Kirjoittaja Aihe: Uskosta on kysymys  (Luettu 27019 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomari

• Kansalaisaktiivi
    • Profiili
Uskosta on kysymys
« : 04. 09. 2006 13:01 »
Arvoisa Jolly Roger,

On hyvä että kysymyksiin haetaan vastausta, uskon ette sinä kumminkaan kommentillasi aikonut hakea todellista vastaustasi kysymykseesi, koska et usko että kukaan siihen mielestäsi voi vastata. Vai voiko? Halusitko todellisen vastauksen kysymykseesi?

Voisin kysyä sinulta saman tien kysymyksen myöskin?

Mistä tiedämme että kristinuskon Jumala on ainoa oikea Jumala?

Onko budha, Allah, Shinto ja kaikki muut epäjumalia?

Kun olet tapakristitty mielestäsi voitko kertoa mitä se on? Mihin sinä uskot?
Onko kirkolla ja piispoilla edes virkaa täällä?

Minulle "tapakristitty" tarkoittaa ihmistä joka ei usko! Ihmistä joka vanhan tradition mukaan kuuluu kirkkoon ja hänet on kastettu mutta miksi, no sillähän ei ole väliä. Hän ei usko Jumalaan, mielestään uskoo mutta todellisuudessa kun usko koetellaan niin huomataan että ei usko, ja teot ovat semmoiset että ne hirvittää todellista uskovaa sekä myös Kristusta.

Nyt joku suuttuu kommentistani ja sanoo, mikä sinä olet tuomitsemaan toisen uskon. Kysyn, minkä uskon? Mihin uskoo? Miksi uskoo? Mitä usko saa aikaan? Kyllä uskon saa laittaa koetukselle sllä muutoinhan ei tiedetä onko uskossa vai ei. Ja kyllä todellinen usko kestää. Niinhän Kristus sanoi. Rakentakaa talonne tukevalle pohjalle niin myrskyn tullessa talo seisoo ei romahda. Siksi usko täytyy koetella. Kyllä minäkin olen elämässäni läheisiä menettänyt onnettomuuksissa ja muutenkin mutta uskoni on seisonut tukevalla pohjalla. Ei se horju kun sitä koetellaan. Nyt koetellaan Mustasaaren Kirkkoherran sekä seurakunnan uskoa. Kestääkö se panettelun ja ei uskovien taistelun uskoa kohtaan. Kestääkö niiden usko jotka ovat tulleet rippileirillä uskoon. Rakastavatko niitä jotka parjaavat ja todella rukoilevat heidän puolestaan sekä ylistävätkö ja kiittävät luojaansa myös paineen alla.

Ja Jolly Roger, Ei viattomia ole, ei edes pikkuvauva. Me olemme tahritut jo syntyesämme. Sitä kutsutaan nimellä "perisynti". Laita kaksi pikkuvauvaa keskenään leikkimään ja katso kun kohta toinen työntää jo toista pois. Olemme jo hyvin itsekkäitä kun synnymme. Jos katsot tarkkaan niin sillä sinun niin sanotulla "viattomalla" vauvalla on hyvin vahva tahto, jos ei saa tahtoansa läpi niin rupee itkemään ja parkumaan kun ei saa tahtoansa läpi.

Kun opit tuntemaan Jumalan semmoisena kun Hän on, ymmärrät että Hän on Oikeudenmukainen, vailla vilppiä tai vaihteen varjoa. Hänen luonteensa ei koskaan muutu.

Jos katsot aurinkoa paljain silmin sen valo sokaisee sinut, se on luonnollinen valo. Jumala ei ole luonnollinen valo vaan täysin yliluonnollinen Valo joka läpäisee kaiken sisinmissämme, erottaa sielun, hengen ja ruumiin ja ajatukset ja kun näet Hänet niin varmasti joudut maahan ja parkaiset, minä olen syntinen ja elän syntisessä maassa. Jumala on maailman Valo ja Kirkkaus.

Mitä isien pahoihin tekoihin tulee, jokainen joutuu vastaamaan omista teoistansa. Isät ja pojat samalla lailla, eikä yksikään voi sanoa että olisin oikein elänyt ja Jumala on epäoikeudenmukainen.

Sen tähden on Kristus annettu, Voimme lähestyä Jumalaa emme haisevien hyvien tekojemme kautta vaan ainoastaan Kristuksen veren kautta.

Ken uskoo ja tekee paranuksen, tunnustaa suullansa uskovansa Kristukseen Jumalan Poikana, pelastuu, uudesti syntyy ylhäältä ja hän on vapaa iloitsemaan, Hänen syntinsä on anteeksi annetut.

Kuka uskoo?

T: Tuomari
« Viimeksi muokattu: 04. 09. 2006 19:07 kirjoittanut vaasalainen »

Poissa aakusti

• Kokelas
  • *
    • Profiili
Re: Mustasaaren seurakunan asiat
« Vastaus #1 : 04. 09. 2006 14:02 »
Vanhemmat!! Te jotka käytte täällä arvostelemassa seurakuntaamme, puhutte välillä asioista joista ette tiedä mitään! Itse olen vuoden menneen kesän riparilaisia vanhempi ja leiriltä kokemuksena on se että kaikilla oli hauskaa! Kenellekkään ei tuputettu sanomaa, rukoshetkiin jääminen oli vapaaehtoista, ketään ei todellakaan painostettu. Onko mieleenne tullut että monet nuoret kokevat seurakunnassa enemmän rakkautta kun kotonaan? Te haukutte meitä seurakunta nuoria hulluiksi ja mielenvikaisiksi, mutta ette todellakaan tiedä kuinka paljon meillä on omaa kokemusta Jumalan kaiken ylittävästä rakkaudesta!! Meillä on siitä todella OMAA KOKEMUSTA, ei muiden kertomia juttuja...ja jos johonki voin luottaa niin omaan itseensä. Tunnen muutamia riparilaisia ja he itse kertovat kuinka paljon muutamat heidän kavereistaan liioittelevat riparin tapahtumiam, koska se kuuluu imagoon! Haukutaan vähä ihmisten keskuudessa mutta pienessä porukassa uskalletaan myöntää että oli oikeasti kivaa. T seurakunta nuori

Poissa jag

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04. 09. 2006 14:02 »
Arvoisa Tuomari,

Ilmoittaudun uskovaksi. Toisaalta uskon, että kaikki pelastuvat, se on ainoa vaihtoehto, jossa on jotain järkeä. Sinun tulkintasi raamatusta on kirjaimellisesti palava ja ilmeisesti oma uskosi vaatii helvetin kuumuutta ja palavan lihan hajua ennenkuin olet tyytyväinen. Oman näkökulmani on päinvastainen kuin Sinun ja vaikka istuisimme loppuelämämme suljetussa kopissa väittelemässä emme pääsisi yhteisymmärrykseen. Tämä keskustelu on siis täysin turhaa. Sinä voit hakea elämääsi lohtua ja voimaa siitä, että tuleva tuomio on karu, ankara sekä helvetinkatkuinen; oman lohtuni haen muista raamatunkohdista.

Itse yhdyn Minnin jäähyväissanoihin tälle foorumille sekä jatkan tätä keskustelua ainoastaan Lapuan Hiippakunnan kanssa, jonne otan yhteyttä Mustasaaren seurakunnan piirissä tapahtuneista asioista.

Samalla pidän lupaukseni ja katoan tältä foorumilta häiriköimästä. Oman yhteiskunnallisen vakaumukseni mukaan en tahdo nimeni yhteyteen tekstiä "kansalaisaktiivi" joten nyt on korkea aika poistua :)

Poissa Niilo Aro

• Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 04. 09. 2006 15:03 »
Tämä keskustelu alkaa olla kaukana Mustasaaren asioista.  Eikö seuraava kirjoittaja, joka haluaa kertoa uskostaan voisi aloittaa omaa ketjua Sekalaista keskustelua osastossa.  Tänne siis vain suoraan Mustasaaren seurakuntaa koskevat asiat.

Näin keaskusteluun saataisiin ryhtiä.

Poissa srk-nuori2

• Kokelas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04. 09. 2006 15:03 »

Lyhyesti ja ytimekkäästi.... Mustasaarella on MAAILMAN PARAS KIRKKOHERRA,joka noudattaa Jumalan pyhää sanaa, Raamattua,koko sydämestään!(itseasiassa näin sen täytyisikin olla jokaisen papin ja seurakunnan kohdalla) Out of African rohkeat saarnaajat puhuvat rehellisesti totuutta rakkaudessa, ja seison täysin heidän sekä kirkkoherran rinnalla! (Uskon, että muut Mustasaaren srk:n nuoret voivat koko sydämestään yhtyä sanoihini.)  Jumalan sanaa on saarnattava eteenpäin, jotta jokainen voisi oppia tuntemaan tämän Ihmeellisen, Vanhurskaan Jumalan, Jeesuksen Kristuksen, jota minä myös palvelen. Loppu huomautus... Olen hämmästynyt siitä, kuinka keskustelussa on pyydetty lopettaamaan Raamatun sanaan vetoaminen tai omakohtaisten todistusten kertominen, koska juuri ne mielestäni kuuluvat ko. keskusteluun. Sillä eikö Raamatun sanan pitäisi olla kristillisen kirkon perusta? Kaikki, mikä ei ole rakennettu Jumalan sanan pohjalle, ei tule kestämään. Toivon ja rukoilen koko sydämestäni, että tulisitte tuntemaan Totuuden!!

Poissa eroosio

• Kokelas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04. 09. 2006 16:04 »
yhdyn 100% srk-nuori2 sanoihin! Kirkkoherramme on korvaamaton!

Omalla vuoden takaisella mustasaaren suomalaisen seurakunnan rippileirilläni ketään ei todellakaan painostettu eikä ainakaan pakotettu mihinkään! Puhuttiin ainoastaan Raamatullisesta totuudesta! Ja myös ne, jotka eivät omalla leirilläni Jeesusta elämäänsä löytäneetkään, ovat sanoneet, että leiri oli mahtava kokemus. Tunnen monia tämän kesän leirien isosia ja leiriläisiä ja en ole kuullut kenenkään mistään painostuksesta, pelottelusta tms. Ja luonnollisesti aina on myös niitä leiriläisiä, jotka eivät pidä rippikoulusta yhtään, omien mielipiteidensä tms. vuoksi. Ja onkos sitten täysin poissuljettu vaihtoehto, että nämä leiriläiset eivät kerrokaan ihan koko totuutta? Aina kuunnellaan vaan niitä, "joita on peloteltu", kun pitäisi myös ehdottomasti kuulla myös niitä, jotka pitivät leiristä ja joilla ei ollut minkäänlaisia asennevammoja rippikoulua kohtaan!

tsailor

• Vieras
« Vastaus #6 : 04. 09. 2006 16:04 »
Yksi totuus tähän: Kukaan ei ole korvaamaton, niin surulliselta kuin se kuullostaakin! Koskee myös kirkkoherroja. Laihiallekin on tarjolla useita ehdokkaita.

Aina on olemassa sinua suurempia ja pienempiä ihmisiä. (Desiderata)
« Viimeksi muokattu: 04. 09. 2006 17:05 kirjoittanut tsailor »

Poissa pieninuori

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04. 09. 2006 17:05 »
jag,

Mä luulen, ei vaan tiedän, että jos sinä ja Tuomari laitettaisiin loppuelämäksenne suljettuun koppiin väittelemään, ja jos sinä todella koet olevasi uskovainen ja sinulla todella on henkilökohtainen suhde meidän Kaikkivaltiaan Jumalamme kanssa, te tulisitte Tuomarin kanssa sopuun. Jos ei puhumalla, niin rukoilemalla.

"Toisaalta uskon, että kaikki pelastuvat, se on ainoa vaihtoehto, jossa on jotain järkeä."

Suosittelisin, että etsit ja luet muitakin kohtia raamatusta, kuin ne mitkä sinua miellyttävät. Sillä jos uskot, että kaikki pelastuvat, et tuo kunniaa Jumalan sanalle. Sillä raamatussa ei näin sanota kuten sinä uskot. Ja on turhaa tulla kysymään, että mitenniin ja miksi, ota raamattu kouraasi ja lue mitä siellä sanotaan.

Hän myös korosti, että leirillä on ollut nuorten tukena isosia, joiden puoleen olisi voinut kääntyä, kun nuori on pelännyt. Kukapa meistä kääntyisi hänen puoleensa joka pelottelee? Lasten mukaan juuri isoset olivat pelotelleet heitä tulevasta kotimatkasta, jolloin bussi saattaa ajaa kolarin sillä seurauksella, että puolet nuorista kuolee ja ei-uskovilla on suora yhteys helvettiin. Silloinhan monet nuoret soittivat hädissään vanhemmilleen pyytäen heitä noutamaan lapset pois. Näitä puhelinsoittoja oli vanhemmille tullut useita. Tämä on selvinnyt vasta jälkikäteen.

Sitäpaitsi lapsia kauhistutti kielillä puhuminen, Ei sellaisilta ihmisiltä voi hake tukea.

Tiiedän monia tervehenkisiä isoskoulutuksen saaneita nuoria Mustasaaressa, jotka olisivat halunneet olla leirien isosia, mutta jostain syystä heille ei sieltä paikkaa löytynyt. Ihmettelinkin, miten on mahdollista, että Mustasaaren isosiksi oli valikoitunut hurmoshenkisiä ja kielillä puhuvia isosia. Oliko nämä tervehenkiset syrjäytetty liian noramaalin uskonsa takia? Tämä on minun epäilykseni.

Olen eilisestä lähtien ihmetellyt, että Out of African johtajuusseminaarissa on nähty Suomi, Skandinavia ja Eurooppa alueena, jonka pimeys on lävistettävä. Meitä tunnutaan pitävän pakanoiden asteella. Tämä asia kaipaa mielestäni laajempaa käsittelyä koko evankelisluterilaisen kirkkomme piirissä. Tämä pakanana kohteleminen loukkaa koko valtionkirkkoamme. Meillä on pitkät kristilliset perinteet, ja kansamme käsitteleminen pakanoina on suuri loukkaus.

Itse olen uskossa (=etsin ja nautin Jumalan läsnäoloa, yksinkertaisesti seuraan Jeesusta), kävin viime vuonna rippikoulun ja olin isosena juuri tuolla leirillä, josta esimerkiksi tämä bussijuttu on lähtöisin. Ensinnäkin täytyy sanoa, että koko onnettomuusasiaa rippikoululaiset itse suurentelivat ja heittivät läppää, esimerkiksi samalla kun muutama isonen (mukaanlukien minä) pelasimme heidän kanssaan lentopalloa. En nähnyt enkä kuullut kenenkään todella hätääntyvän asiasta, ja myös teimme selväksi rippikoululaisille kyseisen asian olevan esimerkki.
Epäilen myös vahvasti, että vain vuotta vanhempana tiedän ja ymmärrän nuorien ajatuksia melko hyvin, olenhan itsekin sellainen. Se mitä haen on se, että täällä eräät henkilöt hieman aliarvioivat nuoria ja eivät ymmärrä millainen etuoikeus meillä on, kun emme ole ehtineet kasvaa uskonnollisuuteen kiinni. Toisin sanoen, olemme avoimempia ottamaan vastaan, mikä EI tarkoita heikkoutta. Väitän, että Jumala tietää paremmin kuin omat vanhempani, mikä minulle on parasta. Rakastan vanhempiani, älkää sitä epäilkö.

Mä voin kertoa, miksei niitä Minnin mukaan tervehenkisiä nuoria valittu ihan maallisinkin perustein:

1. Isosia oli ilmoittautunut leireille todella paljon, eikä seurakunnalla yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta valita kaikkia leireille mukaan, mikä minun mielestäni pitäisi ymmärtää.
2. Nämä "tervehenkiset nuoret" eivät yksinkertaisesti käyneet sovituissa isoskoulutustapaamisissa, mitkä ovat tietysti välttämättömiä koulutuksen kannalta. Enkä puhu vain muutamasta poissaolosta, vaan useimmat näistä nuorista loistivat poissaolollaan. Kuka haluaa ottaa töihin sellaisen ihmisen, joka ei kanna vastuuta asioista?

Heitä ei syrjäytetty "normaalin" uskonsa takia.

Perinteet eivät meitä pelasta, vaan Jumalan armo.

Olenko mä nyt sitten yksi näistä julmiin painostuksiin ja aivopesuihin alistunut nuori, joka on niin helppo vetää kaikenlaisiin Jumalahörhöilyyn mukaan? Olenko mä jotenkin sairas ja ainoastaan muiden pelottelemana tullut uskoon? Mä voin kertoa, että mä en ole mitään noista. Ihmiset mun ympärillä, joihin kuuluu myös paljon ihmisiä, jotka eivät seuraa Jeesusta, eivät ole koskaan sanoneet, että mä olisin mieleltäni sairas. Täysin vapaasta tahdostani olen lähtenyt tälle tielle ja voi että, paras asia mikä mulle on koskaan tapahtunut!
And the world may think I’m crazy when I don’t run with them.

Janne

• Vieras
« Vastaus #8 : 04. 09. 2006 18:06 »
*
« Viimeksi muokattu: 01. 10. 2008 16:04 kirjoittanut Janne »

Poissa Tuomari

• Kansalaisaktiivi
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04. 09. 2006 19:07 »
Arvoisa Janne,

miksi uskot että raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja? Mihin sinun uskosi perustuu!

Uskotko että Hitler eli, mistä tiedät sen. Entä Napoleon tai Aleksanteri suuri? Mistä tiedät että he olivat olemassa?

Koska joku kirjoitti siitä tai kertoi eikö näin?

Kristuksesta on luotettavaa historiaa muuallakin kuin raamatussa, hänestä on kirjoitettu enenmän kuin kenestäkään muusta, luotettavaa todistusaineistoa sekä tietysti ne jotka kertoivat nähneensä Hänet omin silmin, ja kyllä he kirjoittivat siitä samalla tavalla kuin kuka muu tuleville sukupolville. Ja mitä Toorasta (vanha testamentti) voi sanoa. se on vieläkin vanhin todistusaineisto kirjoitetusta historiasta! Sitä tukee jopa tiede. Kristusta ja raamattua tukee jopa tiede. Jos väität että raamattu on vain jonkun ihmisen keksimää tarinaa niin aika tietoisia ovat ihmiset olleet päivän tapahtumista historian näkökannasta katsoen. Israelin koko olemassaolo ja historia Israelin Jumalasta todistaa siitä niin vahvasti että eipä taida olla ihan vaan tarinaa koko kirja.

Voit kyllä väittää että he valehtelevat mutta se on jo toinen väite.

Ei kannata laukoa vain asioita ennenkuin on asiat tarkistanut ja uskonsa ja luottamuksensa johonkin pistänyt joka ei ehkä kannattele tukevasti.

Ja Janne, en oikeen usko että todella laukasit ton kommentin silleen uskoen siihen. Luulen et sua ärsyttää vain uskovien jutut, raamattu ja Jeesus tietysti. Eikö?

Tarkoitus ei ole ärsyttää vaan että ajattelisimme hiukan näitä juttuja!

Koko keskustelu on syntynyt siitä että joku ihminen sanoi Mustasaaren kirkossa ärsyttäviä asioita, joita ei poliittisesti korrekti saisi sanoa mutta jotka ehkä saattavat olla tosia.

Ja koska ihmiset kertovat mielipiteitään Mustasaaren kirkon toiminnasta kristinuskon valossa on tämä keskustelu uskosta tarpeelista vaikka toiset eivät vain halua kuulla Kristuksesta.

Kristus, raamattu ja usko on se välttämätön asia tässä keskustelussa vaikka se Ärsyttää.

Tuomari
« Viimeksi muokattu: 04. 09. 2006 19:07 kirjoittanut Tuomari »

Paikalla vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 04. 09. 2006 19:07 »
Yleiset uskontoa koskevat pohdinnat  ja kiistat on tästä lähtien kirjoitettava  tähän Sekalaistakeskustelua > Uskosta on kymys ketjuun.
« Viimeksi muokattu: 04. 09. 2006 19:07 kirjoittanut vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 8 vuotta 1. helmikuuta 2013.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

tsailor

• Vieras
Näky - Kristuksen morsian
« Vastaus #11 : 04. 09. 2006 20:08 »
Tämä on hyvä ketju. Nyt kun tällä palstalla on niin paljon uskonasioiden todellisia asiantuntijoita, käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn ajankohtaisesta asiasta. Muistanette varmaan Knutbyn tragedian, jossa 100 hengen lahkoyhteisössä tapahtui jotain hyvin traagista. Pienessä ruotsalaiskylässä tapahtui kaksi murhaa, jotka Knutbyn palvottu kirkkoherra on nyt tunnustanut tehneensä. Tämän päiväisen Iltasanomat-lehden mukaan murhiin liittyy myös muita yhteisön jäseniä, mm Åsa Waldau, joka on lahkon hengellinen johtaja, jota pidetään Kristuksen morsiamena, koska hän on nähnyt näyn.

Mitä mieltä te asiantuntijat olette tästä näystä? Täällä on monessa keskustelun kohdassa puhuttu käsitteestä näky. Onko se aina luotettava eli onko Åsa ihan oikeasti Kristuksen morsian? Miten kirkkoherran raakalaismaiset teot ovat selitettävissä? Onko niihinkin olemassa jokin jumalallinen selitys vai onko kirkkoherra psyykkisesti sairas? Onko koko uskonnollinen yhteisö mielestänne psyykkisesti sairas?

Kuulisin mielelläni vastauksen teiltä asiantuntijoilta. Ihmettelen, että näin on käynyt, koska olen nähnyt yhteisöstä kertovan televisiodokumentin, jossa yhteisön jäsenet vaikuttivat todella Jumalan armon saaneilta. He rukoilivat ohjelmassa kielillä ja ylistivät Jumalaa suureen ääneen ja kiittivät armosta. Missä vaiheessa mopo on karannut käsistä?
« Viimeksi muokattu: 04. 09. 2006 20:08 kirjoittanut tsailor »

Poissa opiskelija

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
Re: Uskosta on kysymys
« Vastaus #12 : 04. 09. 2006 20:08 »
Kyseessä oli helluntaiseurakunta. Iltasanomien uutinen tässä.

Onneksi kaikki tapaukset eivät ole yhtä järkyttäviä. Afrikassa esimerkiksi vain kävellään järveen.

Juuseppi

• Vieras
« Vastaus #13 : 04. 09. 2006 20:08 »
Anteeksi nyt vain, hyvä tsailor, mutta millä perusteella voit sanoa, että kyseisen lahkon jäsenet " vaikuttivat todella Jumalan armon saaneilta"? Kysyt "asiantuntijoiden" mielipidettä, vaikka sinulla itsellä tuntuu olevan vankka ennakkokäsitys siitä, ketkä ovat "Jumalan armon saaneita" ja ketkä eivät.

Itse en ole "asiantuntija" enkä missään nimessä halua sellaisena esiintyä, mutta jos ihmisten teot ovat tuota laatua kuin kyseisessä lahkossa ja meno muutenkin lievästi sanottuna sekopäistä, niin enpä menisi puhumaan näistä ihmisistä mitenkään erityisesti Jumalan armon saaneina. Sanoohan Jeesuskin, että ”heidän teoistaan te heidät tunnette”.

Mutta asia lienee siten - arvatenkin - että tuon seurakunnan meno on aika lähellä sitä, mihin olet omassa seurakunnassasi tottunut? Jos näin on, niin kannattaisikin enemmän miettiä sitä, onko meno sinunkaan seurakunnassa yhtään sen terveemmällä perustalla ja onko mahdollista, että sopivissa olosuhteissa "mopo karkaa" samalla tavalla myös sinun seurakunnassa?

tsailor

• Vieras
« Vastaus #14 : 04. 09. 2006 20:08 »
Olen itse aivan tavallinen kristitty eikä omassaa seurakunnassani ainakaan vielä ole tällaisia ilmiöitä, vaikka läheltä liippaa, kun asuu Mustasaaren naapurikunnassa.

Olen siis aivan tavallinen evankelisluterilainen ja tarkoitukseni oli sanoa, että meno näyttää tällaisen tapakristityn mielestä hurmokselliselta ja aidolta ja näistähän tässä on jo pitkään keskusteltu. Sitähän tämänkin ketjun asiantuntijat ovat todistaneet. Ja sen takia halusinkin kysyä asian heiltä tässä muodossa. Ilmaisin asiani ehkä epäselvästi.

Itse en osaa puhua kielillä, muutakuin tietenkin ruotsi, englanti jne :)
« Viimeksi muokattu: 05. 09. 2006 07:07 kirjoittanut tsailor »

Poissa ulla

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #15 : 05. 09. 2006 04:04 »
Bussi jutusta lainaus" En nähnyt enkä kuullut kenenkään todella hätääntyvän asiasta, ja myös teimme selväksi rippikoululaisille kyseisen asian olevan esimerkki."
ESIMERKKI,en voi käsittää tuommoista esimerkkiä,mulla menee kylmät väreet kun ajattelenkin, että niin olis voinut käydä.Todella huono esimerkki alaikäisille kakaroille alaikäisiltä kakaroilta!
Onneksi nämä meidän nuoret on paljon fiksumpia,kuin seurakunnan väki,että ymmärtävät ajatella omilla aivoillaan.

Poissa pieninuori

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05. 09. 2006 05:05 »
Ulla,
se oli esimerkki, jolla tarkoitettiin että vaikka on nuori, ei se tarkoita että eläisi ikuisesti tässä maailmassa. Sä et taida koskaan ollut lukenut sanomalehdistä tai kuullut uutisissa samantapaisista onnettomuuksista? Ja kuten mä jo sanoin, rippikoululaiset itse vitsailivat siitä ja naureskelivat, eivät siiis HÄTÄÄNTYNEET. Sitäpaitsi, liikenteessähän tapahtuu onnettomuuksia joka päivä, se on todellisuutta. Samalla tavalla kuin Jumalakin on todellisuutta. Te voitte kasvattaa lapsenne pumpulissa, mutta silloin ette tee nuorelle palvelusta.

"Onneksi nämä meidän nuoret on paljon fiksumpia,kuin seurakunnan väki,että ymmärtävät ajatella omilla aivoillaan."

Nämä teidän nuoret ovat ihan samanlaisia kakaroita kuin mekin, paitsi että liian moni heistä (eivät siis kaikki) juovat itsensä lähes joka viikonloppu humalaan, naivat kaverin vanhempien sängyssä ilman minkäänlaista tilanteen tajua tuntemattoman ihmisen kanssa, oksentavat ja sammuvat. Sitä voi vaan miettiä kuinka fiksua tuollainen toiminta on. Ja hyvä Ulla, vanhemmat eivät kaikkea nää, EIVÄT TODELLAKAAN. Voi kuinka paljon voikaan tehdä heiltä salassa. Ja juuri tuota nämä teidän nuoret tekevät, onko se fiksua? Missä heidän aivonsa ovat?
« Viimeksi muokattu: 05. 09. 2006 05:05 kirjoittanut pieninuori »

Poissa T.Tyly

• Aktiivi vaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 05. 09. 2006 06:06 »
Suhtaudun hyvin skeptisesti tällaiseen ketjuun.  Uskovaiset ja ei-uskovaiset eivät voi kohdata toisiaan.  Maailmat ovat liian kaukana toisistaan.  Minulle kristinusko on jäänyt kovin kaukaiseksi.  Syy on varmasti tapaamieni uskovaisten ahdasmielisyydessä.  Heille kun kelpaa vain heidaän oma mallinsa.

Olen pyrkinyt elämään hyvän ja moraalisesti sekä eettisesti hyvän elämän.  Se olenko onnistunut, sen arvioi ympäristö.  Olen elämäni aikna lukenut suuren määrän teoksia, joiden syvämietteisyys ja selkeys on tehnyt minuun syvän vaikutuksen.  Raamattua en ole lukenut.  Tietoni perustuu yleiseen kulttuuritietoon.  En kiistä etteikö Raamatussa olisi syvällistä viisautta.  Tulkinnoista en ole niinkään varma.

Olen myös kohdannut lukuisia ei-uskovia, joiden henkilökohtainen elämä on toiminut mimnulle tienviittana.  Olen onnellinen siitä, että olen välttynyt helvetin- ja kuolemanpelolta. 

Ainoa asia mikä minua hieman surettaa on se, että näilläkään eväillä en uskovaisten mielestä ole kelvollinen heidän paratiisiinsa.  Ei niin, että sinne kaipaisin.  Sen täytyy olla tylsä paikka jos siellä on vain tuntemiani kiihkokristittyjä.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

tsailor

• Vieras
« Vastaus #18 : 05. 09. 2006 07:07 »
Edelleen kysyn kaikilta uskovilta, jotka seuraavat näkyään. (Tällä palstalla usein käytetty ilmaisu) Onko Knutbyn Åsa Waldau Kristuksen morsian, joka seuraa näkyään? Löytyykö pastorin tekemille murhille jokin jumalallinen selitys vai olisiko sittenkin kysymys siitä, että nämä ihmiset ovat psykopaatteja?

Psyykkisesti sairaathan näkevät tunnetusti näkyjä, hallusinaatioita. Voidaanko nämä näyt laskea sairauksien piikkiin, myös tämä näky jonka mukaan Åsa on Kristuksen morsian? Nyt asiantuntijoilla olisi tilaisuus vastata.

Vai onko tämä Knutbyn tragedia vain pelkkä esimerkki siitä, että elämä voi loppua aivan kuten Konginkangaskin, joka satuttaa minua erityisen paljon, koska menetin siellä ystävän. Pitäisikö tällaiset esimerkit jättää rippikoululeirien ulkopuolelle?
« Viimeksi muokattu: 05. 09. 2006 07:07 kirjoittanut tsailor »

EX-Vaasalainen

• Vieras
« Vastaus #19 : 05. 09. 2006 07:07 »
Ihminen kuvitelee suuressa viisaudessaan ymmärtävänsä kaiken mutta ei osaa edes selittää mailmankaikkeutta,katsoo tähtitaivaalle eikä tiedä mistä on tullut tai mihin menee.

Eilen tuli mielenkiintoinen tv ohjelma kehitysopista ja darwinismista jos joku sattui katsomaan eli kumpi tuli ensin muna vai kana, ihminen on olivinaan viisampi kuin Jumala.

Uskossaan tai uskomattomuudessaan voi jokainen tulla autuaaksi.

Poissa Jolly Roger

• Kokelas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #20 : 05. 09. 2006 09:09 »
Hyvä Tuomari
Halusin sinun vastauksesi, mikä ei välttämättä tarkoita, että pitäisin niitä ehdottomina totuuksina.

Mistä tiedämme että kristinuskon Jumala on ainoa oikea Jumala?

Onko budha, Allah, Shinto ja kaikki muut epäjumalia?

Kun olet tapakristitty mielestäsi voitko kertoa mitä se on? Mihin sinä uskot?

Emme tiedä sitä, mutta epäilen että ei ole.

Nuo taitavat olla muiden uskontojen jumalia.

On jokaisen oma asia, kuinka paljon haluaa selvittää omaa uskoaan tai uskomattomuuttaan julkisilla foorumeilla.  Minä vedän omalta kohdaltani rajan tähän.

Pikkuvauvoihin liittyvät kommenttisi jätän omaan arvoonsa.

Eräs syy, miksi osallistuin vielä uudelleen tähän keskusteluun on, että minulta unohtui eräs asia.  Olen nimittäin sitä mieltä, että oli suoraselkäinen teko piispa Eero Huoviselta, kun hän rehellisesti kertoi myös oman uskonsa olleen koetuksella tsunamin vuoksi, vaikka korkeassa kirkollisessa virassa onkin.
« Viimeksi muokattu: 05. 09. 2006 09:09 kirjoittanut Jolly Roger »

Poissa koirasmartta

• Kansalaisaktiivi
    • Profiili
« Vastaus #21 : 05. 09. 2006 13:01 »
Kysy uskovaiselta miksi Jumala sallii pahan tapahtuvan ja hirveydet, niin saat todella mielenkiintoisia selityksuiä.

Voit myös kysyä vanhan teiniknopin:  Jos Jumala on kaikkivaltias niin pystyykö hän luomaan kiven, jota ei jaksa itse kantaa?

Kysy myös, että jos Jumala on kerran kaikkivaltias niin miksi hän hoitelee Israelin puolustusta Bushin hallinnon avulla.  Eihän hänen tarvitse kuin liikauttaa pikkulilliään niin kaikki  palestiiinalaiset ovat Välimeressä.

tsailor

• Vieras
« Vastaus #22 : 05. 09. 2006 19:07 »
Johan on kumma. Kukaan ei löydä mitään vastausta Raamatusta kysymykseeni. Onko näky aina oikea vai voiko sen tulkita väärin? Mistä uskova tietää, että näky todella on oikea? Onko Åsa Waldau  Kristuksen morsian? Tuomari, mitä mieltä sinä olet? Ovatko ne uskovaiset ja rippilapset psyykkisesti terveempiä, jotka eivät näkyjä näe kuin näkyjään näkevät?

Poissa Reino Kolmonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • Profiili
    • reino kolmonen
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 05. 09. 2006 20:08 »
Seinäjokelainen pappi erotettiin virastaan

Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli erotti 31.5.2000 pastori Jorma Hietamäen Seinäjoelta pappisvirastaan. Hietamäki kun pysyi näkemyksessään, että persoonallista jumalaa ei ole olemassa. Hietamäki ei itse ollut pyytänyt eroa virastaan. Vaan oli toivonut, että valtavirrasta poikkeavia ajatuksia sallittaisiin kirkossa.

Tuomiokapituli oli jo vuoden 1999 marraskuussa erottanut Hietamäen puoleksi vuodeksi virastaan hänen näkemysten johdosta kun hän ei usko jumalaan.
Hietamäki on työssä Seinäjoen lukiossa psykologian lehtorina. Paikallisessa lehdessä hän tuolloin harmitteli tilannetta, mutta ei koe tätä suurena menetyksenä.

Lipesi jumaluusopin perusteista

Tuomiokapitulille oli liika se, että Hietamäen mielestä yliaistilliseen Jumalaan uskominen on nykyaikaisen psykologian ja erityisesti neurotieteen valossa vaikeaa. Hänestä faktat puhuvat sen puolesta, ettei näkymätöntä todellisuutta, kuolemanjälkeistä elämää tai jumalaa materiaalisen totuuden ulkopuolella ole olemassa. Hietamäki ei siis usko jumaluusopin perusteisiin.

Lähimmäisen rakkaus, armo, tasa-arvo ja solidaarisuus ovat kristinuskon piirteitä, joihin hän sanoo haluavansa edelleen sitoutua. Hietamäen teko kieltää Pohjanmaalla persoonallinen jumala on rohkea teko.
Tapaus osoittaa sen, että uskonnollisilla ryhmillä ei ole vaihtoehtoja, jumala on aina oikeassa.

Poissa geezer

• Kansalaisaktiivi
  • If it doesn't kill you, it makes you pissed off!
    • Profiili
« Vastaus #24 : 06. 09. 2006 05:05 »
Eräs syy, miksi osallistuin vielä uudelleen tähän keskusteluun on, että minulta unohtui eräs asia.  Olen nimittäin sitä mieltä, että oli suoraselkäinen teko piispa Eero Huoviselta, kun hän rehellisesti kertoi myös oman uskonsa olleen koetuksella tsunamin vuoksi, vaikka korkeassa kirkollisessa virassa onkin.

Huovinen näytti että hän on ehkä loppujen lopuksi enemmän  tunteva ihminen kuin raivokkaasti jumalaansa puolustava kirkonmies.  Tuskin kenellekään jäi epäselväksi se tuskan määrä jonka hän tunsi. Se välittyi selvästi olemuksesta ja puheista.

Vaikka olen parjattu 'tapakristitty' (vai onko oikea termi tapaluterilainen jolla se luterilaisuuskin on ehkä enemmän kulttuuriperintö kuin elämänkatsomus) on minusta Suomen kansalaisilla ollut kohtalaisen hyvä piispaonni. Piispoina on ollut useita varsin järkevän tuntuisia ihmisiä. Ainakin noin kirjojensa ja esiintymisensä perusteella.

-geezer-

Poissa viluttitanssija

• Kokelas
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 06. 09. 2006 19:07 »
Minulla on uskonto. Olen siitä hyvin ylpeä, se antaa minulle voimaa, se saa minut ajattelemaan asioita, voin elää tyytyväistä elämää.

Minun uskontoni on pikkuasioissa, arjessa, avaruudessa, luonnossa, ihmisten välisissä suhteissa.

Olen pakana tai shintolainen, jos joku muu kun japanilainen voi olla shintolainen... ;)
Mutta en haluaisi luokitella sitä - se on paras kun se on laajimillillaan.

Hauskaa minusta on, että käyn kirkossa enemmän kuin moni kristitty ystäväni. Ei se ole heidän vikansa että he ovat tapakristittyjä - minusta se on uskonnontyrkyttäjien vika.

Minusta uskonto on hyvin hyvin henkilökohtainen, intiimi asia. Siksi sitä ei saisi tyrkyttää. Seksiä intiimimpi - EI! - henkistä seksiä - yhtymistä maailman kanssa.  Uskontoja on niin paljon kuin ihmisiä, mahdollisesti myös eläimiä..

Viihdyn kirkoissa, kirjastoissa, luonnossa. Niissä paikoissa on hyvä olla, hiljaa.
« Viimeksi muokattu: 06. 09. 2006 19:07 kirjoittanut viluttitanssija »

Poissa viluttitanssija

• Kokelas
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 06. 09. 2006 19:07 »
On.

Sekin vaihtelee ihmisten ja tilanteiden mukaan.

Varmaankin demokraattisesti - sen mukaan miten maailman kaikki ihmiset yleisesti oikean ja väärän käsittävät.

Uskontoni ja yhteiskuntateoriat yhdistyvät. Toisin sanoen: Uskonto liityy kaikkeen.

Poissa viluttitanssija

• Kokelas
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 06. 09. 2006 20:08 »
Pohjoisessa, etelässä?

Kaikkialla!!!

tsailor

• Vieras
Kristuksen morsian
« Vastaus #28 : 06. 09. 2006 21:09 »
Mistä hitosta sen tietää kenen näky on oikea ja kenen väärä? Miten Tuomari voi olla varma, että Åsan näky on väärä ja Tuomarin näky oikea?
Entä jos muutkin kauniit naiset näkevät näyn, että ovat Kristuksen morsiamia. Voiko siitä päätellä, että Kristus on moniavioinen? Silloihan Kristus voisi olla arabi. MIten jenkkilahkot suhtautuvat siihen, että Kristus on arabi?

Poissa Reino Kolmonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • Profiili
    • reino kolmonen
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 07. 09. 2006 18:06 »
Kun uskonnollisella tasolla tarkastellaan maailmantapahtumia, johtaa se loputtomiin uskomuksiin, miten asiat voivat olla.

Syyskuun 11. päivän terrori-iskuun liittyvät salaliittoteoriat kukoistavat USA:ssa. Viralliset selitykset ääri-islamistien syyllisyydestä kiistävät salaliittoteoreetikot ovat varmoja, että New Yorkin ja Washingtonin tuhojen takana olivatkin USA:n hallitus ja viranomaiset.

Marxilainen tieteellinen ajattelutapa antaa objektiivisen mittapuun tarkastella maailmaa.
Laivakin eksyy merellä, jos sillä ei ole käytössä todellista mittalaitetta.

http://www.yle.fi/uutiset/oikea/id42380.html

Katso Silminnäkijä: Salaliiton jäljet TV2 to 7.9. klo 22.35
« Viimeksi muokattu: 07. 09. 2006 18:06 kirjoittanut Reino Kolmonen »

Poissa Pappa Razzi

• Kansalaisaktiivi
  • Terävänä kuin porkkana.
    • Profiili
« Vastaus #30 : 07. 09. 2006 19:07 »
Minä en usko persoonalliseen Jumalaan, mutta en halua myöskään määritellä itseäni ateistiksi, koska se on aivan yhtä rajaavaa kuin olla uskovainen.  Olen siis uskonnoton.  Vaimoni ja lapseni ovat seurakunnan jäseniä ja toinen lapsista käy säännöllisesti seurakunnan tilaisuuksissa.

Vaimo käy ehtoollisella muutaman kerran vuodessa.  Emme millioinkaan keskustele uskonnosta. Meillä on hyvin samantapainen käsitys siitä, miten pitää elää hyvä elämä.

Kirkko ja uskovaiset eivät aiheuta minulle minkäänlaista ongelmaa niin kauan kuin eivät ryhdy kertomaan minulle, miten minun pitää elää.

Vaikka olen uskonnoton, käyn usein kirkossa hiljentymässä.  Minä olen myös kirkkomusiikin suurkuluttuja.  Levyhyllyssäni on kyummenittäin kirkkomusiikin klassikoita, joita kuuntelen säännöllisesti.  Kirkkomusiikki on oivallista terapiaa.  Kuuntelen siis musiikkia, en siihen sanoilla ympäattyä sanomaa.

Me elämme avosuhteessa, eikä tarkoituksemme ole virallistaa sitä kirkossa.  Tulen hyvin toimeen itseni ja ja ympäristöni kanssa niin pitkään kun saan olla rauhassa.  Joskus tosin joudun hätyyttelemään oveltani liian innokkaita  Jumalan kauppamiehiä, mutta ymmärrän että se kuuluu asiaan. 

Elää ja antaa toistenkin elää, älä tee lähimmäisellesi mitään sellaista, mitä et soisi itsellesi. Siinä elämänohjeet, joiden avulla olen pärjännyt vuosikymmenet.
Eläkkeelle jäänyttä paparazzia kutsutaan Pappa Razziksi.

tsailor

• Vieras
« Vastaus #31 : 08. 09. 2006 08:08 »
Kuka IHMINEN tietää ja tuntee toisen ihmisen pahan tien? Millä oikeutuksella joku IHMINEN voi väittää, että kanssaihminen on pahalla tiellä? Jo stämä oikeutus ihmiselle on suotu, niin silloin väitän, että kaikki fanaattiset  uskoon käännyttäjät ovat erittäin pahalla tiellä.

Poissa pieninuori

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #32 : 08. 09. 2006 12:12 »
No kyllä mun mielestä voi sanoa, että esim. jos joku on murhannut monta ihmistä, käyttää huumeita, on väkivaltainen yms. niin se ihminen on pahalla tiellä. Vai onko joku eri mieltä?

Miten olisi rakkauden oikeuksilla? Samalla tavalla kuin isät ja äidit nuhtelevat lapsiaan, jos lapset ovat tehneet jotain väärin vanhemmat kehottavat tekemään asian toisella tavalla, koska rakastavat lapsiaan ja haluavat heille hyvää (ainakin näin pitäisi olla). Samalla tavalla Jumala haluaa kertoa meille, jos olemme tehneet jotain väärin ja kehottaa tekemään parannuksen. Ei kiusatakseen, vaan koska rakastaa meitä kaikkia.

Uskovat ihmiset kokevat samaa surua kuin Jumala niitä kohtaan, jotka eivät usko Häneen. Sillä Jeesus asuu meissä ja hänen unelmansa ja halunsa ainakin pitäisivät olla meidän kaikkien unelmia ja haluja. Ja eikös Jeesus antanut käskyn "menkää siis ja tehkää kaikki kansa minun opetuslapsikseni"?

tsailor

• Vieras
« Vastaus #33 : 08. 09. 2006 12:12 »
Miten suuri prosentti rippilkoululaisista on murhannut jonkun, käyttää huumeita tai on väkivaltainen? Jos ei, niin mikä näistä rippikoulunuorista tekee niin pahan, että hänet on pelastettava?

Poissa Tuomari

• Kansalaisaktiivi
    • Profiili
« Vastaus #34 : 08. 09. 2006 13:01 »
Raamatun sana,

itsekkyys, huorinteko, valehtelu, muitten niin sanottujen jumalin palvonta kuten viide, väkivalta tai seksi leffat ja urheilu. Vallanhimo, rahanhimo, tottelemattomuus vanhempia kohtaan ja tottelemattomuus Kristusta kohtaan. Homous ja yms.

Kaikki jotka näitä harjoittaa tai tukee tarvitsee pelastusta!
« Viimeksi muokattu: 08. 09. 2006 13:01 kirjoittanut Tuomari »