jag,
Mä luulen, ei vaan tiedän, että jos sinä ja Tuomari laitettaisiin loppuelämäksenne suljettuun koppiin väittelemään, ja jos sinä
todella koet olevasi uskovainen ja sinulla
todella on henkilökohtainen suhde meidän Kaikkivaltiaan Jumalamme kanssa, te tulisitte Tuomarin kanssa sopuun. Jos ei puhumalla, niin rukoilemalla.
"Toisaalta uskon, että kaikki pelastuvat, se on ainoa vaihtoehto, jossa on jotain järkeä."
Suosittelisin, että etsit ja luet muitakin kohtia raamatusta, kuin ne mitkä sinua miellyttävät. Sillä jos uskot, että kaikki pelastuvat, et tuo kunniaa Jumalan sanalle. Sillä raamatussa ei näin sanota kuten sinä uskot. Ja on turhaa tulla kysymään, että mitenniin ja miksi, ota raamattu kouraasi ja lue mitä siellä sanotaan.
Hän myös korosti, että leirillä on ollut nuorten tukena isosia, joiden puoleen olisi voinut kääntyä, kun nuori on pelännyt. Kukapa meistä kääntyisi hänen puoleensa joka pelottelee? Lasten mukaan juuri isoset olivat pelotelleet heitä tulevasta kotimatkasta, jolloin bussi saattaa ajaa kolarin sillä seurauksella, että puolet nuorista kuolee ja ei-uskovilla on suora yhteys helvettiin. Silloinhan monet nuoret soittivat hädissään vanhemmilleen pyytäen heitä noutamaan lapset pois. Näitä puhelinsoittoja oli vanhemmille tullut useita. Tämä on selvinnyt vasta jälkikäteen.
Sitäpaitsi lapsia kauhistutti kielillä puhuminen, Ei sellaisilta ihmisiltä voi hake tukea.
Tiiedän monia tervehenkisiä isoskoulutuksen saaneita nuoria Mustasaaressa, jotka olisivat halunneet olla leirien isosia, mutta jostain syystä heille ei sieltä paikkaa löytynyt. Ihmettelinkin, miten on mahdollista, että Mustasaaren isosiksi oli valikoitunut hurmoshenkisiä ja kielillä puhuvia isosia. Oliko nämä tervehenkiset syrjäytetty liian noramaalin uskonsa takia? Tämä on minun epäilykseni.
Olen eilisestä lähtien ihmetellyt, että Out of African johtajuusseminaarissa on nähty Suomi, Skandinavia ja Eurooppa alueena, jonka pimeys on lävistettävä. Meitä tunnutaan pitävän pakanoiden asteella. Tämä asia kaipaa mielestäni laajempaa käsittelyä koko evankelisluterilaisen kirkkomme piirissä. Tämä pakanana kohteleminen loukkaa koko valtionkirkkoamme. Meillä on pitkät kristilliset perinteet, ja kansamme käsitteleminen pakanoina on suuri loukkaus.
Itse olen uskossa (=etsin ja nautin Jumalan läsnäoloa, yksinkertaisesti seuraan Jeesusta), kävin viime vuonna rippikoulun ja olin isosena juuri tuolla leirillä, josta esimerkiksi tämä bussijuttu on lähtöisin. Ensinnäkin täytyy sanoa, että koko onnettomuusasiaa rippikoululaiset itse suurentelivat ja heittivät läppää, esimerkiksi samalla kun muutama isonen (mukaanlukien minä) pelasimme heidän kanssaan lentopalloa. En nähnyt enkä kuullut kenenkään todella hätääntyvän asiasta, ja myös teimme selväksi rippikoululaisille kyseisen asian olevan esimerkki.
Epäilen myös vahvasti, että vain vuotta vanhempana tiedän ja ymmärrän nuorien ajatuksia melko hyvin, olenhan itsekin sellainen. Se mitä haen on se, että täällä eräät henkilöt hieman aliarvioivat nuoria ja eivät ymmärrä millainen etuoikeus meillä on, kun emme ole ehtineet kasvaa uskonnollisuuteen kiinni. Toisin sanoen, olemme avoimempia ottamaan vastaan, mikä EI tarkoita heikkoutta. Väitän, että Jumala tietää paremmin kuin omat vanhempani, mikä minulle on parasta. Rakastan vanhempiani, älkää sitä epäilkö.
Mä voin kertoa, miksei niitä Minnin mukaan tervehenkisiä nuoria valittu ihan maallisinkin perustein:
1. Isosia oli ilmoittautunut leireille todella paljon, eikä seurakunnalla yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta valita kaikkia leireille mukaan, mikä minun mielestäni pitäisi ymmärtää.
2. Nämä "tervehenkiset nuoret" eivät yksinkertaisesti käyneet sovituissa isoskoulutustapaamisissa, mitkä ovat tietysti välttämättömiä koulutuksen kannalta. Enkä puhu vain muutamasta poissaolosta, vaan useimmat näistä nuorista loistivat poissaolollaan. Kuka haluaa ottaa töihin sellaisen ihmisen, joka ei kanna vastuuta asioista?
Heitä ei syrjäytetty "normaalin" uskonsa takia.
Perinteet eivät meitä pelasta, vaan Jumalan armo.
Olenko mä nyt sitten yksi näistä julmiin painostuksiin ja aivopesuihin alistunut nuori, joka on niin helppo vetää kaikenlaisiin Jumalahörhöilyyn mukaan? Olenko mä jotenkin sairas ja ainoastaan muiden pelottelemana tullut uskoon? Mä voin kertoa, että mä en ole mitään noista. Ihmiset mun ympärillä, joihin kuuluu myös paljon ihmisiä, jotka eivät seuraa Jeesusta, eivät ole koskaan sanoneet, että mä olisin mieleltäni sairas. Täysin vapaasta tahdostani olen lähtenyt tälle tielle ja voi että, paras asia mikä mulle on koskaan tapahtunut!