Kirjoittaja Aihe: Jorma Ojaharju  (Luettu 6399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Jorma Ojaharju
« Vastaus #35 : 31. 10. 2010 06:06 »
Tämä sivusto täytti 8 vuotta 1. helmikuuta 2013.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
Tämä sivusto täytti 8 vuotta 1. helmikuuta 2013.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #37 : 11. 11. 2010 05:05 »
Jorma Ojaharjun uusimmat luvut kirjasta Unohduksen Ulapoilta.  Lue mitä Jomppa kirjoittaa Itämeen-Suomenlahden kaasuputkesta:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2239-Jorma-Ojaharju-luvut63,64,-65-ja-66.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : 14. 11. 2010 09:09 »

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 16. 11. 2010 07:07 »
Jätetty blogin kommentteihin:

Käyttäjä Nimi: Tarja-Liisa Luukkanen
Käyttäjä Sähköposti: tarja-liisa.luukkanen@helsinki.fi
Käyttäjä Kotisivu:

Kommentit:
Mikähän kirjailija Ojaharjua vaivaa, kun lähihistoria näyttää aivan unohtuneen? Linnan kuvaus "Täällä Pohjantähden alla" on kokoelma stereotypiota ja karikatyyreja. Ojaharju ei näytä muistavan, kuinka Linnan tulkinnat esitettiin kansalle "uutena historiana", jonka pahat porvarit olivat pimittäneet. Kyse oli kuitenkin kirjallisuuden kautta toteutetusta oman maan historian vääristelystä. Koulutusta vailla olleesta työläisestä tehtiin Suomessa tieteen akateemikko. Tälläista tehtiin vain itädemokratioissa. Ja meillä. Miksi? Nyt kun on selvää, että Linna ei tuntenut Suomen historiaa, onkin vaihdettu takkia: Linnan tuotannossa onkin taas kyse kirjallisuudesta ja fiktiosta.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #40 : 16. 11. 2010 08:08 »
Luukkanen on reagoinut Ojahrjun lukuun n:o 32 teoksessa Unholan Ulapoilta:

”Teologian aate- ja oppihistorian dosentti Tarja-Liisa Luukkasen tutkimuksen “Sääty-ylioppilaasta ensimmäisen polven sivistyneistöön” mukaan Linnan kirjallinen kuvaus on epähistoriallinen. Lauri Salpakarin kaltaista pappia ei ole ollut olemassa, väittää Luukkanen. Ei tietenkään. Linna itse sanoi: “Hahmot on otettu elämästä, mutta vain osittain: pala sieltä, pala täältä. Hahmon syntymiseen on monta tietä.”
Maailma on olemassa vain sen tajunnan kautta, joka sitä tarkastelee. Nk. todellisuusei ole olemassa an sich; Nabokovin mukaan Gogol oli uransa lopulla menettänyt kykynsä kuvitella todellisuutta ja uskoi, että todellisuus voi olla olemassa sinänsä.
Lue koko luku:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2156-Jorma-Ojaharju-luvut-32-ja-33.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : 17. 11. 2010 05:05 »

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 19. 11. 2010 07:07 »

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 21. 11. 2010 06:06 »

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : 30. 11. 2010 05:05 »
Uusimmat luvut Jorma Ojaharjun teoksesta "Unholan Ulapoilta":
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2267-Jorma-Ojaharju-luvut-77,78-ja-79.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #45 : 03. 12. 2010 05:05 »
Uusimmat luvut Jorma Ojaharjun kirjasta Unohduksen Ulapoilta:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2274-Jorma-Ojaharju-luvut-80-ja-81.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 07. 12. 2010 05:05 »
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2281-Jorma-Ojaharju-luvut-82-ja-83.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 12. 12. 2010 08:08 »
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2290-Jorma-Ojaharju-luvut-84,-85-ja-86.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #48 : 11. 01. 2011 19:07 »

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : 24. 01. 2011 05:05 »

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2319-Jorma-Ojaharju-luvut-89-ja-90.html

Poissa archie60

• Kokelas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #50 : 08. 02. 2011 11:11 »
R.I.P.

Poissa Mikael

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #51 : 08. 02. 2011 12:12 »
Kirjailija Jorma Ojaharju on kuollut
Julkaistu: 08.02.2011 13:50

Kirjailija Jorma Ojaharju on kuollut. Hän kuoli viime yönä kotonaan Helsingissä 72-vuotiaana.

Jorma Ojaharju julkaisi uransa aikana yli 40 teosta. Näitä ovat muun muassa Vaasa-trilogia, Amok sekä Minun Kosmokseni.

Vaasan kaupunginvaltuutettunakin toiminut Ojaharju voitti nyrkkeilyssä SM-hopeaa vuonna 1963.

STT

Lähde: Iltasanomat.fi

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #52 : 08. 02. 2011 12:12 »
Lue blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2341-Jorma-Ojaharju-kuoli.html

Juuri nyt ei ole mitään sanottavaa, ehkä muutaman tunnin kuluttua.

Kansan Uutiset

HeSari

Lukuja Jompan Unohduksen Ulapoilta

Luvut kertovat Fasun "Koirasmarttasäätiön kokouksista. Loput luvuista julkaistaan lähipäivinä.
« Viimeksi muokattu: 08. 02. 2011 13:01 kirjoittanut vaasalainen »

Poissa belurisk

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 08. 02. 2011 13:01 »
Jäämme suremaan.  Jorma oli värikäs persoona ja parhaimmillaan erittäin varteenotettava.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : 08. 02. 2011 16:04 »

Poissa Risto Jalonen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 08. 02. 2011 17:05 »
R.I.P
Jorma Ojaharju

Isoja muistoja miehestä
varmasti monella muullakin kuin minulla.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 08. 02. 2011 17:05 »
Kaima oli ja on yhä yksi tunnetuimmista vaasalaisista. Se kyllä tuli selväksi, kun valtakunnan tasolla ihmisiä tapasi.

Jollain tavalla miehen tunsin, oli muun muassa tekemässä aikanaan Rompan ammattiosaston historiikkia. Yhteistä poliittista menneisyyttä sen sijaan meillä ei ole, koska olin ”telakalla” Jompan valtuustokaudella. Mitä nyt joskus toriparlamentissa höpistiin.

RIP

Poissa Ars longa vita previs

• Kokelas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #57 : 08. 02. 2011 19:07 »
Jompasta paljon muistoja, yhteisen yrityksemme ja uusien innovaatiodenkin ajalta 80/90 lukujen vaihteesta.
Hänen seurassaan sain tutustua moniin kulttuurin kehtoihin, kuten kuuluisaan Kosmokseen , jossa Jomppa oli aikanaan paljon istunut, siellä Jompan seurassa tapasin "Loka-Laitisen" Kaurismäen veljekset, yms muita kuuluisuuksia.Siellä Jomppa oli myös pyydettyään "pientä laskua" saanut niin pienen laskun ettei se meinannut pysyä ison miehen sormenpäissä.
Ja Jompan nopeat terävät huumoriheito ilahduttivat aina nokkeluudellaan
Esim. Jomppa kertoi äidilleen läytäneensä elämänsä naisen eli Helenan, äiti kysyi minkä ammatin ihminen Helena oli ja jomppa kertoi , että"nuoriso-ohjaaja".
Äiti riensi kertomaan välittömästi asiasta ystävälleen:
Jomppa on löytänyt kumppanin, se on ammatiltaan" tarjoilija"
Kaivoin juuri hyllystä Valkoinen Kaupunki, pokkariversion, etusivulla lukee nimeni ja :

kiitokset syksyllä -91   1 kk helibor 22%

se kuvastaa aina mainiota Jomppa huumoria
Kaivoin myös hyllystä Jompan salanimellä Tammelle kirjoittaman dekkarni kirjottaja: Vic Torbek
kaksi kirjaa kai Jomppa kirjoitti tuolla salanimellä.

Jompan tarina raikuliajoilta, kun hän soitti pankinjohtajlle kello 3 yöllä ja pyysi :kahta tonnia lainaa
siihen pankinjohtaja; harkitaan, soita taasen ensi yönä samaan aikaan, niin ilmoitan päätöksen.

Uskomatonta mutta totta taisimme minä Parkkarin Tapsa ja Jomppa keksiä internetin
ennenkuin se olikaan keksitty! Mutta se on jo toinen tarina se.

Merkittävän persoonan muistoa kunniottaen ja Helenan sekä Tarun porukan suruun osaanottaen.
ars longa vita previs /taide pitkä elämä lyhyt

Poissa Heimo Hokkanen

• Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : 08. 02. 2011 21:09 »
Tein Jompan kanssa useamman kirjaprojektin mm Outokummun petetyt eläkeläiset, sekä Keskon kirjan. Muutoinkin teimme erilaisia painotuoteprojekteja vuosien varrella.

Jomppa innostui perustamaan lehden, joka oli vastapainoa Viralliselle lehdelle. Jompan lehden nimi oli Epävirallinen-lehti, joka käsitteli erilaisia asioita joita laman aikana oli ihmisille tapahtunut. Hyvä idea ja se oli monelle lamassa kuritetulle hyvä pakoputki. Toimikin melko pitkään!

Viime aikoina aina Helsingin matkan yheydessä kävin Jomppaa tapaamassa Itäkeskuksen Cafeteriassa, jossa kokoontui Koirasmarttojen kerho. Suurin osa Pohjanmaalta etelään siirtyneitä ukkeleita. Jomppa oli suvereeni puheenjohtaja kyseisessä klubissa!

Osanottoni Helenalle ja Tarun perheelle, ja tietysti Jompan veljelle Vaasassa!

" Jos tahdot olla lukija, niin lue; jos tahdot olla kirjailija, niin kirjoita" Epiktetos v. 133.

Jomppa seurasi tarkasti Vaasan tapahtumia lehdistä ja tämänkin kanavan kautta!
Heimo Hokkanen
Kaupunginvaltuutettu KD
Tarkastusltk PJ

Poissa Original Wiik,

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 09. 02. 2011 03:03 »
Luin myöskin jonkinverran Ojaharjun kirjallista tuotantoa. Vaikka pääosiltaan olin erimieltä keskeisistä lähtökohdista ja tulkinnoista. Voin todeta että kaikilla on oma missionsa. Joka muodostuu kunkin omista lähtökohdista pääosin. Harvoin ulkopuoliset sitä muuttaa oleellisesti.

Sanoisiko näin että melkein hukkunut.  Tietää miltä näyttää ja tuntuu, pelkästään pinnan alla. Näitä molempien ulottuvuuksien näkijöitä on harvassa, yrittäjiä sensijaan on runsaasti. Ojaharju oli sinnikäs yrittäjä.

Vainajat ansaitsevat kunnioituksemme ja ennenkaikkea rauhan, riippumatta siitä miten merkityksellistä on elinaika ollut.  Otan osaa

Poissa Heikki Lamminmäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #60 : 09. 02. 2011 06:06 »
Sain eilen puoliltapäivin Oiva Lehtoselta soiton joka sisälsi tiedon Jompan poismenosta.  Jorma Ojaharju oli monien toimintojen mies.  Hän oli yhtenä aktiivina perustamassa Pro Vaasa liikettä yhdessä Oivan kanssa.

Näistä kaikista yhteisistä muistoista johtuen on syytä lausua kunniottavasti syvät osanottomme kaikkien Pro Vaasa ry:n toiminnassa olevien puolesta lämpimät jäähyväiset Jormalle ja osanottomme hänen omaisilleen.

Jorma Ojaharjun muistoa kunnioittaen Oiva Lehtonen ja Heikki Lamminmäki

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : 09. 02. 2011 06:06 »
Lue luvut 91 ja 92 Jorma Ojaharjun viimaeiseksi jääneestä kirjasta "Unohduksen Ulapoilta":

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2342-Jorma-Ojaharju-luvut-91-ja-92.html

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #62 : 09. 02. 2011 13:01 »
Syvä osanottoni Jorma Ojaharjun poismenon johdosta vaimolle ja tyttären perheelle sekä sukulaisille.

Tapio Parkkari
perheineen

Köyhyydesta kurjuuteen

Poissa Klaus Berg

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Kuu on 51. osavaltio
    • Profiili
    • Blogi
    • Sähköposti
« Vastaus #63 : 09. 02. 2011 22:10 »
En pitänyt tyypistä, oli leuhka ja ylimielinen vanha juoppo.
Mutta osasihan se pahainen tosi hyvin kirjoittaa.

Siis kuitenkin kaikella kunnioituksella, otan osaa poismenon johdosta.

Poissa Tapio Parkkari

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #64 : 10. 02. 2011 05:05 »
Hetki nyt Klasu.  Onko 30-vuotta raittiina ollut mies "vanha juoppo"?  Jomppa oli oma persoonansa mutta minun mielestäni sana "leuhka" ei ole oikea sana kuvaamaan häntä.  

Totta on kyllä että Jomppa täytti persoonallaan niin pienen kuin suuremmankin huoneen.  Mutta leuhka hän ei koskaan ollut siinä mielessä kuin minä sanan ymmärrän.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi että hän osasi kirjoittaa hyvin.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #65 : 10. 02. 2011 05:05 »
Uusimmat luvut Jorma Ojaharjun viimeisimmäksi jääneestä kirjasta Unohtuksen Ulapoilta:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2344-Jorma-Ojaharju-luvut-93-ja-94.html