mun nimi aiheutaa selvää ongelmaa
Mistä ihmeestä äitisi sai päähänsä antaa sinulle tuollaisen nimen muttei puhunut ruotsia? Sukunimelle et tietenkään voi mitään mutta etunimelle olisi varmasti ollut vaihtoehtoja.
Oman nimeni ymmärrän sillä isäni oli merimies mutta pärjään kyllä ruotsinkielelläkin jotenkuten.
Kanssakäyn lähes päivittäin kiinalaisten kanssa ja he ihmettelevät ihmettelemistään sitä, että suomalaisille opetetaan jo kansakoulussa kaksi muutakin kieltä. Yleensä se on ruotsi ja englanti. Mutta kun tulee aika puhua niin jokin kummallinen lukitus astuu voimaan, ja kieltäydytään ymmärtämästä vaikka sitä ainakin osittain ymmärretään.
Useille kiinalaiseille ei Kiinan kieli aina tule äidinmaidossa vaan se pitää opetella koulussa samoin kuin suomalaisten pitää opetella kaksi muutakin kieltä. Heille ei tule samanlaista "lukitusta" paitsi jos eivät ole saaneet kiinan kielen opetusta. Kerran eräs kiinalainen soitti Helsinki-Vantaa lentokentältä ja sanoi. "Järkyttävää. Kone näyttäisi olevan täynnä kiinalaisia mutten ymmärrä sanaakaan." He eivät olleet saaneet kiinan kielen opetusta.
Täällä olevien kiinalaisten silmissä Vaasan imago on erittäin hyvä vaikka asuvat enimmäkseen Olympiakorttelissa jossa sattuu ja tapahtuu. Olen ihan imagosyistä yrittänyt sirotella heitä ympäri kaupunkia.
Aina kun kerron Olympiakorttelissa sattuneista puukotuksista niin se tulee täytenä yllätyksenä paitsi kerran yksi kinuski oli ostanut jostain pinssin ja baskerin. Pinssissä oli sirppi ja vasara. Ylpeänä hän käveli olympiakorttelin rappusia kun joku juovuspäinen kiinnitti siihen huomiota. Tilanne näytti uhkaavalta mutta hän keksi laittaa baskerin taskuunsa ja kun muita juovuspäisen kavereita tuli paikalle, ei pinssisstä ja baskerista ollut tietoakaan. Pitivät juovuspäisen ystävänsä mielikuvituksena ja kinuskipoika sai jatkaa matkaa.
Tämä tapaus on ainoa imagotappio mitä olen heiltä Vaasasta kuullut.