vaatia minulta tiedekirjoittamista?

Minä nyt lopetan tämän rakkikoirien kusitolppana olemisen. Tuntuu,  että joillakin kesä päähän liiaksi.

Kiittelen  lukijoita joita on ollut paljon. Olen  ollut vapusta saakka luetuin kirjoittaja. Lukijoitya on ollut harvinaisen paljon 260-350 lukijaa kirjoitusta kohti. Kun ottaa huomioon miten vähän on muilla lukijoita, niin pisteleepä kateus ja se syö kalatkin vedestä. Tämä idea syntyi viime kesänä  taidemaalari Fritz Jakobsonin ateljeen verannalla sateisena kesäyönä.

Kiitos ja työni jatkuu ja perästä kuuluu.

Pentti Suksi

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #1743 : 21. 06. 2011 19:07 »

Tämä onneton härmäläiskansa tarvitsee sivistystä, sivistystä ja sivistystä. Toivottavasti Pentti Suksi jaksaa, koska kirjoittaa elävästi, mielenkiintoisesti ja asiallisesti. En ole huomannut "plagiaattia". Ja jos joukkoon tulee plagiaatteja, entä sitten. Sehän on tietoa tai ainakin mielipidettä. Te muut, Tehkää PAREMMIN jos pystytte..Näyttäkää miten kirjoitetaan! Mutta en hyväksy alatyyliä.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1744 : 21. 06. 2011 20:08 »
Luen aina juttusi huolella mutta jään usein kaipaamaan lähdeviitteitä kun huomaan  tekstin tyylistä, että kysymyksessä on lainaus. Lähdeviitteiden avulla voisin hankkia lisätietoja kirjoittamistasi asioista.

Mitä häpeämistä on lähdeviittausten kertomisella. Nehän vain antavat  kuvan lukeaneisuudestasi ja antavat tekstillesi lisää arvovaltaa.

Juuri näin. Näkeehän tuon sokea reettakin, että monet Suksen teksteistä on lainattua jostain kirjasta. Posketonta tekstiä Sukselta, kun hän ikään kuin vaatii maksua lähdeviitteistä.

Suksi näyttää siis uskovan, että hän saa enemmän arvostusta täällä kun jättää kertomatta sen mistä on tiedon lukenut. Joskus hän on jopa uskotellut, että nämä tiedot ovat hänellä vuosilukuineen muistissa. Se nyt taitaa kuitenkin olla niin, että leuhkimalla tiedoillaan ja mitaleillaan ei täällä juurikaan arvostusta saa.

Voin myös sanoa, että Suksi ei näytä tajuavan höläyksen pöläystä tämän palstan tilastoinnista. Minäkin olen ollut kasvattamassa jopa monta kertaa päivässä Suksen tilastoja ja voin vakuuttaa etten kuulu Suksen ”ihaniin lukijoihin”.  Tilastojen kasvattaminen johtuu vain siitä yksinkertaisesta seikasta, että luen kaikki ne viestit mitä tänne on edellisen käynnin jälkeen tullut.

Suksella tahtoo olla kyky ajautua debattiin kaikkien kanssa, jotka eivät allekirjoita hänen kirjoituksiaan sellaisenaan. Koskaan hän ei pysty myöntämään olleensa väärässä ja kun aina pitää sanoa viimeinen sana, on loppumaton väittely valmis. Kyllä siinä tilastot kasvavat, vaikka ei hänen lukijansa tai tukijansa olisikaan.

Vielä kommentti Roy Rabbin lausuntoon siitä, ettei hän hyväksy alatyyliä. Sanoisin, että olisi ehkä hyvä aloittaa katsomalla peiliin. Olen jo ajat sitten rankannut tämän kaksikon (Rabb, Suksi) tämän palstan alatyylisimmiksi kirjoittajiksi. Lähinnä sen takia, että kummankin kirjoituksista paistaa valtava itsekeskeisyys, johon ei mahdu minkäänlainen vastakkaisten mielipiteiden arvostus, saatikka että vaivautuisivat väittelyissä edes perustelemaan kantojaan.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1745 : 21. 06. 2011 20:08 »
Peilaile omaa kuvaasi. Mies joka ei tajua edes puolueensa historiaa.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1746 : 21. 06. 2011 20:08 »
Peilaile omaa kuvaasi. Mies joka ei tajua edes puolueensa historiaa.

Normikommentti Sukselta. ;-)

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1747 : 21. 06. 2011 21:09 »
Tilaston mukaan kävijämäärät vapusta lähtien 4776 kävijää.Tekee käyntikertoja päivää  kohden 86,83 Tietysti luvusssa on sama henkilö monta kertaa. Vain  hyvin vähän on kommetteja. Kielteisiä kommentteja hyvin vähän ja nekin samoilta henkilöiltä. Arviolta 5-6 henkilöä. Se on todella vähän.

Ja Kivimäki jatkaa tästä, hän tulee teille kertomaan tunnetuimmista vaasalaistaiteilijoista. Hän kun osaa ja taitaa historian. Teen tilaa hänelle ja toivotan menestystä kivikkoisella polulla. Minä  alan muokata kirjoittamaani aineistoa julkaisukuntoon. Kirjoitan ja asiantuntijat ja kielentuntijat seuloo tekstejäni.
Se  mitä olen kirjoittanut on pohjamateriaalia.

Kivimäelle toivotan menestystä.

Pentti Suksi

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #1748 : 21. 06. 2011 21:09 »
Suksi elää mielikuvitusmaailmassa. Suotakoon se hänelle.

Oma ArtCityni jatkuu huomenna VPS-Haka ottelulla ja synttäreiden vietolla ihan vain äijäporukassa.
Tavataan Hietalahdessa.

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1749 : 22. 06. 2011 11:11 »
No heps-kukkuu ja tämähän on tässä.

http://www.youtube.com/watch?v=Tk5wHfUXn0M