Kirjoittaja Aihe: Vaasan Työväenmuseo  (Luettu 22530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Urho

• Veteraanivaikuttaja
  • Vasemmiston yhteisvoimaa ja solidaarisuutta
    • Profiili
Vs: Vaasan Työväenmuseo
« Vastaus #105 : 25. 01. 2011 18:06 »
Työväenmuseolla työväenhenki elää

”Werstaan näyttelyt tarjoavat monipuolisen kuvan teollistuneen ajan ja kansalaisyhteiskunnan historiasta. Aikaansa seuraavassa näyttelytarjonnassa tulevat esille niin sosiaalihistorian, työväenkulttuurin, kuvataiteen kuin poliittisenkin historian kiinnostavimmat käänteet. Werstaalla päähenkilöitä ovat tavalliset ihmiset, joiden arkipäivästä, työstä ja erilaisuudesta kerrotaan mieleenpainuvia tarinoita. Werstas on monipuolinen ja erilainen museo.”

Kannattaa tutustua ammattilaisten ylläpitämään Työväen Museoon Tampereella.
Mutta myös Lenin Museo on oiva oppimisen paikka kansainvälisestä työväenliikkeestä, joka löytyy myös Tampereelta.

http://www.tyovaenmuseo.fi/?q=nayttelyt

http://www.lenin.fi/uusi/index.htm
« Viimeksi muokattu: 25. 01. 2011 18:06 kirjoittanut Urho »

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #106 : 26. 01. 2011 20:08 »
http://www.youtube.com/watch?v=Wpz8heH9fZk&feature=BF&list=ULnEFHD_SJkkg&index=11

KERTAALLEEN VIELÄ

Huomenna (27.1.) AVAJAISET Vaasan Työväen Museolla
klo 18:00 alkaen - Tervetuloa

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #107 : 04. 02. 2011 10:10 »

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #108 : 06. 02. 2011 15:03 »
Samaa sarjaa melankolista muistelun huumaa ja niin komeesti Hessun kitara sydäntä viiltää
ja hienosti Harri taidetta taitaa ja taittaa.

http://www.youtube.com/watch?v=uEhitZVrVVQ&feature=mfu_in_order&list=UL

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #109 : 11. 02. 2011 05:05 »
Jaa-has se on taas pian tosi tiuhaa sanomisen paikkaa
vähän sielläsun täällä, kun eletään näitä pyrintöaikoja
taas vaihteeks.

Omasta Ilkan ja Roynkin puolesta esimerkiksi herra
Kolmosellekin ei muuta kuin hyvää toivotellaan ja
hyviä vointeja ennen kaikkea.

Och Reino, lyssna försiktigt nu (alla andra också).

http://www.youtube.com/watch?v=mM05kaBW9Fg

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #110 : 15. 02. 2011 09:09 »
Ensinmäinen kotimaan kielinen kappale (oikein ei lauluksi voi sano) josta kuulin kaikem ja uskon ymmärtäneeni kaiken mitä kerrottiin. Kokemuksena niin uskomaton että piti tarkistaa, Juicen lauluissa tuo kuuleminen hyvällä tasolla mutta sillä oli sana niin hallussa että ymmärtämiseen saattoi mennä pitkiäkin aikoja. Nyt on myönnettävä että entiseen tapaan en varmasti jätä uutta kuuntelematta.

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #111 : 15. 02. 2011 12:12 »

Kivaa että pyrkimyksemme selkeään artikulointiin ja esitykseen onnistuu. Sanomasta täytyy saada selvän, se on A ja O.

Samalla haluaisin julkituoda tyytymättömyyteni siihen, että nuoriso, ennen kaikkea hyvin nuoret tytöt, saavat aikaan ihmeellistä narinaa puheessaan. Eikö enää kiinnitetä koulussa huomiota esitystapaan. Joku on selittänyt että nuoriso nykyään pilaa äänihuulensa viinalla ja huumeilla, mutta toivottavasti se ei ole totta.

Myöskin radiossa monet toimittajat nielevät viimeisen tavun tai jopa kaksi viimeistä tavua puhuessaan. Pahaa.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #112 : 15. 02. 2011 12:12 »
Pysykää sanoman selvyydessä mutta kyllä sitä musiikkia saisi olla enemmän enkä tarkoita lujempaa mutta enemmän semmoista joka tukee tarinaa. Kyllä te osaatte mutta joudutte tekemään enemmän työtä, työstä se palkka tulee eikä mistään muusta. Tiedän ettette te saa palkakaa mutta se maksetaanki myöhemmin, eurot on vain rahaa mutta ansaittu palkka voi olla ihan mitä vaan. Olla ihminen joka muistetaan ja jälkeenpäin ikävöidään voi ja onki monelle saavuttamaton, olen reilu 50v ja mun valot on sammumassa eikä mulla ole nitään mahdollisuutta jäädä muistetuksi, sen tilaisuuden olen hukannut ja en voi syyttää ettei mahdollisuuksia olisi ollut. Kortit voi pelata oikein tai väärin ja voi jättää pelaamattakin.

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #113 : 15. 02. 2011 17:05 »

Kiitos Henry Eklund viisaista ja asiantuntevista neuvoista ja toivomuksista. Tämä on tietenkin lähinnä vain harrastusta, mutta kannustusta yrittämiseen tulee paljolti siitä että joku huomaa ja vieläpä välittää.

Meitä on paljon jotka arvioisimme että olemme hukanneet mahdollisuuksia. Eiköhän se ole enemmän sääntöä kuin poikkeusta. Itsestäni sanoisin että aikoinaan hukkasin 10 vuotta osallistuessani aktiivisesti ay-toimintaan joka ei johtanut mihinkään. Olisinpa keskittynyt musiikkiin. Siinä ay-toiminnassa edunvalvonta oli toissijaista, jos edes sitäkää. Suurin osa energiasta kului sisäisesti poliittisten ryhmien tapellessa johto- ja edustuspaikoista eri elimissä. Näin lienee aina ollut, ja tulee aina olemaan, totesivat jo vanhat egyptiläiset.

Poissa Reino Kolmonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • Profiili
    • reino kolmonen
    • Sähköposti
« Vastaus #114 : 15. 02. 2011 18:06 »

Kiitos Henry Eklund viisaista ja asiantuntevista neuvoista ja toivomuksista. Tämä on tietenkin lähinnä vain harrastusta, mutta kannustusta yrittämiseen tulee paljolti siitä että joku huomaa ja vieläpä välittää.

Meitä on paljon jotka arvioisimme että olemme hukanneet mahdollisuuksia. Eiköhän se ole enemmän sääntöä kuin poikkeusta. Itsestäni sanoisin että aikoinaan hukkasin 10 vuotta osallistuessani aktiivisesti ay-toimintaan joka ei johtanut mihinkään. Olisinpa keskittynyt musiikkiin. Siinä ay-toiminnassa edunvalvonta oli toissijaista, jos edes sitäkää. Suurin osa energiasta kului sisäisesti poliittisten ryhmien tapellessa johto- ja edustuspaikoista eri elimissä. Näin lienee aina ollut, ja tulee aina olemaan, totesivat jo vanhat egyptiläiset.

Tämä kuvaa hyvin sinun ajatusmaailmaa, eikä se todellakaan kuulu tämän otsikon alle.
Paremminkin rahavallan medioihin.

Itse olen todella tyytyväinen ay-liikkeen toimintaan ja olemassa oloon maailman laajuisesti. Jos vain johto noudattaisi työläisten tahtoa, niin tilanne ei olisi työläisten kannalta niin surkea.

Mutta silti työväenliike on työläisten tuki ja turva tässä kapitalistisessa järjestelmässä. Solidaarisuus ja yhteisöllinen toiminta tuo työläiskansalle arkistaturvallisuutta.

Muistelen tässä sitä aikaan kun itse olin aktiivisesti mukana ay-toiminnassa. Olin ammattiosastossa sihteerinä, toimikunnan jäsenenä ja luottamnusmiehenä vuosia. Kävin ay-liikkeen koulutuksen läpi ja vain vuosikurssi jäi käymättä. Koulutus antoi todella paljon tukea ay-toimintaan työpaikoilla. Koulutuksessa sai myös hyvän kuvan siitä, miten koko tämä kapitalistinen talousjärjestelmä toimii.

Nyt Egyptin työläiset näyttävät mallia tai muistuttavat kehittyneiden kapitalististen maiden ay-liikkeelle, miten riistovalta kaadetaan sekä ollaan työläisten tukena ja turvana yhtenäisellä joukkotoiminnalla.

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #115 : 15. 02. 2011 23:11 »
Mä täs taas vähän ihmettelen mitä täs itse kukin puhuu
ja mitä tarkoittaa ja mitä tarkoitusperillään hakee ja mitä
kuvittelee höpinöillään todistelevansa, kun kukaan ei
lopultakaan maailmankonflikteista täällä suomikodossa
ymmärrä lähestulkoon höläyksen pöläystä.
Mut mitäpäs mä turhista vuodatuksista sun sellaisista
tai kenenkään (erittelemättä) maailmanparannusopeista.
Kas, kun mähän teen vaan töitä ja tiedän missä mennään,
ihan ilman vasenta ja oikeeta oppiakin. Oon mä kattokaas
sen verran solidaarinen tapaus.

Jeps ja maailma menee persiilleen ilman muuta, kun jo
antiikin Roomasta alkanut byrokraattinen kansanriisto
jyllää maailman loppuun saakka ja tasaa kaiken mahdollisen
harvoille ja valituille poliittisia keinoja kaihtamatta.
Täähän on siis aivan selkeetä pässinlihaa ja just
sama onko minkäkin maailmankolkan johtotroikka kapitalistinen
tai kommunistinen, niin kaikki vetää välistä ja omaneduntavoittelu
on täysin törkeetä joka yhteiskuntajärjestelmässä eli tää jos mikään
on siis aivan globaali juttu.

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #116 : 16. 02. 2011 08:08 »

Elä Sinä nyt Reiska ole niin ylimielinen. Vilpitön sana kuvaa jokaisen ajatusmaailmaa.  Sinulla on ollut hyviä kokemuksia ay-liikkeen sisäisistä elämästä, minulla huonoja, so what.

Työväenliike on duunarin tuki ja turva ilman muuta niin kauan kuin liike ei korruptoidu ja mätäne sisältä.  Huonot ay- ja työväenjohtajat rapauttavat työväenliikkeen kannatusta, se on nähty.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #117 : 16. 02. 2011 11:11 »
Voisin kertoa niin järisyttävän kertomuksen ihan lähihistoriasta että täälläkin tulisi pitkä hiljaisuus mutta kun siihen kuuluu itseni lisäksi myös muita niin en voi sitä tehdä, olin silloin vielä niin vahva ja jonkun mielestä jopa vaarallinen että sain omat asiat sovittua just niinkuin halusin ja suurinman mahdollisen kyödyn rahallisesti kun en kirjoittanut nimeäni muutamaan paperiin vaan pidettiin sopimuksista kiinni, collega lähti tilanteesta pitkälle sairaslomalle eikä ollut siittä toipunut kun satuin näkemään muutaman vuoden päästä tapahtuneesta. Tämä vääryys tehtiin yhtiössä joka on pörssissä eikä missään pikkupajassa, hommaan palkattiin johtajat jotka ovat jo häipyneet kun ne teki vain sovitut sopimusrikkomukset ja muut vääryydet niin rimaa hipoen ettei kukaan mennyt oikeuteen. Tästäkin saisi taulun työväenmuseoon.

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #118 : 16. 02. 2011 17:05 »

Niin Henry Eklund. Tauluja saisi ettei nille riitä edes tuhat seinää. Mätämunia on kaikissa instansseissa, sanoi Biggleskin aikoinaa. 90-luvulla pistettiin duunari kyykkyyn todenteolla. Suomen posti oveluudessaan tarjosi Postiliiton toimitsijalle paikan postin hallitukseen, hyvine kokouspalkkioineen. Piti vain siunata kaikki huonnukset. Ja sinne se onnekas toimitsija meni. Hokemaksi tuli sitten että palkoissa on ilmaa.

Vaasan postissa pari luottamusmiestä kehtasivat kysyä liikaa. Ay-eliitin ja postin johdon yhteisjuonella, ilmeisesti, värkättiin rikosilmoitukset asiakirjan väärennöksestä. Luottamusmiehet joutuivat tiukkoihin kuulusteluihin sormenjälkineen kaikkineen, ja postin sisäinen turvamies hallitsi kolmannen asteen. Korkeamman tason ay-eliitti känsi selän omilleen perustelulla että annetaan tutkijoille työrauha.

Vuoden päivät rikospoliisin huipputehokkaat tutkijat syynäsivät, ja luottamusmiehillä oli kovat oltavat, aivan yksin ja kahdestaan virkakoneistoa vastaan. Mutta kuinka ollakaan! Näyttöä rikoksesta ei löytynyt. Asia raukesi. Anteeksi vain, päästin paskaisen naurun kun syyttäjän loppulausunnossa luki, että Roy Rabb on ainakin hyvä kirjoittaja. Ha-ha-haa.

Ehkä on hyvä tasapuolisuuden vuoksi että on onnekkaitakin ay-miehiä kuten Kolmonen et Kivimäki, jotka voivat olla tyytyväisiä oloonsa. Onneksi olkoon vaan.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #119 : 16. 02. 2011 18:06 »

Ehkä on hyvä tasapuolisuuden vuoksi että on onnekkaitakin ay-miehiä kuten Kolmonen et Kivimäki, jotka voivat olla tyytyväisiä oloonsa. Onneksi olkoon vaan.

Enpä ole ennen kirjoittanutkaan tänne Vaasan Työväenmuseo topiikkiin. Tänne forumille kun näyttää jälleen saavan kirjoitella mihin sattuu, katsomatta mikä on otsikko. Sama juttu tuolla maahanmuuttokeskustelussa, jossa mamu-uutiset ja varsinainen maahanmuuttokeskustelu näyttää menneen jälleen päällekkäin. Joten minäkin sitten kirjoitan tänne asiaa, joka ei pätkääkään liity Järkkärillä olevaan museoon. Saa tämän tarvittaessa siirtää ay-liike otsikon alle, mikäli täällä jotain järjestystä halutaan vielä pitää.

Suurin osa ay-aktiiveista luottamusmiehistä lähtee hommaan porukan houkuttelemana ja ilman minkäänlaista oman edun tavoittelua. Olen huomannut, että moni saa siitä jotain näkymätöntä pääomaa, vaikka rahallisesti joutuvat jopa sietämään menetyksiä. Niin minäkin aikanaan, kun työnantajan kehotuksesta siirryin urakkatöistä tuntihommiin.

Minä arvostan valtavasti vieläkin näitä työpaikan luottamushenkilöitä, jotka uhraavat energiaansa yhteisten asioitten hoitamiseen, saaden siitä usein parhaan kiitoksen, kun tulevat valituksi uudelleen tai kukaan ei moiti. Naiset yleensä osaavat jopa kiittää. Onnistunut asian hoitaminen kannustaa kummasti jatkamaan ja kyllä sen onnistumisen fiksu ihminen vaistoaa usein ilman palautettakin.

Ay-liikkeen ylivoimaisesti tärkein työ tehdään työpaikan luottamusmiesten toimesta. Pelkästään se, että työpaikalla on luottamusmies, ehkäisee normien alituksia merkittävästi. Puhumattakaan siitä, että henkilö on aktiivinen. Tuskin kukaan lähtee näihin hommiin tähtäimenään siirtyä liiton palkkarengiksi tai joksikin ay-pampuksi. Erittäin harva siihen myös päätyy.

Ihmettelen aina kuinka suppea näkemys joillain on, kun yhden henkilökohtaisen kokemuksen perusteella aletaan yleistämään koko liikettä. Siellä missä toimitaan, tehdään myös virheitä. Sitä paitsi nämä ay-liikkeeseen pettyneet kirjoittelevat yleensä hyvin subjektiivisia omia näkemyksiään omista lähtökohdistaan, ilman että vastapuolen näkökanta tulee koskaan kuulluksi.

Olen siis erittäin tyytyväinen suomalaisen palkansaajien puolesta siitä, että Suomessa on eurooppalaisittain korkea järjestäytymisaste. Kysymys ei ole siitä, kuinka kukakin on tyytyväinen omaan oloonsa. Toki koen itse tehneeni suhteellisen mittavan elämäntyön ay-liikkeen parissa ja olen saanut siitä runsaasti myös hyvää mieltä.
« Viimeksi muokattu: 16. 02. 2011 18:06 kirjoittanut Jorma Kivimäki »

Poissa Harri Niskanen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #120 : 16. 02. 2011 18:06 »
Kun kissa on poissa, niin...
Piti oikein ilmoittaa valvojalle välillä, että saataisiin jotain tolkkua tänne.

Paikalla Original Wiik,

• Veteraanivaikuttaja
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
« Vastaus #121 : 16. 02. 2011 18:06 »
Totuus ei pala tulessakaan. Aina se työntyy jostain, kuin keväinen pajunkissa. Vieläpä yhtä kauniina. Sellainen on totuus.

Minusta tuo avunhuuto käyttäytyminen, on säälittävintä,  mitä mies voi tehdä.  Sen sijasta voi tutkiskella, onko omat läheiset ehkä tehneet henkistä väkivalttaa pienenä ollessasi. Se auttaisi sinua paljon enemmän.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #122 : 16. 02. 2011 19:07 »
Jorma on siis onnellinen kuinka kolmen ihmisen elämä murskattiin vaikka meille oli taattu ettei mitään tapahdu, sairaskassa ostettiin meiltä pois 700€ kertahintaan ja esim. hautausavustus 3000€ otettiin pois jonka vaimoni tarvii nyt kuluvana vuonna tai seuraavana. Sairaskassa maksoi kiltisti lääkkeet joita KELA ei korvaa ja sekin on reilu 200€ kuussa. Eläke siirrettiin juuri Varmaan ja mitään muuta en sillä saa Vaasassa kuin 10% alennuksen DallasPizaPalatsosta. Entisen firman eläkeläiset ja heidän tapaamiset, tuhansia euroja selvää rahaa ja merkittävästi pahaa mielltä. Siinä on Jorma sun anti mulle, oletko itse onnellinen jossain kohdassa ja mä olen vaan puusilmä mikä ei näe sitä hyvää, suren myös tovereini kohtaloa kun tämmönen lottovoittaja kyllä kestää vaikka ahistaa. Rahaa en tarvi mutta entisiä ystäviä kaipaan ja kun tuli tehtyä niin pitkää päivää isossa urityksessä niin ystävät ovat sielä paitsi nyt hajautettuina umpäri suomea. Jos osaisin kiroilla niin nyt sille sun ammattiyhdistysliikkeelle kiroaisin, lopussa huomasin menon ja liityin loimaan kassaan jossa vuosi maksoi alle kuukauden liittomaksun ja lopussahomma toimi, olen reilu 30 henkiloä puhunut tyohon kassaan, että kehu nyt vaan.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #123 : 16. 02. 2011 20:08 »

Jorma on siis onnellinen kuinka kolmen ihmisen elämä murskattiin vaikka meille oli taattu ettei mitään tapahdu, sairaskassa ostettiin meiltä pois 700€ kertahintaan ja esim. hautausavustus 3000€ otettiin pois jonka vaimoni tarvii nyt kuluvana vuonna tai seuraavana. Sairaskassa maksoi kiltisti lääkkeet joita KELA ei korvaa ja sekin on reilu 200€ kuussa. Eläke siirrettiin juuri Varmaan ja mitään muuta en sillä saa Vaasassa kuin 10% alennuksen DallasPizaPalatsosta. Entisen firman eläkeläiset ja heidän tapaamiset, tuhansia euroja selvää rahaa ja merkittävästi pahaa mielltä. Siinä on Jorma sun anti mulle, oletko itse onnellinen jossain kohdassa ja mä olen vaan puusilmä mikä ei näe sitä hyvää, suren myös tovereini kohtaloa kun tämmönen lottovoittaja kyllä kestää vaikka ahistaa. Rahaa en tarvi mutta entisiä ystäviä kaipaan ja kun tuli tehtyä niin pitkää päivää isossa urityksessä niin ystävät ovat sielä paitsi nyt hajautettuina umpäri suomea. Jos osaisin kiroilla niin nyt sille sun ammattiyhdistysliikkeelle kiroaisin, lopussa huomasin menon ja liityin loimaan kassaan jossa vuosi maksoi alle kuukauden liittomaksun ja lopussahomma toimi, olen reilu 30 henkiloä puhunut tyohon kassaan, että kehu nyt vaan.

Mitähän sinä höpiset ? Ethän sinä aikaisemmin ole edes ole kertonut ennen kokemuksistasi, joten en ole ottanut kantaa tarinaasi.
Jorma ei ole koskaan ollut onnellinen kenenkään huonosta kohtelusta. Sen sijaan olen monesti ollut onneton sen takia, että työpaikoilla missä olosuhteet ovat kaikkein surkeimmat, löytyy eniten Loimaan työttömyyskassan kannattajia, eli järjestäytymättömiä paljon. Juuri niin kuin eräät työnantajapiirit toivovat. Sekin on kovin tyypillistä, että houkutellaan muitakin järjestäytymättömäksi, kun itse on näin tehnyt. Eräänlaista huonon omantunnon hoitoa tuokin.

En kyllä ymmärrä tämänkään jälkeen sitä, että työnantajasi tekemät vääryydet siirrät ay-liikkeen syyksi. Luultavasti tämä iso firma toimi kuitenkin suomalaisen lainsäädännön mukaisesti – vai rikottiinko lakia ?
Tämän työlainsäädännön on meille säätänyt eduskunta. Ja persut ovat ehdottaneet nykyistenkin ehtojen romuttamista yli 60-vuotiaiden osalta.

Kirjoitit, että ”meille oli taattu, että mitään ei tapahdu”. Niinpä, kuka oli taannut – luultavasti työnantajasi. Jos taas tieto tuli luottamusmieheltä, luultavasti hän siinäkin tapauksessa välitti herrojen kertomaa. Takaaminen sanan voisi kyllä näissä tapauksissa yleensä vaihtaa löysiin lupauksiin, koska isoissa firmoissa ei juuri kukaan pysty oikeasti mitään takaamaan.

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #124 : 16. 02. 2011 20:08 »

Jorma Kivimäki: "Ay-liikkeen ylivoimaisesti tärkein työ tehdään työpaikan luottamusmiesten toimesta..." 

Aivan. Sitä minäkin. Ja vaikeaa se on kun työnantaja ja ay-eliitti pistävät kapuloita rattaisiin.

JK: "Sitä paitsi nämä ay-liikkeeseen pettyneet kirjoittelevat yleensä hyvin subjektiivisia omia näkemyksiään omista lähtökohdistaan, ilman että vastapuolen näkökanta tulee koskaan kuulluksi."

Omia kokemuksia kyllä. Mitä muuta haluat? Vastapuolen näkemykset tulivat hyvin kuulluiksi poliisin kuulusteluissa. Mitä oikein ajat takaa? Tekikö syyttäjä virheellisen päätöksen?

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #125 : 16. 02. 2011 20:08 »
Koko korsernin johtaja lupasi ja samoin tein palkkasi tilapäisiä johtajia ja ajoi ansikokkaasti palvelleen henkilöstojohtajan poias tieltänsä. Se oli suuri sirkus ja eihän se salaisuus ole vaan kysy keneltä tahansa Kemiran työntekijältä. Se oli naisvaltainen homma alempana toimihenkilönä ja kun meillä oli kokous niin istuin yksin tupakilla ulkona niin loimaan kassa rupesi kiimmostamaan. Näin se meni ja sisään pääsin kun kaikki olivat saunoneet, loimaan kassaan kelpasin heti ja maksu oli alle kk/liittomaksun niin kavereita tuli heti reilusti. Jorman idea on hyvä mutta systeemi mät rappuja muyten.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #126 : 16. 02. 2011 20:08 »
Harvinaisen ay-vastaisia nämä perussuomalaiset. Roy Rabbin tyylillä ilmaistuna tavallisen duunarin vastaisia. Toivottavasti johdosta löytyy enemmän ymmärtämystä, mitä kentän aktiiveilta.

En tietenkään epäile syyttäjän päätöksiä Roy Rabb. Kertomuksesi vaan sisältää paljon muutakin kuin tuon mainitsemasi teitä kohtaan tehdyn rikosilmoituksen asiakirjan väärentämisestä. Muun muassa sen, keitä kaikkia kuvittelit olevan mukana juonessa. En minä nyt vaan yksinkertaisesti jaksa uskoa kaikkea mitä tänne yksipuolisesti suollat. Tämä perustuu ihan kokemukseen aikaisemmista kirjoituksistasi.
Toki aina kun puhutaan omista tapahtumista, kertovat ihmiset niistä poikkeuksetta omista lähtökohdistaan ja jotain jää myös kertomatta.

Muuten Loimaan työttömyyskassamaksu ei ole mitenkään halvempi kuin liittojen vastaava. Puhun siis työttömyyskassojen osuudesta, joka liitoilla on 0,3 – 0,5 % riippuen alan työllisyydestä. YTK on vielä sikäli ”solidaarinen” köyhää kohtaan, että vuosimaksu on tällä hetkellä 99 euroa sekä pienipalkkaiselle reilusti alle 10 euroa ansaitsevalle osa-aikaduunarille kun vaikkapa yli 11 000 euroa / kk ansaitsevalle Lumiolle. Sikäli osuva esimerkki, että kantajäsenistön Loimaalle muodostaa juuri kaikkein surkeimmassa asemassa olevat ja ylemmät hyväpalkkaiset toimihenkilöt.

rasvattu ajatus

• Vieras
« Vastaus #127 : 16. 02. 2011 21:09 »
Mä en oo mitenkään ay-aktiivi. Mut mulla on mielikuva et ammattiliikkeet on niinku isot puolueet, et niillä on iso koneisto, joka tarvii jengiltä hyffee et koneisto pyörii. niinku kepu kiristää rahaa vanhuksilta ja semmosiltakin, jotka ei oo koskaan kepuun itse liittyneet. jos tätä asiaa funtsaa siltä pohjalta on perussuomalaiset kaikkein fiksuinta jengii, kun ne ei haluu ylläpitää isoveli koneistoja tms mafioita. mä luulen et jengi ei suurimmilta osin oo persujen jäseniä, ne vaan antaa äänen niille. niinku kirkko, sä voit olla uskossa ilman et kuulut kirkkoon. vanhat isot puolueet ja ay järjestöt on käsi pitkällä vaatimassa hilloo. loimaan liitto on halpa ja rahasta siinä on lopulta kyse. kai se loimaan kassa ois jo loppunut ajat sitten, jos se ei hoitais tarpeellisia hommia. mut niiku totesin jo muualla ei persut oo sen parempii kuin muut, kun ne haluu vain kalifiks kalifin paikalle.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #128 : 16. 02. 2011 21:09 »
Olin hyvin ansatseva toimihenkilö ja yhdessä kuussa AY_maksu ylitti Loimaan maksun, se oli firmassakin jossa tuli lisiä ja ylityöpalkkaa joskus ihan reilusti, mutta yhdessä kuussa. Ei siihen laskuoppia tarvimmu ja saunnailtoja naisten kanssa + teastterikäyntjä seinajoella. Ei sotketa ny selvää asiaa. Tuo vajaa kymmenen vuotta nost mun työeläkkeen tasolle jota en kehtaa sanoa ikänsä wärtsilässä ollaaeelle.

Okeassa paikkaan okealla hetkellä,

Poissa Roy Rabb

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Music Mega
« Vastaus #129 : 16. 02. 2011 21:09 »
Hyvä Jorma Kivimäki, Sinä et koskaan jaksa uskoa mitään. Saivartelusi osoittaa että pidät kyseistä rikosilmoitusta luottamusmiehiä vastaan oikeutettuna. Sääliksi käy duunareita joiden luottamusmiehenä toimisit, kun heti refleksinomaisesti puolustat työnantajan ja valtakoneiston kantaa. Kiitos vaan.

Perussuomalaiset eroavat Sinusta siinä, että he todella puolustavat duunaria, eivät saivartele.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #130 : 16. 02. 2011 21:09 »
Rasvattu ajatus sen kun soittaa Loimaan ”liittoon” ja koettaa saada epäkohtia kuntoon. Luulenpa ettet pääse edes perille, puhumattakaan että hoitaisivat liiton asioita. Kysymyksessä kun ei ole liitto, vaan työttömyyskassa.

Persuilla tuntuu olevan erittäin porvarillinen, suorastaan äärioikeistolainen ajatusmalli yksilön tulemisesta toimeen omillaan. Yksilön vapaus ja niin edelleen. Olen kuullut vastaavaa lähinnä kokoomuslaisilta opiskelijoilta, jotka ajattelevat tulevansa isona herraksi ja neuvottelevat sitten etunsa ihan itse.

Jos nyt suoraan sanon, ei voi millään kuvitella ajatusta Eklundin olleen missään firmassa hyväpalkkainen toimihenkilö.  

Roy Rabb, juuri tuosta tosiasioiden vääristelystä johtuen en jaksa luottaa oikein mihinkään, mitä kirjoitat tosiasiana. Minähän nimenomaan selvensin, etten puhu rikosilmoituksesta vaan  jostain muusta. Näet se halutessasi lukemalla edellisen viestini.

Onneksi en ole koskaan kannatustasi luottamusmiehenä tarvinnutkaan, kun olen saanut sen suoraan edustamiltani työntekijöiltä.

En oikein usko myöskään sitä, että sinulla on täällä valtuuksia kertoa omia heittojasi mistä milloinkin perussuomalaisten kantana. Etköhän sinä edusta täällä lähinnä vaan itseäsi.
« Viimeksi muokattu: 16. 02. 2011 22:10 kirjoittanut Jorma Kivimäki »

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #131 : 16. 02. 2011 22:10 »
Mulla hoitivat tämäan erorahanki ihan itte ja hoomasinat hyvksyttäväki er työn sntajien tososteet, siis miten ei toimi.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #132 : 16. 02. 2011 22:10 »
Mulla hoitivat tämäan erorahanki ihan itte ja hoomasinat hyvksyttäväki er työn sntajien tososteet, siis miten ei toimi.

Minkä ihmeen erorahan ? Eihän sellaista ole ollut enää vuosiin. Se päättyi jo vuonna 2002.

Silloinen työttömyyteen liittyvä eroraha haettiin kylläkin Kelalta, joten muistanet nyt väärin.

Loimaan työttömyyskassa hoitaa vaan työttömyyskorvauksien ja vastaavien maksatusta. Siinäkin tapauksessa joutuu kyllä asioimaan Työ- ja Elinkeinotoimistossa eli entisessä työvoimatoimistossa.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #133 : 17. 02. 2011 09:09 »
Seison korjattuna, korvaus maksettiin suurempana ja se oli sen ajan eroraha. KUten pitkä irtisanomisaika ilman työvelvoitetta ja kaiken ehtona oli taloudellisista ja tuotannollisista syistä ja seuraavana päivänä oli uusi duunari paikalla, kaikki käy isoilta ja kätevästi vaikka työ oli täsmälleen samaa.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #134 : 17. 02. 2011 09:09 »
Valitettavasti saa tuosta oikein mitään tolkkua. Tarkenna nyt vähän.

-   mitä tarkoittaa ”seison korjattuna” ?
-   minä vuonna tämä irtisanominen tapahtui ?
-   tarkoitatko, että nyt puhutkin yhtäkkiä työttömyyspäivärahasta (korotetusta) etkä siis entisestä erorahasta ?
        ( tietysti työttömyyskassa hoitaa työttömyyspäivärahan maksua, siihen se sitten jääkin.)
-   ulkoistettiinko työsi toiselle firmalle ?
« Viimeksi muokattu: 17. 02. 2011 09:09 kirjoittanut Jorma Kivimäki »

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #135 : 17. 02. 2011 11:11 »
Kuten näillä keskulupalsoilla on tyypillistä, että keskustelut harhautuu jonnekin metsien taakse.
 Niin tässäkin, ollaan joillakin tuntemattomilla poluilla. Olen ymmärtänyt, että täällä keskustellaan Vaasan työväenmuseosta ja sen kehittämisestä. Asioilla alkaa olla melkoinen  kiire työväenperinteen tallentamisessa tuleville sukupolville. Se on aina tosiasia, että kun ihminen  haudataan niin siinä aina haudataan kappale paikallishistoriaa. Tärkeää olisi tallentaa menneiden sukupolvien työt. Sen vuoksi pidän
tätä keskustelun tasoa harhauttavana. Työväenmuseo leikkii epäoleellisuuksilla.

Minulla on henkilökohtainen arkistoni, jota monet vihaavatkin. Olen pitänyt arkistoani vuodesta 1962 lähtien. Siellä on tallella kirjeenvaihtoni, muistioita, päiväkirjoja , valokuvia menneiltä vuosikymmeniltä jne. Eipä ole työväenmuseo kysellyt, niin annan ne Vaasan maakunta-arkistolle, siellä on sitten  aikanaan tutkijoille tietoa. Siinä on mm. Vaasan palon tutkimusmateriaali. Ehtoni on, että arkistoni on julkinen  50 vuoden kuluttua
kuolemastani. Olisin tietysti osan antanut työväenmuseolle, mutta eipä näytä kiinnostusta olevan.

Nyt pitäisi  keskustella oikein vakavalla naamalla, miten kartutaan työväenmuseon kokoelmia, miten saadaan tallennetuksi Vaasasta ja maakunnasta työväenhistoriaa. Kyllä sitä on ja paljon tallentamisen arvoista. Keskustellaan siitä ja jätetään nuo muut vähemmälle inttämiselle.

Pentti Suksi

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #136 : 17. 02. 2011 11:11 »
Kaikki maakunta-arkistoon kulkeutuva tai sinne joutuva materiaali
hautautuu lähestulkoon unohduksiin. Museoissa ja museoihin
 arkistoidulla materiaalilla on aivan erilainen ja erityinen huomioarvonsa
ja tämän huomioinnin ansaitsee vain ja ainoastaan museoita kiinnostava
materiaali. Maakunta-arkisto säilyttää ja nimenomaan siis vain säilyttää.
ilman mitään muuta aineistoon liittyvää toimenkuvaa, kaiken sinne päätyvän
materiaalin. Museotoiminta taas on paljon muutakin kuin vain säilyttämistä.

Vaasan Työväen Museo tekee erittäin merkittävää työtä myös tulevaisuutta
ajateltaessa siinäkin mielessä, että tallentaa kuluvan ajan tapahtumia
kuin myös vaasalaista nykykaupunkikuvaa ja tätä Vaasan Työväen Museo
tekee minimaalisilla resursseilla pitkälti talkoovoimin ja hyvässä hengessä
ja lähes ainoana vaasalaisinstituutiona.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #137 : 17. 02. 2011 12:12 »
Käytän maakunta-arkistoa jonkin verran ja niin paljon, ettyä tiedän että sinne ei noin uppouduta ja unhoiteta. Siellä on erittäin hyvät luettelointi menetelmät että se ei ole mikään historian kaatopaikka.
Kysymys on siitä, että näkee arkistoluettelosta kohdasta yksityisarkistot ja sieltä löytyy nimi. Ja sitten voi pyytää virkailijalta tuotavaksi tutkija saliin tietyt mapit. Jonkin tiedon saamiseksi joutuu tutkija kaivamaan tietoja. Aina ei saa tietoja, siitä virkailija antaa tiedon onko se julistettu salaiseksi ja koska arkisto tulee julkiseen käyttöön. Kokemuksesta voin sanoa, että yksityisarkistoista löytyy aivan yllättävää dokumenttia tietyista tapahtumista.

Oman arkistoni annan maakunta-arkistolle sen vuoksi, että se ei ole niin politiikalla kyllästetty. Tutkijan on hyvä saada tieto aidosti selville, eikä sitä, että katselee asioita vain tietystä näkökulmasta. Se on materiaalista myös kiinni, minua epäilyttää se, että poistetaan joitakin epämieluisia asioita. Asiat pitää olla niinkuin ne ovat ja sellaisina kuin ne ovat.

Pentti Suksi

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #138 : 17. 02. 2011 13:01 »
Työ ulkoistettiin vaikka oli luvattu ettei niin tehdä aikaan X, en suostunut niin sovin saavani lopputilin taloudellisista ja tuotannollisista syistä ja sain korotettua päivärähaa ja kun siihen kyllästyin hain vuoden sairaslomaa jolloin KELA laukaisi eläkkeen mutta työeläke tietenki suurempi ja ne hylkäsivät näkemättä ja laittoivat kuntoutus tuelle ja kerroin lääkärille ettei sun paperit kelpaa Helsingissä. Käski hakea uudet jotka kelpasi ja eläkekorttikin tuli hyvissä ajoin ennenkuin kuntoutustuki loppui, siis systeemi toimi hyvin ei edes kahta viikkoa tarvinnut rahojansa odottaa. Kun kuuntelee muita mitä helvetin portaita ovat joutuneet kipuamaan mun tapaus meni sopimuksella ja käden puristuksella, tämä on lyhyt versio ja ne kärsimään jääneet on karsittu pois, mutta Jorma jos jotain jäi vaivaamaan ota yhteyttä yksärillä niin Suksi ei suutu kun ei pysytä asiassa jossa hän aina pysyy niin tarkasti.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #139 : 17. 02. 2011 14:02 »
Em missään tapauksessa suutu, nämä ovat tarinoita jotka pitäisi kustakin aikakaudesta työväenmuseoon tallentaa, miten oli ja miten meni, vai eikö tapahahtunut mitään. Henryn kokemukset ovat arvokkaita
joita pitäisi tallentaa. Minä 1960-luvulla tallensin  nauhalle kansanperinnettä. Esimerkiksi poliittiset laulut oli tallennettava viimeistäänkin nyt kun vielä on osaajia hengissä.