Vanhusten, lasten ja lapsiperheiden ja luonnon etiu ajaa kaiken muun edelle
Tästä olemme samaa mieltä, enkä vaadikaan budjetin ympäri kääntämistä, vaan edelleen haluan, että näihin asioihin käytetään monisatakertaisesti rahaa liikuntapaikka- ja katsomo-olosuhteisiin verrattuna. En siis ehdota satojen miljoonien stadionien rakentamista joka vuosi, vaan yhden toimivan kokonaisuuden rakentamista aika ajoin (futisstadion kohdalla aika ajoin näyttää tarkoittavan noin 75+ vuoden väliä).
Futiksen tuoma hetken mielihyvä n. 3000:lle innokkaalle ei ole kustannusten arvoinen asia.
Tästä olen eri mieltä. Kyse ei ole hetken mielihyvästä vaan jopa kymmenistä otteluista kaudessa vuosikymmenten ajan. Esim. eläkkeellä oleva isäni on käynyt Hietalahdessa katsomassa futismatseja noin 50 vuoden ajan. Stadionin kunto on rapistunut samaa tahtia herran oman kunnon kanssa ja hän toivoo kovasti, että vielä näkisi Vaasassa stadionin, jossa kaikki pääsevät sateellakin katon alle, ja jossa katsojapalvelut toimisivat moitteetta ja jossa vessassa käynti olisi toteutettavissa ihmisarvon mukaisissa olosuhteissa.
Ymmärrän, ettet itse käy futismatseissa, eikä tämä siis sinun mielestäsi ole järkevä investointi. Mutta yritä ymmärtää, että meitä, joiden mielestä tämä on järkevä investointi, on myös paljon.
Meiltä kansalaisilta kerätyt tuhannet veroeurot on tarkoitettu paitsi perusturvaan, myös marginaaliselta osaltaan muihin palveluihin.
Jalkapallostadioniin kuluu tästäkin viestiketjusta löytyvän laskelman perusteella 14 euroa vuodessa, sosiaali-, terveys- ja koulutusmenoihin 5500 euroa vuodessa. Muistetaan nämä mittasuhteet, jookosta?
Itse maksan tällä hetkellä veroja noin 12000 euroa vuodessa. 40 vuoden työuran aikana veroja kertynee yhteensä noin 500000 euroa. Jos kaltaisiani on 2000, kokonaiskertymä onkin jo miljardi euroa. Kyllä siitä riittää pari promillea yhteen futisstadioniinkin. Etenkin, kun stadionien rakennusväli näyttää olevan kohta neljän sukupolven täyden työuran mittainen väli...