Vasek oli kuulemma sponsaamassa 6-linjaauton ja Sport fanien matkan Poriin viime tiistaina yhdessä n 10 muun yrityksen kanssa. Noin 200 lle matka ja liput ilmaiseksi.
En nyt oikein osaa sanoa tästä mitään muuta kun että teille muilla TIEDOX vain tällainen asia. Sinne taisi mennä 1000 - 2000 euroa veroeuroja - eli meidän veroilla redarmy reissaa Poriin katsomaan lätkää Ässiä vastaan.
Jos tämä on totta, pitäisi siitä kyllä nostaa isompi meteli ja kysellä asiasta tarkemmin. Viitsisikö joku valtuutettu kysellä tätä julkisesti VASEKin suunnalta?
Minulla ei sinänsä ole mitään jääkiekkoa tai Sportia vastaan. Toisaalta, ei minulla ole mitään muutakaan kulttuuria tai urheilua vastaan yhtään mitään. Meillä jokaisella on oma henkireikämme, josta haemme lisää virtaa arjen harmauteen.
Sen kuitenkin sanon, että VASEKin tehtäviin ei kuulu käyttää sille osoitettuja varoja lätkäfanien subventointiin. Ei yhtään sen enempää kuin kukkahattutätien akvarellikerhon sponssaukseen.
Toisaalta, sitähän tämä korporatismi on. Hyvin verkostoituneet virkamiehet jakavat verovaroja tärkeiksi kokemiinsa kohteisiin. Kohteena voi olla 'hyvä ja kasvava yritys' tai tuttu yrittäjä, miksei myös urheiluseura. Raja korporatismin ja korruption välillä on veteen piirretty viiva. Kaikki riippuu siitä miten asioita perustelee tai kuinka röyhkeä uskaltaa olla.
Minun logiikan mukaan yrityksiä tuetaan parhaalla tavalla siten, että niiltä sekä niiden työntekijöiltä ei ulosmitata tuloksesta ulos niin paljon veroina. Rahahan ei suinkaan lisäänny mikäli se tekee kierroksen julkisen koneiston kautta. Koneisto syö aina kuormasta, enemmän tai vähemmän. Sen lisäksi, että koneisto syö kuormasta se jakaa resurssit tehottomasti. Markkinat ovat paljon tehokkaampia päättämään siitä, että minkä yrityksen tuotteet ja palvelut ovat tarpeellisia ja kenen eivät ole.
Kaupungin pöhöttynyttä koneistoa ja tehottomia organisaatioita ei saa tekohengittää syömävelalla. Tuloaan tekevät massiiviset lisävelat tulevat tehokkaasti estämään suurimman osan seuraavan nousukauden rahoitustarpeista. Samalla myös lakisääteisten palveluiden tuotannolta putoaa rahoituspohja alta.
Kaupungin on karsittava kuluja raakasti. Heti eikä hetken päästä. VASEK pitää olla ensimmäisenä listalla kun etsitään säästökohteita. VASEK ei kaipaa mitään jatkokehittämistä. Se kaipaa lopettamista.