Olen ymmärtänyt historian täysin väärin. Tämä ja tämä hetki on historiaa,vailla menneisyyttä vailla tulevaisuutta. Onko tämä näin hektistä? Olen luullut ja ymmärtänyt, että museoon kerätään ja säilytetään Vaasan työväenliikkeen historiaa menneisyytä, ei nykyisyyttä. Poliittinen historia monine tapahtumineen, ay-liike taistelua työläisten puolesta.Ettei samoja virheitä toistettaisi. Se on myös kansankulttuurin tallentamista. Olen ymmärtyänyt näemmä historian täysin väärin. Historia on turhuuksien turhuutta. Työväenmuseosta pitäisi löytyä eri järjestöjen toimintaa ja historiikkia. Onko siellä? Minäkin olen joskus antanut materiaalia, pitää vissiin hakia pois ennenkuin ne roudattu Stormossdenille.
Ristolta pitäisi saada selvyyttä poliittisista oloista v. 1929 ja 1930 Vaasassa. Eipä taida olla tietoja. Tiedotusvastaavan tehtävä on olla tiedottaja, eikä puhua omia hölötteitään. Kirjoitin Fritz Jakobsonista, itseoppineesta taiteilijasta. Siinä on pitkämatka ennekuin tulee toinen itseoppinut taiteilija. Taiteen tehtävänä on mennä eteenpäin. Mutta se on koko ajan oppimista menneistä kulttuureista.
Ennenkuin pääsee itseoppineeksi, niin pitää olla luontaista lahjakkuutta ja osata se nöyrästi tunnustaa..
Ristolla yksi ratkaiseva vaikeus ja se on keskittymiskyky. Jokainen on tietyllä oksalla taiteen tiellä, mutta sitä pyrkiä ylös, kehittää koko ajan itseään. Kyllä Ristolla on lahjakkuutta, mutta se on kuten itsekin tuo hetkessä - ajassa nyt ja heti.
Se ei toimi näin. Taiteen edessä, myös tekijänkin on oltava nöyrä ja kuunnella sisintään. Kaiken voi tehdä aina paremmiin. Jos jossakin asiassa onnistuu, niin pidä tolkuttomasti hurmautua. Tämä on maailmassa
ainutkertaista ja laatuista. Ei siinä mitään, kolmetuhatta vuotta sitten on taiteilijat tehneet parempia töitä. Ei mitään uutta auringon alla.
Kriitikko ei ole vihollinen, se on taiteen ystävä ja innoittaja. Jaha, hän näkee näin, mutta voi sen nähdä toisinkin. Oikea kriitikko ole taiteilijan vihollinen vaan kannustaja. Tosin kriitikonkin pitää muistaa, että heille ei ole yhtäkään patsasta tehty. Ei Risto sinun työsi ole aivan ainut kertaisia. Mutta miten hyvin sinä näet oman aikasi, siitä on kysymys.
Sitten mitä tärkeintä, arvosta henkilöä joka arvostaa töitäsi. Sinä olet hetken lapsi joka poltat siltoja takanasi. Sinuun kyllästyy ja väsyy. Sain aikoinani kaupallista koulusta. Sen perusoppeja on, älä halveksi asiakastasi. Jos ei nyt niin hän osta, niin viikonpäästä. Ole kohtelias ja ymmärrä asiakkaan tilannetta. Älä tyrkytä ja älä kehu liikaa itseäsi Ole kärsivällinen kuuntelija. Työ minkä sinä teet, niin ei tarvitse sitä kehua ylistää, anna se tehtävä työllesi. Kuuntele herkästi mitä ihmiset sanoo ja paina se sydämesi syvyyksiin. Opiskele kaiken aikaa. Taiteen sarka on loppumaton. Minä haluaisin neuvoa sinua, mutta sinulla ole aikaa kuunnella kuin omaa itseäsi.
Anna itsestäsi miellyttävä kuva. Minä tunnen matkani varrelta monia kuuluisia taiteilijoita. Heidän kanssa on miellyttävä keskustella työt kehuu heidän puolestaan. Esimerkiksi urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi ei kertaakaan sorru itseään kehumaan. Hänen esittämänsä musiikki puhuu. Hän kilpailee vain itsensä kanssa hän on maailman huippu-urkuri numero 1. Sitten tulee pitkä matka ennenkuin muut huippu-urkurit. Kun hänen keskustelee, niin tuntee olevansa hengen alpeilla.
Ota huomioon Risto se tosi asia, sinä et ole maailman paras. Jokainen meistä olisi potetiaalinen asiakas, mutta sinä suhtaudut halvekivasti asiakkaisiin. Anteeksi nyt, että sanon suoraan, olen koettanut olla tähän asti fiksu ja annan mennä läpikorvien eräitä asioita. En viitsinyt sinua loukata. On minullakin omia vikoja oikein liiankin kanssa, mutta myösen tulen niitten kanssa.
Historian suhteen minun sanottava, että siihen sinulla ei ole mielenkiintoa kuin väkisin. Sinä olet ollut laskettelemassa kun on ollut historianoppitunneilla.
Jos sinä nyt olet Vaasan työväenmuseon tiedottaja, niin ole silloin sitä, äläkä pyöri jatkuvasti itsesi ympärillä. Olenko minä ymmärtänyt väärin, että Vaasan työväenkulttuuriyhdistys on lopettamassa museo toiminnan? ja museo sitten siirtyy Risto Jaloselle. Ikävää että näin käy, mutta tosiasiat pitää ottaa tosiasioina.
Pentti Suksi