http://www.pakkoruotsi.net/svenska_nu.php
Ei auttanut Markku Lumiota edes rkpeeläisten hännystely itäruotsalaiseksi itseään tituleeravan Paavå Lipposen johtamassa vahvan ruotsalaisuuden puolesta taistelevassa svenska nu-organisaatiossa. Potkut tulivat, kun Vaasaan tarvittiin omasta ryhmästä ykkösvirkamies. Hyvin on rkpeellä pyyhkinyt, Mustasaaresta on sittemmin hamuttu kaupunkiin virkamiehiä pienimmästä sinne isompaan päähän asti. Tota noin, tiedättekö muuten onko se Miapetra äidinkieleltään ruotsalainen? Toimintansa viittaa kovasti siihen suuntaan.
Jopa (suomenkielisen, nimeksi myös ruotsalaista opetusta) ammatiopiston rehtoriksi piti väkisin saada ruotsinkielinen, semmoinen suomentaidoton nainen. Ei onnistunut eka kerralla - mutta kas kumma, muutamassa viikossa kvinnan oppi suomen kielen! Saatiinpahan sitten valituksi - yksimielisesti!
Onkohan sekin muuten Mustasaaresta? Kysympähän vain.
Nyt on livetty kaupunginjohtajasta kielikylvyn puolelle. Parempi kertoa itse ennen kuin syytetään.
Minua alkaa pelottaa, koska olen yrittänyt oppia myös toista kotimaista. Olisin ollut iloinen, jos osaisin yhtä hyvin kuin Häyry. Silti voin kunnian ja omantunnon kautta vakuuttaa, etten ole täällä RKP:n kätyrinä. Saisinko anteeksi, jos minulla yhä olisi sukunimi, jota tottelin 7 v ikään asti? Siis Skog. Ilmeisesti adoptio Lanamäeksi, joka suku on tuolta Alavuden B-mielisairaalan nurkilta, pyyhkii häpeällisen hurrimenneisyyteni.
Ei vaiskaan. Kyllä pientä kieliriitaa on muuallakin kuin Manteirolla. Kun osallistuin Håkan Nordmanin nostamiseen eduskuntaan, sain todeta tulipalon väärin sammutetuksi. Ilmeisesti puhdasveriset RKP:ta tukevat säätiöt olivat halunneet boikotoida Håkania ja opettaa, ettei niin vaasalaismielinen ja suomenkielisillekin kelpaava käy laatuun. Sitten me ymmärtämättömät kaksikieliset, joilla suomi ykköskieli, sekotimme koko opetuksen. Kyllä VBLsta sai lukea, että kaksikieliset ovat paha uhka eliitin identiteetille. Ja me kun vain yritimme vastata kosintaan! Sanoihan RKP olevansa "suomalainen kansanpuolue". Vaalipropagandaa ei siis saa lukea kuten kirjoitetaan.