Kirjoittaja Aihe: Auttoiko joku sinua tänään vai autoitko sinä toista?  (Luettu 1649 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tsailor

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
Toisen auttaminen on mukavaa, eikä se usein maksa mitään. Minulla on sellainen elämänfilosofia, että kun auttaa toista, sen saa tavalla tai toisella takaisin: Joku toinen auttaa sinua silloin kun olet avun tarpeessa. Auttamisen ei tarvitse olla järisyttäviä suuria tekoja, päinvastoin. Arjen auttaminen on pieniä asioita, joista toinen ihminen tai vaikkapa eläin saa hyvän mielen. Arkiauttamisen perusajatus on pyyteettömyys. Parhaimmillaan auttaminen tuo hyvän mielen molemmille, autettavalle ja auttajalle.

Minulle tuli viikonlopun aikana hyvä mieli, kun sain apua tuntemattomalta, ventovieraalta ihmiseltä. Olin ruokaostoksilla marketissa ja kiireissäni törmäsin kärryineni pahvihyllyyn, jossa oli spraypulloja. Koko hylly kaatui ja pullot vierivät ympäri lattiaa. Alkukolinoista toivuttuani aloin kerätä pulloja takaisin hyllyyn. Ihmiset kulkivat ohi kunnes eräs iäkäs rouva tuli viereeni ja alkoi kerätä pulloja kanssani. Siinä me katsoimme toisiamme ja hymyilimme, keräsimme spraypulloja ja lopulta nauroimme ääneen. Sanoin, että kauppa on ilmeisesti minulle liian pieni, enkä mahdu kulkemaan siellä. Hän nauroi entistä enemmän vaikka ei ymmärtänyt sanaakaan puheestani. Lopulta kiitin häntä lämpimästi saamastani avusta. Minulle jäi hyvä mieli, kun tuntematon ihminen auttoi minua pyyteettömästi.

Tilanne oli myös kahden kulttuurin kohtaaminen. Auttajani oli pukeutunut suureeen huiviin, jonka alta kasvot näkyivät. Ihonväriltään hän oli tumma. Oletan, että hän oli Afrikan mantereelta. Hän on varmaan tullut maasta, jossa toisen auttaminen kuuluu kulttuuriin olennaisena osana. 

Minusta hän sai ystävän. Jos kohtaan hänet kadulla, tervehdin varmasti häntä iloisesti hymyillen.

Sillä jokainen, joka apua saa,
sitä joskus tajuu myös antaa,
tajuu myos antaa, tajuu myös antaa.
(Pave Maijanen: Pidä huolta)

Poissa Klaus Berg

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Kuu on 51. osavaltio
    • Profiili
    • Blogi
    • Sähköposti
Vs: Auttoiko joku sinua tänään vai autoitko sinä toista?
« Vastaus #1 : 29. 03. 2010 10:10 »
Naapuri jäi autollaan kiinni tielle, koska sitä ei ole aurattu pitkiin aikoihin täällä Geerpyyssä. On varmaankin rahat loppu ja aurakalusto rikki ?

No, onneksi on itsellä maasturi ja siinä takana armeijakoukku. Narulla kiinni naapurin auto ja hupsista vaan oltiin kuivalla maalla.

Kivaa oli auttaa, hyvä mieli koko päivän.

Paikalla AD

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11. 03. 2011 20:08 »
tuossa tuli tuttu, Birgeri kävellen vastaan, tein ugandat ja nappasin kyytiin, oli menossa tallilleen kun auto oli pettänyt kesken matkan.
En nyt koe mitenkään tehneeni mitään pelastustyötä, toimi oli automaatiota, saman varmaankin kaverini tekee minulle jos huomaa hätäni, toivottavasti.
Niin asioiden tulisi toimia, pyyteettömästi ja toisaalta pitäen huolta muistakin.
Ei ole tarpeen saada aina vastapalvelusta, toive on saada apu kun on todellinen tarve.

Poissa Klaus Berg

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Kuu on 51. osavaltio
    • Profiili
    • Blogi
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 11. 03. 2011 20:08 »
Jos ymmärtää englantia niin tässä tähän aiheeseen sopivaa kuunneltavaa.
http://bambuser.com/channel/ggwovaasa/broadcast/1489072

Aihe on kaikille tuttu "Laupias Samarialainen".
Saarnattu tänään 11. maaliskuuta.

Poissa Tapio Osala

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • http://TapioOsala.com
« Vastaus #4 : 11. 03. 2011 20:08 »
Kenttämestari auttoi tänään Mikkeliläisiä.

Poissa Henry Eklund

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28. 12. 2011 14:02 »
Olen saanut paljon apua viimeaikoina sairastuttuani ja onneksi pystyn auttamaan tietokone ongelmissa joten jonkunlainen tasapaino säilyy.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Poissa herkkoo

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29. 12. 2011 15:03 »
.

Kulttuurillisesti meitä aina rikkaammissa maissa auttajat ammutaan ja auttavaa kättä purraan

Potkut saanut työntekijä ampui kaksi avustustyöntekijää Somaliassa

"Somalian pääkaupungissa Mogadishussa on ammuttu kahta Lääkärit ilman rajoja -järjestön avustustyöntekijää. Ainakin toinen ammutuista on kuollut.

Ampuja oli järjestön entinen työntekijä, joka oli saanut potkut työstään eilen keskiviikkona."

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/12/potkut_saanut_tyontekija_ampui_kaksi_avustustyontekijaa_somaliassa_3137447.html

.
« Viimeksi muokattu: 29. 12. 2011 15:03 kirjoittanut herkkoo »