Kyllä se on kirjana julkaistu, m utta Teillke minä annan tai myyn viimeisenä. Se ilmestyi kun se piti
tanmmikuussa 2007.
Sitten minun pitää Niskasta heti oikaista, että se ei ollut mikään kirjoitusvirhe, Niskanen ei näemmä osaa historian kieltä.
Oikein kirjoitettuna se on "Mårten Pehrinpoika Ollsin torppari". Hän oli Ohlsiin talon torppari, ei Ohlsin talon poika.
Siinä hyvin suuri ero, ne ei välttämnättä ole toisilleen edes sukua. Opettele Niskanen lukemaan historiaa
ennenkuin tulet minua neuvomaan. Oli talollinen Antti Jaakonpoika Suksi ja oli Antti Heikipoika Suksen torppari. Tällä Antti Heikinpojalla ei ollut muuta kuin Suksen torppa ja otti myöhemmin nimekseen Suksi
Suksi on kantatila ja on Suksen vuokratila eli torppa.
Eklu kävi tässä, en muistanut esitellä sitä kirjana, mutta DVD on tehty siitä kirjasta ja sivut on luettavissa.
Kirja ion julkistettu Lapualla 2007 ja painettu Multiprintissä 2007. Te olette niin loukkaavasti kirjoittaneet
minusta että raportista, jota te ette ole koskaan lukenut.
Vai on minulla vielä puutteellinen suomen mielikin?

?? Vaikka äidinkieleltäni täysin suomalainen. Rabortin kieliasun tarkasti suomen kielen lehtori. Kaikkea sitä kuuleekiin. Se kyllä oli ihmeellistä, että ylilääkäri Pentti Lågasta ei ole lääkäriluettelossa???
Sitten Suomen kieltä, "me ei oikein ymmärretä, mitä tarkoitat tällä tekstillä..." on oikein kirjoitettu,
toimikunta ei ymmärtänyt mitä Kolppanen tekstillään tarkoittaa. Monikko muuttui yksiköksi aivan kiellellisesti oikein. Tutkijat olivat toista mieltä harrastyelijan Matti Kolppasen mielipiteistä.
Suksen mielipiteitä, Suksi valitettavasti ei esittänyt omia mielipiteitään vaan palonsyytukimustoimikunnan mielipiteitä.
Sitten lopuksi Niskanen kolpastuu Kolppasen väittämiin totuuden vastauisna. Toimikunta yksimielisesti hyväksyi palonsyyraportin ja vahvisti, että Vaasan historian III osan kirjoittaja professori Anneli Mäkelä
kirjoitti oikein kuvauksen Vaasan palonsyystä. Toimikunta tarkensi palonsyytutkijoiden tutkimuksilla
joiltakin osin. Piipusta ei tuli syttynyt ja sytykkeestä. Ammattirikostutkija selvitti kuka oli palon aiheuttaja.
Oli se aivan ihmeellistä, ettyä Vaasa paloi ilman aiheuttajaa.
Eiköhän tämä nyt riitä harrastelijoiden houreiksi.
Pentti Suksi