Kuvaaja Kari Lajunen noin 1975.
Tästä kuvasta muistuu mieleen eräs uusi-vuosi. Olimme noin 14-vuotiaita poikia.
Minä ja Kari Tekoniemi ja Tom Harju. Jostain syystä minä
kunnostauduin ideanikkariksi ja muut toteuttivat.
Meillä oli valtavan kovalla
äänellä räjähtäviä kiinalaisia eli kiinanpommi tai kiinuri ja sädetikkuja. Olimme
kunnostautuneet jo edellisenä pääsiäisenä ja tiesimme mihin tarkoitukseen pommit ovat.
Laskin, että jos asetamme sädetikun jonnekin säteilemään ja kiinitämme siihen
kiinurin niin meillä on runsaasti aikaa juosta karkuun. Sytytyslangan pää asetettaisiin
palavan tikun paloalueen loppupäähän jolloin se syttyy viime hetkellä ja sädetikkukin
on jo ehtinyt sammua kun varsinainen räjähdys tapahtuisi.
Istuskelimme tuossa oikealla olevan osuuskaupan rappusilla pyöräilijän oikealla
puolella kun sen teimme. Oli uuden vuoden ilta 1975. Kiinnitin
rautalangalla kiinurin sädetikkuun ja joku meistä taivutti toisen pään koukuksi joloin
se oli helppo ripustaa ikkunan räystääseen. Se ripustettiin pyöräilijän etuvasemmalla
tien toisella puolella olevan puutalon kulman takana olevaan katutason ikkunaan. Tom
taisi olla joka sen sinne ripusti. Sitten se sytytettiin ja sytyttäjä tuli kaikessa rauhassa
meidän mukaamme istumaan rappusille.

Oikeanpuoleisen talon vasempaan katutason ikkunaan sen kiinnitimme.
Talo on siinä vieläkin.
Viimein se räjähti. Kahden talon välissä se oli tosi raju. Se oli metrinen valopallo ja
kovia huumaava räjähdys. Ikkunat helisivät mutta mikään ei hajonnut.
Ihailimme ja totesimme, että "tehokasta." Talosta säntäsi vihainen
mies ja huusi meille, että "NÄITTEKÖ KUKA SEN TEKI?" Tom Harju kertoi aivan
rehellisesti, että "kolme poikaa tuli ja yksi laittoi sädetikun ja kun katselimme sitä mutta sitten
se räjähti."
Jotain mies mumisi mitä kaikkea pitäisi sellaisille terroristeille tehdä, ja
lähti pois. Tämä siis vielä vuoden 1974 puolella eli suunnilleen kuvan ottoaikoihin.
Teimme paljon muutakin ja matkan varrella joku talo sai kiinurin rappuunsakin ja
lopuksi saimme poliisit kimppuumme. Kun poliisiauto alkoi
seurata meitä kehoitin rauhallisuuteen. Autossa oli kolme poliisia ja jokainen meistä
otettiin katukuulusteluun eri paikkoihin. Poliisin tuijotus oli jäätävää. Minulla ei enää
ollut pommeja eikä mitään joten kun minut tarkastettiin olin puhdas kuin pulmunen.
Tom Harjulta löytyi tulitikkuja mutta onneksemme hän oli ainoa tupakoija ja kun poliisi
kyseli, että "mitä näillä olet tehnyt" niin hän veti tupakka-askin ja sanoi "Mä poltin."
Poliisit eivät kyselleet olisimmeko räjäytelleet jossakin vaan kyselivät mitä aiomme tehdä.
Sanoimme menemämme rantaan räjäyttelemään. Poliisit eivät jostain syystä
ihmetelleet kun eivät löytäneet meiltä pommeja. Ne olivat Tom Harjun hanskassa
ja hän olisi ne sieltä vetänyt jos olisi kysytty. Mutta kun ei kysytty. kaikki muut
paikat poliisit kollasivat mutteivät hänen hanskoja.