Vanhusten koti- ja laitoshotio on hyvin laaja kysymys ja sitä tulee laajasti käsitellä niin luottamus- kuin virkamiesportaassa. Miten on, kun vanhuksen kotihoidossa tullaan tienpäähän? Omainen ei jaksa, useinmiten hoidettavan kanssa samanikäinen. On aina lähdettävä siitä, että laitoshoito on viimeinen hoitomuoto ja kysymys on jo kuolevasta potilaasta.
Omaishoito on kinkkinen kysymys, lapset ovat maailmalla pitkien etäisyyksien päässä. Se ei ole aina mahdollista omaishoito. Ja mitkä sitten ovat lasten resurssit huolehtia omasta äidistä tai isästä sekin on lulu sinänsä.
Olen nähnyt enemmän kuin tarpeeksi vanhusten ja vammaisten hoitoa ala-arvoisesti jolloin on hoidettavalta viety ihmisarvo, ihmisyys, tasa-arvo ja ihmisoikeudet. Jopa perustuslakia rikotaan täysin estottomasti. Omaiset häädetään pois, tajuamatta lainkaan mikä arvo siitä, että omaiset vielä laitoksessakin haluaa juolehtia omaisestaan. Jos esimerkiksi omainen syöttää vanhusta, niin se on helpostus tai ainakin luulisi olevan henkilökunnalle suuri apu. Mutta päinvastoin, omainen leimataan häiriköksi kun pitäisi kiittää avusta.
Jotenkin tämä on niin nurinkurista. Asiakasta kodellaan täysin ihmisarvon vastaisesti, ei mitään kunnioitusta. Vanhuksella on itsemääräämisoikeus, sitäkään ei kunnioiteta. Sosiaalivirastossa ei tiedetä vastuuhenkilöä, tai sitä piilotellaan. Olen näistä puhunut, mutta tuntuu olevan kiviseinä vastassa. "Teillä omaisena ei ole oikeutta puuttua hoitoon"- se on mantra jonka tunnen liiankin hyvin. Aina sosiaalijohtajasta (Karvala) minua yritettiin leimata häiriköksi ja valehtijaksi.
Mutta ajoin asiaa niin sitkeästi läpi ja sain jotain lievennystä aikaan.
Virkamiesmoraalissa on se, että ylempi suojelee alempaa virkamiestä ja päinvastoin.
Ongelma näyttää olevan sama niin yksityisellä kuin kunnallisella puolella. Vanhuksia ei ulkoiluteta, mutta lehmiä pitää ulkoiluttaa EU-direktiivin määräyksestä. Pitääkö puhua vanhusten vankilasta, siltä se tuntuu ja on joskus pahempaakin. Kehitysvammaisten kohdalla tilanne on hirmuinen.
On hyvä, että viranomainen puuttuu asioihin, vaikka se on papereitten pyörittämistä. Aikoinaan kun tarkastaja kävi, niin se soitti etukäteen milloin on tarkastus. Kaikki oli hyvin ja kahvia juotiin,ja luonnollisestyi mitään ei oltu huomattu.
Pohjalainen ei uutisoinut asiaa, miksi?