Kertonee että kyseisen tilan asukki on etääntynyt hyvin kauaksi juuriltaan. Sivityksen kanssa tällä ei liene mitää tekemistä.
Itse veikkaisin, että kysymyksessä on tänä päivänä aika tyypillinen, kahden 25-vuotiaan ihmisen ensimmäinen yhteinen koti. Itse asiassa suvusta löytyy yksi kolmihenkinen nuori perhe, joka ei jää kauas tuosta.
Ikä on aika ratkaiseva. Sattuneista syistä olen käynyt meidän asuntoalueemme jokaisessa asunnossa. Niitä on 126. Eläkkeellä olevien ihmisten seinät ovat täynnä perhekuvia, varsinkin lapsista + muutamia vakitauluja. Sitten seinällä roikkuu se pakollinen, Tunisian lomareissulta ostettu vesileili, , muutama roikkuva kukka, muutama kynttillä yms. Yhden seinän peittää leveä kirjahylly, johon on jatkettu perhekuvia, kristallit häälahjoista asti, tietosanakirjasto, valokuva-albumit, hedelmäkulho, stereolaitteet ja kovaääniset ylimpänä. Lattiatilan valtaa sohvakalusto, pari piironkia, pari tuolia ja ruokasalin kalusto ja penkki televisiota ja videoita varten.
Siis aika tavallinen järjestys.
Mitä nuorempaan kotiin tullaan, sitä vähemmän krääsää seinillä ja lattioilla.
Kysymys siis voisi olla nuoresta perheestä, joka ei ole edes ennättänyt keräämään niitä "juuria" seinille ja lattioille.
Tykkään itse sisustuksesta. Kuva on asuntonäyttelystä, jonka nappasin tänne vain googlen hakutuloksista. Mutta kyseessä voisi olla ihan hyvin minun kotini, sillä minä en tykkää kerätä kaikenlaista krääsää seinille, enkä tykkää myöskään siitä, että huonekaluja on enemmän kuin mitä tarvitaan. Olen heittänyt keittiön pöydälläkin vesilintua.
Minusta ilmava ja valoisa sisustustapa, ilman gamaa on tänä päivänä moderni ja sivistynyt tapa järjestää itselleen viihtyisä asuminen. Televisio seinälle, ei kaapeleita, ei kirjahyllyjä, korkeintaan yksi taulu seinällä, ehkä joku pieni kukka ja sillee.
Valitetavan usein käy niin että kun mummo ”heittää kutimensa nurkkaan” , jälkipolvi köörää mummon tavarat siirtolavalle.
Näinhän se on. Ja usein kysymyksessä on tavaraa, jolla on vain tunnearvo omistajalleen, mutta myytyä niitä ei saa kirpputorillakaan. Tuoreessa muistissa kun isäni jäämistölle mietittiin osoitetta. Huonekalut olivat uudenveroisia, eivätkä edes mitenkään vanhoja. Mutta ei auttanut muu kuin kuskata kaatopaikalle, kun ei löytynyt siihen hätään ketään, joka olisi huolinut ilmaiseksi.