En ole aivan varma onko tuollainen oikea lähestymistapa.
Muistan tapauksen 15-vuotta sitten. Olin kiinnostununut radioamatööritoiminnasta ja tietysti hakeuduin radioamatöörien kerholle. Yritin kysellä toiminnasta mutta tiedon saaminen oli erittäin hankalaa. Mieliin jäi se, että ensimmäisenä minulle annettiin jäsenmaksulappu. Pyörittelin sitä hetken kädessäni ja taisin yrittää antaa sitä takaisin, sanoen että olen vasta tutustumassa toimintaan mutta maksulappu jäi käteeni. Kaiken muun olisin vielä sietänyt mutta kun tärkein oli saada jäsenmaksu enkä mitenkään ollut varma, että saisin minkäänlaista vastinetta tuolle maksulle niin siinä kävi niin, etten koskaan liittynyt radioamatööreihin ja koko harrastus sen suhteen jäi kokematta.
Jos itse houkuttelisin joitakin jäseneksi niin en aivan ensimmäisenä tarjoaisi jäsenmaksukaavaketta. Tai jos se on toiminnan kannalta välttämätön, eivätkä ihmiset muutoin voi auttaa niin sillon se pitäisi perustella, että maksaminen on ainut tapa ajaa asiaa eteenpäin.
Ei voi yleistää eivätkä kaikki ajattele kuten minä mutta mielestäni paras tapa tuhota hyvä hanke, on esittää ensimmäisenä maksulappu ja toimia juuri siten kuin tässä yllä on toimittu.
Järkyttävää.
Työvoima on kallista ja uskon, että meiltä löytyy paljon sellaisia jotka voisivat auttaa aivan ilmaiseksi omalla erikoisosaamisellaan. Heitä tulisi ensisijaisesti houkutella ja tarjota sitten jäsenmaksua hyvin hyvin varovasti.
Yhden erikoisosaajan ilmainen työ on varmasti monen jäsenmaksun arvoinen ja siltikin häneltä luultavasti sen jäsenmaksun saa.