Kirjoittaja Aihe: Vaasan paikallisliikenne  (Luettu 25276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #150 : 04. 12. 2012 12:12 »

ja mitä jarruihin tulee.. mun käsityksen mukaan kyllä kuorma-autojen (myös bussit) käsijarru ottaa myös etupyöriin.

Joo, silloin bussista olisi tullut ohjauskyvytön ja tätä riskiä ei ystäväni ottanut vaan  parkkeerasi komeasti Kotilan eteen.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Paikalla AD

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1599
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #151 : 04. 12. 2012 12:12 »
En nyt tiedä koska on kuorma/linja-autojen jarrut noin muuttuneet.
Kun itse ajoin vuonna keppi kortin vaikutti käsijarru takapyöriin vaihtoehtoisesti kardaaniin ja toimi paineilmalla siten että sen sai pois vasta kun auton jarrujärjestemään saatiin paine ts. jos järjestelmässä ei ollut painetta oli käsijarru päällä.

Poissa vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1253
  • Yritykset ovat yhteiskunnan selkäranka
    • Profiili
    • Näytä email osoite
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #152 : 04. 12. 2012 12:12 »
En nyt tiedä koska on kuorma/linja-autojen jarrut noin muuttuneet.
Kun itse ajoin vuonna keppi kortin vaikutti käsijarru takapyöriin vaihtoehtoisesti kardaaniin ja toimi paineilmalla siten että sen sai pois vasta kun auton jarrujärjestemään saatiin paine ts. jos järjestelmässä ei ollut painetta oli käsijarru päällä.

No scania 92:ssa ainakin otti myös etupyöriin. sellasella tuli nuorena paljo ajeltua.(92=malli, ei vuosimalli)
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Poissa Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 2007
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #153 : 04. 12. 2012 12:12 »
Mulla on paljon ystäviä turviikin rannan tuntumassa ja sydän on sielä rannalla vaikka vene on ylhäällä, kertokaapa miten mäntymaantieltä pääsee turviikin rantaan ja varsinki viikonloppuisin kun kouluvuorot ei aja. Joku sanoo että kävele präntööltä, sanojalla ei ole tauteja eikä varsinkaan selkärangan murtumaa. Meillä ei ole joukkoliikenneyhteyksiä mutta maksuhan nousee ny pian niin vertaus taksiin tulee edullisemmaksi. Tee sama urosdopperinkanssa, se on mun nelijalkainen lapsi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Paikalla AD

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1599
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #154 : 04. 12. 2012 16:04 »
Vaimo tuossa tuli juuri kotiin töistä isolta kirkolta.
Ihana paikallisliikenteen ajokki linjalta Vaasa-Vähäkyrö oli varoitusvilkut päällä simahtaneena Martoisissa, oli nähtävästi eri kuin millä tulin kotiin aiemmin tänään.
Kyllähän tuntuu olevan hyvällä tolalla meidän uusi paikallislinjamme, jos ei yritetä pistää asiakkaita matkalla hengiltä yritetään sitten ne jättää jäätymään matkanvarrelle,,,

Poissa Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 2007
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #155 : 04. 12. 2012 17:05 »
Vuodenvaihteessa nousee hinnat ja loppuvuodesta voidaan lopettaa kannattomana, Afrikastakaan ei saa niin huonokuntoisia (lue halpoja) Busseja tänne. Mä tiedän miksi nykyään Busseja palaa niin usein mutta mukavuudenhaluisille ei viitti kerto ettei mene ilo hijaisemmasta kyytistä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Poissa Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 796
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #156 : 04. 12. 2012 18:06 »
”Yksityinen” autoilu on tuhonnut julkisen bussiliikenteen

Kun nyt muistelee 1960 lukua, jolloin Vaasassa oli useita linja-autoyhtiöitä ja torilta pääsi bussilla joka suutaan. Bussit olivat todella isossa käytössä.
Mutta ne olivat myös hyvässä kunnossa ja siistiä. En muista, että bussit olisivat palaneet kertaakaan.

Tässä suhteen on menty hirmuisesti taaksepäin.

Tuntuukin aika ihmeelliseltä kuinka nykyaikana voidaan ihmisiä kuljettaa niin huonokuntoisilla autoilla.
Ne alkavatkin olemaan hengenvaarallisia. Kun nyt eivät yksityiset kykene hoitamaan bussiliikennettä tulee ne ottaa julkiseen omistukseen ja hoitoon.

Tässäkin on esimerkkiä siitä miten voivat muut julkisensektorien palvelut kehittyä kun ne yksityistetään. Tietenkin se on niin, jos raha on pääasia palveluiden hoidossa.

Poissa make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #157 : 04. 12. 2012 18:06 »
Ihmeellinen juttu muuten, että suomalainen autoverotus on maailman huippua ja tästä huolimatta ( tai siitä juuri johtuen ;) ) Suomeen rekisteröidyt autot on läntisen maailman vanhimpia ja turvattomampia. Jopa Kreikassa autot on keskimäärin uudempia. Koska autoverotus perustuu kateuteen ( kalliimmista autoista maksetaan enemmän autoveroa), niin autot eivät uudistu. Jos verotettaisiin enemmänkin käyttöä, niin siirtymistä voisi tästä johtuen siirtyä julkisiin. Nyt Suomessa ajetaan ikälopuilla, vaarallisilla ja ympäristöä saastuttavilla autoilla.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Paikalla AD

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1599
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #158 : 04. 12. 2012 20:08 »
Ihmeellinen juttu muuten, että suomalainen autoverotus on maailman huippua ja tästä huolimatta ( tai siitä juuri johtuen ;) ) Suomeen rekisteröidyt autot on läntisen maailman vanhimpia ja turvattomampia. Jopa Kreikassa autot on keskimäärin uudempia. Koska autoverotus perustuu kateuteen ( kalliimmista autoista maksetaan enemmän autoveroa), niin autot eivät uudistu. Jos verotettaisiin enemmänkin käyttöä, niin siirtymistä voisi tästä johtuen siirtyä julkisiin. Nyt Suomessa ajetaan ikälopuilla, vaarallisilla ja ympäristöä saastuttavilla autoilla.
Make ei taida olla nyt taaskaan ihan kohdillaan tietojensa kanssa, kuten ei ainakaan eräässä toisessa jutussa.
Suomen autoverotusta, jonka tuli olla tilapäinen ei tehty autojen uudistumisen/vähäpäästöisyyden/turvallisuuden jne.
Niiden valtion rosvoamien rahojen tarkoitushan on olla tiestön kehittäminen ja kunnossapito.
No nykyäänhän rahaa kerätään moninkertainen määrä verrattuna siihen mitä teiden hoitoon/ylläpitoon käytetään.
Ot sori Make tuosta letkautuksestani.

Poissa make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #159 : 04. 12. 2012 23:11 »
Ei mitään. Tuota yritin juuri sanoa. Autovero on kateusvero, jolla ei paranneta todellisuudessa autojen eikä myöskään tiestön kunnollisuutta. Autovero iskee todellisuudessa juuri eniten vähäosaisiin.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Poissa herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 6402
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #160 : 05. 12. 2012 04:04 »
Tulipas tänään koettua  kuinka paljon sai kokemuksia antaessaan Vaasan paikallisliikenteelle 5,90€:n maksusuoritteen matkasta Vaasasta Merikaartoon.

Uusi ilmiö oli että paikallisliikenne oli nähtävästi löytänyt jostain bussin jossa oli Hitlerin-
aikainen kaasutuslaitteistokin asennettuna ts. kaupunkialueella oli sisällä sellainen dieselin käry että silmiä kirveli ja kurkkua karisti.


Hitlerin kaasutusdösissä ei tiettävästi kaasutuksesta peritty maksua matkustajilta

.

Paikalla AD

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1599
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #161 : 05. 12. 2012 07:07 »
Tulipas tänään koettua  kuinka paljon sai kokemuksia antaessaan Vaasan paikallisliikenteelle 5,90€:n maksusuoritteen matkasta Vaasasta Merikaartoon.

Uusi ilmiö oli että paikallisliikenne oli nähtävästi löytänyt jostain bussin jossa oli Hitlerin-
aikainen kaasutuslaitteistokin asennettuna ts. kaupunkialueella oli sisällä sellainen dieselin käry että silmiä kirveli ja kurkkua karisti.


Hitlerin kaasutusdösissä ei tiettävästi kaasutuksesta peritty maksua matkustajilta

.
Niin kuten varmaan huomasit olisin halunnut tuon matkapiletin hinnan tkaisin.

Poissa herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 6402
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #162 : 05. 12. 2012 09:09 »
Tulipas tänään koettua  kuinka paljon sai kokemuksia antaessaan Vaasan paikallisliikenteelle 5,90€:n maksusuoritteen matkasta Vaasasta Merikaartoon.

Uusi ilmiö oli että paikallisliikenne oli nähtävästi löytänyt jostain bussin jossa oli Hitlerin-
aikainen kaasutuslaitteistokin asennettuna ts. kaupunkialueella oli sisällä sellainen dieselin käry että silmiä kirveli ja kurkkua karisti.


Hitlerin kaasutusdösissä ei tiettävästi kaasutuksesta peritty maksua matkustajilta

.
Niin kuten varmaan huomasit olisin halunnut tuon matkapiletin hinnan tkaisin.

Joo kyllä, se olisi kohtuullista ettei asiakkaan kaasutuksesta veloiteta

.

Paikalla AD

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1599
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #163 : 05. 12. 2012 11:11 »
Eilisestä Vaasan paikallisliikenteen elämysmatkailusta niin riemastuneena päätin harrataa tutkivaa journalismia toteuttaen saman matkan perinteisesti matkaliikenteen bussilla.
Kuljetus oli matkakeskuksesta jonne on tietty muutama sata metriä enemmän käveltävää, toisaalta bussia voi odottaa lämpimissä sisätiloissa virvokkeitakin nauttien.
Liikennöitsijä oli Vöyrin liikenne, kuljetta iäkäs suomenkielinen vöyriläinen, mukava mies.
Matkan hinta oli noussu 0,2€ jota en paheksunut, 6,10€ jo se että auto oli puhdas ja siisti sekä ulkoa että sisältä oli hintaeron arvoista.
Matka alkoi miltei täpötäydessä bussissa tismalleen aikataulun mukaan.
Jo ensimetreillä huokui kuljettajan sekä matkustajien että kuljetuskaluston kunnioitus.
Auto oli käsivaihteinen, vaihdot sujuivat jouheasti, risteyksiin, valoihin jne. tultaessa osasi kuljettaja ennakoida tilanteet ts. jarrun sekä kaasunkäyttö oli hyvin hallittua.
Penkit olivat mukavat, kaasutuksesta ei ollut tietoakaan ja autossa oli sopivan lämpöistä.
Oikeastaan ainut moite tuli kirkkaasta auringonvalosta joka pääsi  puhtaista ikkunoista sisään toisaalta ikkunoissa oli verhot varjoa kaipaaville.
Paikallisliikenteen autossa oli asia kylläkin ekologisemmin hoidettu, ei paskaisista ikkunoista edes oikein näe ulos.
Matkan taittuessa tuli myös esiin kuljettajan arvostus kanssa-autoilijoita kohtaan, bussi odotti västämisvelvollisena risteyksessä etuajo-oikeutettua autoilijaa vaikka olisi ehtinyt alle häritsemään sen kulkua.
Kiertoajelua on kun Oravaisten liikenne käy pyörähtämässä Kolkissa jonne jäi kolme matkustajaa.
Matkanopeus oli maantiellä paikallisliikenteen autoa suurempi, johtunee matkabussin paremmista välityksistä maantieliikenteeseen.
Ja lopuksi tyttönen joka kanssani eilen paleli paikallisliikenteen ajokissa tuli tänään Vöyrin liikenteen bussissa, liekö ollut hänellekin eilinen kokemus liikaa.
Jos Vaasan paikallisliikenne aikoo jatkaa tätä paikallisliikennepelleilyä Vähäänkyröön olisi heidän ehkä syytä ottaa oppia ammattilaisista tai sitten antaa tuostakin tulevat tukirahansa reittiä hoitaville yrityksille.
OT Herkkoolle, kyllähän aatu veloitti kaasutuskyydeistä, vei kaikki vaatteet, omaisuuden jne. niiltä joilla ei ollut mitään vei sentään hengen.

Poissa herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 6402
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #164 : 05. 12. 2012 12:12 »

OT Herkkoolle, kyllähän aatu veloitti kaasutuskyydeistä, vei kaikki vaatteet, omaisuuden jne. niiltä joilla ei ollut mitään vei sentään hengen.

Toki näin mutta väitetäänhän meille esimerkiksi että me tienataan Kreikalla

.


Poissa Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 2007
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #165 : 20. 12. 2012 11:11 »
Viimeaikaiset kokemukset sanoo että ketjun nimeksi sopii paikallisesti nähty bussi, jätti meidät vesterviikin tielle vaikka seistiin raha kädessä pysäkillä, otan kiviä taskuun ja heitän perään. Kuka seisoo raha kädessä pysäkillä huvikseen, satunnainen vanhempi mies jolla kiire lääkäriin ja taksimaksu puoliksi oli liikaa niin soitin yhden kaverin hakemaan meidät.

Sitten hyvää perään juuri tulin kakkosella kauupungista ja se lähti atomikellon tarkkuudetta ilman mitään kun seisoin kakkosen pysäkillä itse auto oli mäessä ylempänä kun kuskillakin pitää olla taukopaikat ja seisoi tupakilla ulkona, yllätys yllätys kuski oli tumma mutta puhui murtaen suomea ja sanoi heti oioi sulla taitaa olla selkä kipeä ja sanoin että on. Ajoi niin tasaisesti ja päästi mut etuovesta ulos kun istuin edessä eikä murahtanut että keskiovesta ulos, oli pakko sanoa lähtiessä kiitos hyvästä kyydistä ja kuski toivotti pikaista paranemista. Hmm, pitää harkita uusiksi tätä pakolais juttua.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #166 : 20. 12. 2012 12:12 »
Ykkönen ja kakkonen toimii aika hyvin ja luotettavasti.  Kakkonen vaatii enemmän tarkkaavaisuutta sillä jos ei ole koulupäivä niin se vähentää vuoroja mutta ykkönen ei tee sitä.

Sun kannattais antaa bussille näkyvä pysähtymismerkki sillä ainakin Raastuvankadulla bussi ei pysähdy jos sille ei näytä pysähtymismerkkiä.  Täällä Gerbyssä tosin ei montaa bussia tuu samaan joten täällä ei kai tartte mutta oon tavannu aina vähän muodon vuoksi heilauttaa kättä ku se ohjeessaki sanotaan.

Bussin takapenkillä Reijo Rauhala.

<a href="http://www.youtube.com/v/Ncsm_sFqs44" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/Ncsm_sFqs44</a>
 
Tässä viimeinen äänitteeni bussi numero kakkosen takapenkiltä.
Tulin Sunnuntai-iltana 16.12.2012 klo 18:15 bussilla numero 2 keskustasta Västervikiin.

Kävelin bussin numero 2 pysäkille ja siellä odotteli bussia Reijo Rauhala
joka heti kyseli minulta "Präntöölle?" johon totesin, että "kyllä
tämä bussi sinne menee"  Rauhala kyseli, että "Onko bussi myöhässä?"
Vastasin, että "Sitä ei tiedä vielä sillä sen pitäisi tulla tähän
vasta viiden minuutin kuluttua ja se on tuo bussi jossa lukee
Västervik."

Jos ei tiedä missä on "Präntöö" niin ei voi tietää, että Västervikin
bussilla sinne pääsee.  Mutta tokihan "Präntööläinen" sen tietää.

Istahdimme takapenkille ja Kyselin häneltä kuulumisia ja siinä selvisi,
että hän on vaasalaisen "Navetta" bändin sanoittaja.
« Viimeksi muokattu: 20. 12. 2012 12:12 kirjoittanut Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

toisen luokan kansalainen

  • Vieras
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #167 : 20. 12. 2012 12:12 »
Viimeaikaiset kokemukset sanoo että ketjun nimeksi sopii paikallisesti nähty bussi, jätti meidät vesterviikin tielle vaikka seistiin raha kädessä pysäkillä, otan kiviä taskuun ja heitän perään. Kuka seisoo raha kädessä pysäkillä huvikseen, satunnainen vanhempi mies jolla kiire lääkäriin ja taksimaksu puoliksi oli liikaa niin soitin yhden kaverin hakemaan meidät.

Jos yhtään  lohduttaa, niin et ole ainoa jolle tapahtunut vastaavaa. Itse seisoin bussipysäkillä jossain uimahallin lähellä ja satuin epäonnekseni katsomaan toiseen suuntaan, kun bussi tuli pysäkille. Seisoin näkyvästi katoksen edessä, mutta siitä huolimatta bussikuski ajoi kylmästi ohi. Ei voinut olla näkemättä minua, koska vieressä oli katulamppu. Ajattelin että kuski ajoi ohi, koska bussi oli  täynnä matkustajia (niin kuin yleensä aina klo 17-18 aikaan) ja että kohta perässä tulee toinen bussi. Ei tullut vaikka odotin siinä 15 minuuttia. Sitten vaan kävellen kotiin monta kilometriä, koska seuraava vuoro oli tulossa 45 minuutin päästä. Kyllä vitutti raskaasti.

Poissa Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 2007
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #168 : 20. 12. 2012 13:01 »
Tässä on tilaisuus uuteen harrastukseen, bussibongarit. Pieni vihko riittää ja siihen päivä kellonaika ja bussin numero, ketä ensin Gerbyssä saa 20 havaintoa täyteen tulen ja tarjoan kaljat Dallaspzassa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #169 : 20. 12. 2012 15:03 »
Klo 8:27 Rajametsäntiellä bussi kakkonen.  Ykkönen tuli vastaan Gerbyn Rantatiellä klo. 8:30.  Luultavasti kolmonen  (näkyi vain perä) tuli 8:35 aivan eteen Västervikintieltä.  Ei muita havaintoja.

Se on 17:ää vaille kaljat Dallaspitsassa.

Tämä voi lukijoista vaikuttaa "kornilta" mutta kokemuksesta tiedän, että Henry pitää aina mitä lupaa joten käytän tämän hauskan mahdollisuuden.


Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #170 : 28. 12. 2012 14:02 »
Bussi on ihan hyvä vaihtoehto jos sen varaan ei laske mitään peruuttamatonta sillä useimmille on sattunut
että on myöhästynyt pysäkiltä ja bussi on mennyt.  Bussiin pitää varata 5 min etuaikaa ja myöhästymisaikaa
niin silloin se toimii.  Västervikistä tullessa vaihtobussi joko on tai ei ole käytössä Rewellistä mutta kun sen tietää
niin siitä ei kannata ottaa huolta.  Silloin kävelen jos se ei siinä ole.  Enää en odottele vaan bussin
pitää tulla juuri sillä hetkellä kun astun toisesta bussista ulos.  Jos se ei ole niin kävelen. 

Bussi numero 1 on ollut oman kokemukseni mukaan luotettavin.  Totutin itseni bussi kakkoseen siten, että
se lähtee Rewellistä 16:30 ja 17:30 ja 18:30 ja 19:30 ja 20:30.  Tosin aikataulussa juuri nuo ajat ovat
sinisellä. (sivu 20)  Eräänä päivänä menin pysäkille kuten ennenkin mutta se ei ollut koulupäivä vaan
muuten normipäivä. Pysäkillä Rewellin vieressä oli kaksi muutakin.  Aikamme odoteltua tuli kello 25 vaille
ja odottelijat alkoivat liikuskella rauhattomasti.

Vetäisin aikataulun taskusta ja näin, että siihen aikaan pitäisi tulla bussi mutta nyt ensimmäisen kerran
kiinnitin huomion siihen, että ajat ovat sinisellä ja niiden perässä on *-merkki, kun ne muuten ovat mustalla.
Vilkaisu alareunaan samalla sivulla kertoi *=Koulupäivisin (ks sivu 71), että juuri se päivä on jokin
koulujen lomapäivä.  (saattoi olla syysloma).

Kerroin tämän muille bussia odottaville johon mies totesi, "jaha se on seuraavalla ykkösellä" ja nainen
lähti rewelliin sisälle mitään sanomatta.  Kumpaakaan en nähnyt seuraavassa ykkösessä.

Oma arvosanani paikallisliikenteen busseista on hyvä.

Tietyn pysäkin aikataulua on joskus vaikea tietää.  Jos sellainen on pysäkillä niin niihin on joskus merkattu
esim. "+12min" Jolloin bussin matka-aika on arvioitu olevan 12 minuuttia aikataulun lähtöajasta.  Netissä on
myös pysäkkiohjelma jota en nyt kerkeä linkittämään mutta siitä voi katsoa suoraan tietyllä pysäkillä
pysähtyvät bussit ja niiden arvioidut ajat. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Poissa Lauri Karppi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #171 : 28. 12. 2012 19:07 »
Karilta hyvin kerrottu, kuinka Vaasan paikallisliikenne vaatii perinpohjaista vihkiytymistä jotta sitä voi käyttää. Ei noin vain ryhdytäkään bussilla kulkemaan, täytyy tehdä omakohtaisia tutkimuksia jotta näkee koska bussi voisi olla odotettavissa läheiselle pysäkille. Lisäksi, en tiedä mistä saa sellaisen kalenterin jossa kerrotaan mikä on koulupäivä ja ei ole. Ovatko kaikki koulut Vaasassa samassa rytmissä?

Helsingissä on paikallisliikenteellä nettisivu jolla on myös mobiiliversio. Siihen kerrotaan osoite mistä ja minne haluaa, ja työkalu kertoo sinulle lähimmän pysäkin, koska siitä lähtee ja mikä, missä pitää nousta pois ja minkä kyytiin nousta jne. Ja antaa eri vaihtoehtoja. Käsittääkseni mobiiliversio vielä auttaa navigoinnissa enemmänkin. Vaasassa ei toki ole lähijunia ja metroa ja raitsikoita, mutta silti tuollainen vastaava systeemi voisi olla hyvä olla, ja varsinkin helpompi rakentaa. Veikkaan että kyseisen elektroonisen systeemin ylläpito ei paljoa maksa, mutta olisi suuri palvelu asukkaille ja kaikille heille jotka haluaisivat aloittaa paikallisliikenteen käytön.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #172 : 28. 12. 2012 20:08 »
Meilläkin on ohjelma josta voi hakea pysäkkejä mutta kokemus on ettei bussi tällä haulla tule.  http://vaasa.seasam.com/karttasovellus/MainServlet?o=pysakki&lang=fi_FI

Tässä linkki Vaasan kaupungin karttapalveluun.  Siitä voi "Kartta"-kohdan  alasvetovalikosta valita "bussireitit"  Ohjearvona siinä on "opaskartta"

Bussireittejä voi katsella valitsemalla eri busseja.  Tosin siitä puuttuu seiska ja ysi vaikka ne tietääkseni kulkevat.

Olen käyttänyt tätä ohjeena yrittäessäni päästä bussiin joka veisi minut keskuskoululta Rewelliin josta aikataulun mukaan kerkeäisin hyvin ykköseen.  Tämä bussi ei koskaan ole tullut.  Olen lähtenyt kävelemään kun on näyttänyt, että aika loppuu ja olen ollut rewellissä juuri ehtiäkseni ykköseen.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Poissa Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 2007
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #173 : 28. 12. 2012 21:09 »
Koska kari mennään kaljalle, vain 30 bussia Gerbyssä ja uskon miehen sanaan. Ollaan niin Gerbyläisiä että dallakseen jos sopii.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #174 : 28. 12. 2012 22:10 »
Lainaus
Koska kari mennään...?

Joo joku päivä se sopii.  Näin tänään yhden bussin ja eilenki meni ihan ikkunan ohi.   Eilisen kirjasin "26.12   Klo. 12:29 Rajarinne bussi 2".  Paljonkohan vielä tarvitsen?    Ehkä 15.

Täs on ny tulos uusvuosi mutta sen jälkeen on vapaata. 

Tuli mieleen, että Uudenvuodenpäivänä ajelutan yhtä kinuskityttöä pitkin kaupunkia kolmelta, että jos sopii niin voidaan vaikka piipahtaa teillä?  Hänellä ei ole mitään päämäärää vaan haluaa muistella menneitä kun joskus 3 vuotta sitten otin hänet mukaani ja näytin Vaasaa.  Hän haluaa kai kiertää samat reitit.  Hän on sama jonka vein ABB:lle työhaastatteluun.  Siis sinne jossa Osalan valtuustopuheen mukaan kaivataan ulkomaalaisia.  Siellä ei silloin tiedetty sellaisesta kaipauksesta mitään vaan heitä oli liikaa.  Hän on korkeasti koulutettu IT-osaaja ja kaunein tuntemani kiinalaistyttö mutta sekään ei auta vaan hän vie tietotaitonsa mukanaan Kiinaan.  Hän jäisi tänne mutta ei saa työpaikkaa ja on nyt ilmeisesti tilanteessa, että on sanottava hyvästi Vaasalle.

Tässä on toinenkin mutta sillä taisin palelluttaa naamani kun poljin Suvilahdesta kaupunkiin.   Naamani oli tunnoton ja jouduin pysähtymään ja ajankuluksi tein siitä videon kun ei oikeen muutakaan voinut tehdä.  Voi olla, että joudun siitä lääkäriin ja jos joudun jollekin lääkekuurille niin sitten pitää siirtää lisää.   
« Viimeksi muokattu: 28. 12. 2012 23:11 kirjoittanut Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Poissa Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 2007
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #175 : 29. 12. 2012 13:01 »
Keskustelen Kari vaimoni kanssa koska hän joutuu tekemään kaiken niinku siivous yms.. niin kesken semmosta hetkeä ei varmaan halua vierain. Mä soitan, juuri sain niin hienon kasintehdyn keramiikka maljakon joita jo kertyy.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Paikalla AD

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 1599
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #176 : 06. 07. 2013 07:07 »
Aika harvoin tulee tarvittua tämän Vaasan paikallisliikenteen palveluja.
Vähäkyrö käsittääkseni yhdistettiin Vaasaan ja tännekin alkoi liikennöinti paikallisliikenteen autoilla.

Linjat 4 (ABB/Melaniemi), 10(Lentokenttä), 11 ja 40(Vähäkyrö) eivät liikennöi ajalla 3.6.-11.8.

Tällainen viesti on kopioitu paikallisliikenteen sivustoilta, onkohan tämä ymmärrettävä siten että Vähäkyrö ei enää tai kesäisin kuulu Vaasaan?
Matkustajia ei kyseisessä kuljetuksessa paljon näy, paikallisliikenne kuitenkin mielestäni tulee hoitaa eikä sen hoitamattomuutta voida taloudellisin perustein perustella.
Paikallisliikenteen tärkeys korostuu varsinkin kesäisin kun kaukovuorojenkin määrää on vähennetty.

Poissa herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Viestejä: 6402
  • Sukupuoli: Mies
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #177 : 10. 07. 2013 15:03 »
Aika harvoin tulee tarvittua tämän Vaasan paikallisliikenteen palveluja.
Vähäkyrö käsittääkseni yhdistettiin Vaasaan ja tännekin alkoi liikennöinti paikallisliikenteen autoilla.

Linjat 4 (ABB/Melaniemi), 10(Lentokenttä), 11 ja 40(Vähäkyrö) eivät liikennöi ajalla 3.6.-11.8.

Tällainen viesti on kopioitu paikallisliikenteen sivustoilta, onkohan tämä ymmärrettävä siten että Vähäkyrö ei enää tai kesäisin kuulu Vaasaan?
Matkustajia ei kyseisessä kuljetuksessa paljon näy, paikallisliikenne kuitenkin mielestäni tulee hoitaa eikä sen hoitamattomuutta voida taloudellisin perustein perustella.
Paikallisliikenteen tärkeys korostuu varsinkin kesäisin kun kaukovuorojenkin määrää on vähennetty.

Pakko se on vain uskoa ettei Vähäkyrö kuulu enää Vaasaan :)

"Korvaamme asiakkaalle virheellisestä tai puutteellisesta toiminnastamme aiheutuvan välittömän haitan. Hinnan palautuksista ja vahingonkorvauksista neuvotellaan aina tapauskohtaisesti."

http://www.vaasanpaikallisliikenne.fi/Etusivu/Laatulupaus

.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #178 : 13. 01. 2014 21:09 »
<a href="http://www.youtube.com/v/NACf6HJsczI?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/NACf6HJsczI?version=3&amp;autohide=1</a>

Meillä on ollut puhetta reaaliaikaiesesta linja-autojen paikantimesta.  Sellainen olisi fiksu vekotin.

Tällä videolla otan siihen kantaa ja videoin yritykseni päästä bussiin joka jälleen jäi vain yritykseksi.

Video ei ole moite paikallisliikenteelle vaan dokumentti.  Olin tällä kertaa myöhässä mutta aina aiemmin etuajassa.


http://youtu.be/NACf6HJsczI 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Paikalla Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Viestejä: 8184
  • Sukupuoli: Mies
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #179 : 14. 01. 2014 10:10 »
Löydän heti syitä jotka lisäisivät satunnaisten bussinkäyttäjien matkoja jos olisi reaaliaikainen infotaulu ja hehän maksavat parhaan  hinnan.

Otetaan esimerkki vaikkapa tuosta pysäkistä Raastuvankatu 41.  Siinä on aikataulu mutta siihen ei voi luottaa.  Jos tulee 5 min ennemmin ja odottaa 10 minuuttia jolloin on 5 min jälkeen.  Tässä vaiheessa tällaisella pakkasella sietokyky loppuu ja siitä kävelee ainakin keskustaan.  Kävelyaikaa minulta kului 6 minuuttia.

Jos aikataulusta näkisi, että bussi on myöhässä 10 minuuttia niin sitä kävelisi suoraan torille. 

Mutta jos on satunnainen kävelijä joka näkee, että tähän tulee  bussi 3 min kuluttua reaaliajassa, (olkoonkin aikatauluaika mikä tahansa) hän saattaa hyvinkin odottaa sen 3 minuuttia sillä nyt hän säästää 2 minuuttia.  Kuulostaa vähäiseltä mutta pakkanen tai sade tai tuuli rohkaisevat tällaisessa tilanteessa tehokkaasti.  Heiltä saa myös parhaan hinnan sillä se on 3 euroa. 

Vakiokäyttäjä (aikuinen työmatkalainen tai laiska joka ei halua kravata auton ikkunoita tai harjata lumesta tai joka haluaa kävellä edes hieman joka päivä)  tai edes vuodessa 40 matkaa tekevä ostaa 40 matkan kortin 52,- eurolla (ensimmäisen kerran tulee korttimaksu päälle 5 eur)  jolloin ensimmäisen kortin matkahinnaksi tulee 1,42 hden matkan hinnaksi sisältäen vaihdon tunnin sisällä ja joka on jo yli 50% alennuksella.

Päivittäiskäyttäjä ostaa kuukausikortin 34 eurolla (ensimmäisen kerran tulee korttimaksu päälle 5 eur) ja jos matkaa joka päivä
30 päivän ajan Lauantait mukaanlukien muttei Sunnuntai.  Esimerkkinä tämänhetkinenn Tammikuu,  tekee se 0,72 yhden matkan hinnaksi sisältäen vaihdon tunnin sisällä.  Laskin mukaan 4 lauantaita sillä kuukauden aikana tulee arviolta tehtyä 4 edestakaista muuta kuin vakiotyömatkaa.

Kortin fyysinen kestoikä on kolme vuotta jolloin seuraavista latauksista vähennetään kortin hinta 5 euroa koska se maksetaan vain korttia ostaessa tai vaihtaessa muttei enää uusia matkoja ladatessa,  jolloin hinta on vieläkin halvempi.   Itse käytän bussia silloin kun se on mahdollista mutta olen onnellisessa asemassa, että bussi tulee lähes kotiovelle
ja työpaikalta se tulisi nurkan taakse mutta edelliseltä videolta selviää, että siihen bussiin en pääse joten kävelen 6 minuuttia
päästäkseni jatkobussiin.


Yhdelle kortille voi ladata kaksi erilaista matkatapaa.  Huomasin, että vuodeksi varaamani 40 matkaa on kuukaudessa huvennut
12:een matkaan joten latasin siihen tänään 30 päivän rajattoman matkustusoikeuden 34 eurolla.  Viime vuonna en saanut 40 matkaa täyteen ja nyt se hupenisi nopeasti joten tämä on hyvä valinta.   Sitten kun kuukausi on ohi, jää minulle edelleen nuo 12 matkaa ja silloin harkitsen lataanko uuden vai antaako olla.

Olen erittäin tyytyväinen Vaasan paikallisliikenteen toimintaan.  Olkoonkin, että kerran Henryn kanssa emme päässeet bussiin ja kerran bussi oli ojassa ja kerran se kolaroi ihan taloni nurkalla ja en koskaan ole päässyt ysibussiin keskuskoulun vierestä mutta tekevälle sattuu.

Eräs ystäväni ajaa bussia ja hän kertoi tuon ysibussin aikataulun olevan liian tiukka juuri tuohon aikaan.
« Viimeksi muokattu: 14. 01. 2014 11:11 kirjoittanut Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.