Uskooko vakaasti muut politiikkaan, kun asianosaiset itse? tuskin monikaan.
Aina ne päätökset joku tekee.
Mitä itse aiheeseen tulee, niin pidän sairaanhoitohenkilökunnan palkkoja alhaisina. Lääkärit tosin hieman ovat saaneet jälkeenjääneisyyttään kiinni yleisessä palkkakehityksessä. Heidän ammattiliittonsa on ilmeisesti voinut vaikuttaa myös koulutettavien määrään ja on syntynyt ”lääkäripula”.
”Lääkäripula” enemmän kylläkin johtuu siitä että ”yksityinen” lääkärikeskustoiminta on vahvasti verovaroin tuettua. Silti Suomen terveydenhuolto on bkt-osuudessa länsimaailman halvimpia ellei peräti halvin.
Lainaan Työterveyslääkäri Juhani Seppästä hänen puhuessaan
sairaanhoidon ay-aktiiveille: "Teidän työnne on järkevää, perusteltua ja välttämätöntä. Sen vuoksi te teette sitä silläkin korvauksella millä teette. Ja siksi te saatte niin huonoa palkkaa."
Lisäksi hän kertoo että: "Yleisimminkin minkä tahansa ammatin tarpeellisuuden ja palkkatason välillä näyttäisi vallitsevan käänteinen suhde." Hän mainitsee esimerkkeinä myös opettajan maanviljelijän, keittäjän, rakennusmiehen ja roskakuskin.
Minusta ihmisen hoitaminen on arvokkaampaa, vaativampaa ja tärkeämpää kuin paperikoneen vierellä istuminen.
En oikein tiedä mitä kaupunginvaltuutettuna voisin asialle tehdä. Eikö tämä ole lähinnä ay-asia? Tai ainakin asianomaisen lautakunnan toimivaltaan kuuluva? Sairaanhoitopiirillä on taas omat itsenäiset kuntayhtymän hallintokuvionsa. Siellähän valtaosa sairaanhoitohenkilökunnasta on.
Se että Aino Siltanen on näyttävästi kerännyt tuhansia nimiä, on kunnioitettavaa enkä näe siinä mitään populistista.
Eduskuntaan ensi kertaa pyrkii Mustasaaresta liikemies Lars-Erik Gästgivars Mustasaaresta. Hän on ottanut ykkösasiakseen avosydänkirurgian säilyttämisen Vaasassa. Tämä asia on ymmärtääkseni vähän monimutkaisempi koska alan kehitys (pallolaajennukset ym) on vähentänyt avosydänkirurgian (ainakin ohitusleikkauksia) tarvetta ja potilaat taitavat vähentyä ellei uuta "markkina-aluetta" saada valloitettua. Siihen en ota kantaa onko Gästgivars "populistinen".
Vielä itse asiaan: ilmeisesti sairaanhoitohenkilökunnasta ei (ainakaan) vielä ole niin suurta pulaa, etteikö työtehtäviä hoitamaan saataisi nykyisilläkin (alhaisilla) palkoilla, ainakin kouluttamatonta henkilöstöä. Tällöin on työtaistelun kautta haastavaa lähteä tekemään palkkaharppausta.
Lääkäreiden palkoissa pientä kilpailua on havaittavissa (maksetaan siis enemmän kuin Lääkärisopimus edellyttää) mutta enpä usko Vaasan tai sairaanhoitopiirin valtuuston lisärahaa hoitohenkilökunnan palkkoihin myöntävän vaikka sellainen aloite tehtäisiinkin. Se veroäyri...ikuinen säästäminen ja uudelleenarviointi.
Itse en ole ehdolla seuraavissa vaaleissa.
(P.S Olen ollut pienellä vieroituskuurilla nettiriippuvuudesta)