Kirjoittaja Aihe: Vaasan paikallisliikenne  (Luettu 14725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Vastaus #105 : 21. 01. 2011 09:09 »
:D Anteeksi, että ensimmäinen reaktioni on vahingonilo, mutta se johtuu kyllä ihan tasan siitä, että voin samaistua tilanteeseesi hyvin.

Luulen, että 9:24 tullut bussi on tuo 9:10 joka oli siis lähes vartin "myöhässä". Se siis lähtee Runsorista klo 9:00. Tai sitten olikohan se tuo 9:27 pysäkillä pitänyt olla E1, mikäli se käyttää samaa numeroa kuin 4 (reitti ainaki lähes sama) En ole koskaan tollasta E1-vuoroa nähnyt, se olisi ollut siis 3min etuajassa.

Toisekseen olen myös tuolla kakkosella kulkenut ja Keskuskoulun pysäkillä jäänyt pois. Omat kokemukseni olivat, että se oli siinä n.3-5min vaille tasan, eli siis xx:55-xx:57. Enemmän 3min vaille kuin viittä vaille, ja silloin oli syksy, eikä näin liukasta.

Olen ihan samaa mieltä, että ajan arviointi menee arpapeliksi kun haluaa hypätä kyytiin jostain matkan varrelta, ainut miten olen homman ratkonut on, että kuljen muutaman kerran ja katson aina mihin aikaan bussi saapuu pysäkilleni. Ei sitä muuten tiedä. Se vaan, että riippuu kuskista ja kelistäkin sitten aika paljon.

Kuinkahan olis tarkotus päästä Vaasassa Gerbystä Runsoriin (ja takaisin) töihin, jos työtön osoitettaisiin vaikka Vaconille vuorotyöhön? Ei mitään mahdollisuutta ilman omaa autoa. Kimppakyytiä en ihan heti alussa laskisi mukaan, pitäähän sitä nyt eka oppia tietämäänkin paikat/työkaverit että mistä kukin kulkee.

Ei mitenkää onnistu tuollanen, karenssia pukkais... tai sitten olis aika reipas matka fillaroida pari kertaa päivässä.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #106 : 21. 01. 2011 18:06 »
Vaasan paikallisliikenne on täysi vitsi, miten Menen Gerbyn torin läheltä turviikin rantaan ja otan vielä pienen kiltin 47kg koiran mukaan. Mun Pitäisi päästä takaisinki eli sekään ei onnistu, huumorin tajuinen taksi kuski kyllä kysyi haluaako se istua edessä. Alle kaksikymppiä reissu joten eihä tuo paha ole kun mennään ovelta ovelle ja huumorimiehiä löytyy taksikuskeista. On ihan turha puhua paikallisliikenteestä kun sitä ei ole, no eipä ole teitäkään aurattu ettei kummipyörillä pääse mihinkään. Julkaiseno kuvat josta näkee kuinka gerbyn terveysasemalle pääsi pari päivää sitten 13.40 lopputili pitäisi antaa koska terveyskeskus aukeaa kahdeksalta ja liikuntavammaisilla tai reilusti vanhoilla ei ollut mitään asiaa kyseiseen paikkaan.

Olis muutakin materiaalia julkaista mutta kehtaako omalla nimellä.

Poissa vaasalainen

• Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • Sukupuoli: Mies
  • Muista käydä Chatissa
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #107 : 26. 01. 2011 10:10 »
Vanha tuttuni ja entinen vaasalainen Pekka Autio läheti seuraavan meilin:

"Otas muuten sulka hattuusi aloittamalla vakava keskustelu siitä, miksi Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta ja Vaasan paikallisliikenne eivät ryhdy panostamaan biokaasuautoihin. Tarvittavaa metaania syntyy Stormossenilla ja sitä on edelleenkin saatavissa ainakin Suvilahden vanhalta katskilta.

Tietysti yksi syy on se, että bk-autojen katsastusmaksut ovat korkeita autoteollisuuden painostuksen vuoksi.

Mutta kuitenkin bk-autoihin kannattaisi satsata, koska polttoaine on paikallista tuotantoa ja ympäristöystävällistä. Kaiken lisäksi Vaasa ja Mustasaari saisivat osakseen helevatanmoisen määrän julkisuutta ja goodwillia."
Tämä sivusto täytti 8 vuotta 1. helmikuuta 2013.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #108 : 28. 01. 2011 07:07 »
Kävelin tänään kauppaoppilaitokselta kaupunkiin päin ja bussipysäkille, Ruutikellarintie / Silveria (Pysäkki numero 52), jonka aikataulu/linja alla,  kello oli 9:21 ja pysäkille tuli bussi jossa luki "Björköby". (Saattoi lukea muutakin mutta Björk.....oli alku.  Olisin voinut hypätä ihan huvikseni bussiin mutta en mitenkään voinut olla varma, että menisikö se torille päinkään.

08:10/4
08:26/E1 ja  8:38/4 eW
09:10/4  ja 9:38/4 eW
10:10/4  ja 11:12

Tietääkö kukaan miten aikataulua tulkitaan, että edes tuo bussi löytyisi?

10/4
Jonka aikataulu tässä yllä, 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #109 : 01. 02. 2011 12:12 »
Suunnittelin 10 hengen opiskelijaryhmälle bussireittiä ja ajattelin kysellä opiskelijahintaa koska aikataulu ei anna ymmärtää, että opiskelijoilla olisi kertalippuun alennusta.  Tämä vaatisi varmistusta.   Meinasin jo näppäillä Studio Ticketin numeron, joka hoitaa paikallisliikenteen lipunmyynntiä,  mutta kun se alkoi 0700 ja tiedän sellaisen numeron olevan kallis numero.  Tarkistin ja euro menee heti ja sitten normaalimaksu.  Jäi kysely kysymättä ihan periaatteesta.  

Periaatteeni on, että harrastukseni ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa on minulle ilmaista ja jos maksulta välttyy niin sitä vältetään.  Nyt tuo periaate olisi rikkoontunut.  Hyvä tapa menettää asiakkaita on rahastaa jo puhelimessa.

Siirrän siis kysymykseni tänne ilmaiseen osioon kansalaisille.

Onko opiskelijoille alennusta kertalipun hinnasta joka muuten on 3 euroa?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #110 : 01. 02. 2011 13:01 »
Onko opiskelijoille alennusta kertalipun hinnasta joka muuten on 3 euroa?

Kertalipun hinnasta ei ole alennusta.

Lippujen hinnat ryhmittäin:

Aikuiset

Kertalippu = vaihtolippu, voimassa yhden tunnin

arkena 3.00 €,
pyhäpäivänä 3.50 €

10 matkan sarjakortti
27.00€

40 matkan sarjakortti
Aikuiset 52.00 €

Kausikortti 30 päivää
Aikuiset 31.00 €

Lapset ja nuoret

Kertalippu

7-11 v
arkena 1.50 €
pyhäpäivänä 1.50 €

Kausikortti 30 päivää
Lapset  ja nuoret 7-18 v.  19.00 €

40 matkan sarjakortti
Lapset  ja nuoret 7-18 v. 31.00 €

Lastenvaunut
saa kuljettaa ilmaiseksi, tilan mukaan
Lapset alle 7 v. ilmaiseksi huoltajan seurassa

Opiskelijaliput

Opiskelija-alennukset:
Opiskelijat yli 18 v jotka asuvat Vaasassa
Kausikortti 30 päivää 25,00 €
Sarjakortti 40 matkaa 39.00 €

*Opiskelijan on oltava kokopäiväopiskelija (oppilaitoksen todistus).

http://www.vaasanpaikallisliikenne.fi/Etusivu/Liput

HUOM! Sarjalipulla voi matkustaa useampi henkilö samalla kertaa, mutta  kausilipulla matkustaa kerralla vain yksi henkilö.

Soitin Vaasan paikallisliikenne Oy:n puh. 06-3120 326 ja kysyin tästä tarkemmin, puhelu käännettiin Toimitusjohtaja Jan Finne:lle. Hän kertoi, että 40-matkan sarjakortilla voi vaikka 40 henkilön matkan maksaa kerralla.Tai sitten 4 kertaa 10 tyyppiä. Riippuu paljonko kortilla on matkoja.

Se henkilö, jonka nimissä kortti on, niin hänen olisi tietysti oltava mukana sitten aina kun korttia käytetään, koska kortithan ovat henkilökohtaisia.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #111 : 10. 02. 2011 09:09 »
Kokeilin Torstaina 3.2.2011 klo 9:35 mennä bussilla Suvilahdesta kaupunkiin.  Aikataulun mukaan bussi tulee 9:37.  Tiedän kokemuksesta, että bussi voi mennä nenän edestä  jos tulee vain paria minuuttia ennen joten odotin vain 9:40:een asti ja käytin toista kyytiä.  Tänään Torstaina olin hyvissä ajoin eli 9:30 pysäkillä Rinnakkaistie / Pitkämäentie , Pysäkki 281 johon siis bussin pitäisi tulla 09:37.  Ei tullut vielä 9:40.

10min odottelu 20 asteen pakkasessa alkoi jäädyttää nenää.  Odotin vielä 5 min eli 9:45 asti.  Sitten lähdin ripeästi kävelemään katsellen taakse josko se tulisi, että voisin hypätä kohdalle tulleille pysäkeille.  Kerkesin kävelemään melkein Rinnakkaistien liikenneympyrään, Rinnakkaistie / Teirinkatu B , Pysäkki 273.  Kello oli 9:50.  Aikataulun mukaan siihen tulee bussi 9:34 ja 9:39 mutta ei nyt.  Seuraava tulisi 10:02 ja olisi bussi numero 3.  Näin siinä mustan naisen odottavan bussia.  Mutta eihän mitään bussia pitäisi tulla vielä pitkään aikaan, mietin mutta ajattelin jäädä siihen pariksi minuutiksi huilaamaan.  9:51 tuli bussi.  Se oli kakkonen eli sen on täytynyt olla rutkasti myöhässä.  

Luultavasti olisin päässyt edelliselläkin kerralla mutta mistä sitä voi tietää, onko bussi mennyt?  

Kokeilkaa busseja.  Se on ihan mielenkiintoinen kokemus, mutta varatkaa jokin varakulkumuoto ja tässä tapauksessa 12 minuutin myöhästymiseen,  vaikka kävellen kuten itse olin ajatellut.  

On onnea jos kulkureitti on sama kuin bussilla, niin onnella on seuraavan pysäkin kohdalla, bussin tullessa, kuten minulle tänään kävi.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #112 : 10. 02. 2011 09:09 »
Älä Kari narraa, mullakin koira ihan säikähti kun näki Gerbyssö bussin. Tyhjähän se oli mutta niin harvinainen näky et säikky.

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #113 : 10. 02. 2011 10:10 »
On onnea jos kulkureitti on sama kuin bussilla, niin onnella on seuraavan pysäkin kohdalla, bussin tullessa, kuten minulle tänään kävi.

Olisit myös saattanut olla pysäkkien välillä...

En epäile yhtään, etteikö talvisin aikataulussa pysyminen ole kuskeillekkin vaikeaa, olosuhteet kun on mitä on... mutta kyllähän se nyt risuttaa, kun aikataulun mukaan hyvissä ajoin menee seisomaan ja sitten bussi onkin myöhässä. Ja sitten kun usein on vielä jokin määräaika mihin mennessä _PITÄISI_ itse olla jossain. Myöhästely ei kuulu tapoihini ja aiheuttaa suunnatonta stressiä, vaikkei vika olisikaan minussa, vaan jossain muualla. Tuskin tarvii monena aamuna töistäkään myöhästyä, kun komennetaan kilometritehtaalle.

Luultavasti olisin päässyt edelliselläkin kerralla mutta mistä sitä voi tietää, onko bussi mennyt? 

Niinpä... olen monta kertaa kironnut mielessäni pysäkillä seistessäni, että kumpikohan tässä nyt on sitten myöhässä... Ja kun tosiaan mielessä pyörii sekin, että uskallanko lähteä tästä vaihtamaan pysäkkiä, jos se auto sitten tuleekin? Pysäkin vaihto esim. kadun toiselle puolelle yleensä tarkottaa sitä, että valitsee sitten sen seuraavaksi tulevan linjan eli varman myöhästymisen...

On mielestäni hätävarjelun liiottelua, jos näin pienessä kaupungissa täytyy lähteä tuntia aiemmalla bussilla töihin, jottei varmasti myöhästy.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #114 : 10. 02. 2011 10:10 »

Olisit myös saattanut olla pysäkkien välillä... 

Aivan totta.  Sellainen riski vaan on pakko tuollaisessa tilanteessa ottaa.  Siinä ei vissiin auta vilkuttelu bussille
pysäkkien välissä?   Pysäkithän ovat sitä varten.  Siksi kävelin ripeästi juuri pysäkkivälin ja paikoin juoksin ja hidastin aina pysäkin kohdalla. 

Mutta kyllä oli kylmä.  Vieläkin paleltaa.

Henry E klund

• Vieras
« Vastaus #115 : 10. 02. 2011 11:11 »
Tylin tänään aamusella pois keskussairaalasta, 17€ ja kyyti oli lämmin, kuski muikava ja kun näki kuinka  vaikeutta liikkumisessa olisi tullut vielä auttamaan sisälle asti. Olisin toki saanut lapun lääkäriltä ja tinkattua kelalta kympin tuosta takaisin mutta jossen kovin usein joudu taksin palveluja maksan kyllä kyytini itse. Kauanko olisin saanut kärvistellä kylmässä kun kekklo 10.20 ja missä ihmeessä olisin sitä ihmettä odottanut ja missä vaihtanut ja miten kävellyt päätepysäkiltä koia. Ihan harmiton toimenpide, koepala nilkasta.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #116 : 10. 02. 2011 13:01 »
Älä Kari narraa, mullakin koira ihan säikähti kun näki Gerbyssö bussin. Tyhjähän se oli mutta niin harvinainen näky et säikky.

Niin no, pidit varmaankin selvänä, että lähdin Västervikistä mutta tällä kertaa lähdinkin Suvilahdesta tarkoituksena matkustaa Hietalahteen vaikka itse pidän kauppapuistikkoa keskustan alueena mutta kaupungin kaupunginosakartan mukaan Hietalahden raja kulkee korsholmanpuistikkoa pitkin joten kauppapuistikon loppupää numerosta 34 alkaen on Hietalahtea.

Näen usein busseja mutta kun itse sitä odotan niin se toisinaan  joko menee nenän edestä tai sitten myöhässä etten hoksaa enää odottaa niin kauaa.

Poissa jiipee

• Kokelas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #117 : 07. 03. 2011 13:01 »
Aloitin tämän keskustelun vuoden 2007 lopulla. Hienoa, että niin monet olette ottaneet kantaa. Harmittaa kuitenkin, kun niin monella on ollut ikäviä kokemuksia vaasalaisesta "paikallisliikeenteestä". Itse olen taas tänä vuonna aloittanut bussin käytön työmatkaliikenteessä. Myös minulla on ollut hankaluuksia lukea/tulkita aikatauluja - ja siitähän on aiheutunut turhaa mielipahaa.
Toinen kysymys on sitten aikatauluissa pysyminen. Ohjeissa todellakin kehoitetaan olemaan ajoissa pysäkillä, mutta mitä se tarkoittaa? Onpa käynyt niin, että bussin perävalot näkyvät vaikka itse on ajoissa paikalla. Eikä siinä edes auta kiukkuinen soitto VPL:n toimistoon.
Koska linja 3 palvelee periaatteessa hyvin minua työmatkoissani, olen siis päättänyt opetella paikallisliikenteen tehokäyttäjäksi säästääkseni luontoa ja omia rahojanikin. Palaan taas jossain vaiheeessa asiaan...

Muuten, olisi edelleen mielenkiintoista saada jonkinlainen selvitys "raitioliikenteestä Vaasassa", ehkäpä kuntalaisaloite asiasta todellakin voisi edesauttaa ideaa.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #118 : 07. 03. 2011 13:01 »
Itse aion taas nousta bussiin parin tunnin kuluttua ja torilta kaikki sujuu hyvin.  

Mutta vielä kertaakaan en ole päässyt bussiin joka minut veisi torille.  Aikataulun mukaan se ei vielä koskaan kahden kuukauden aikana tullut.  Menisin bussilla koska hinta on sama kun vaihto on ilmainen tunnin sisällä.

Olen tähdännyt bussiin jonka pitäisi aikataulun http://vaasa.seasam.com/karttasovellus/MainServlet?o=pysakki&lang=fi_FI mukaan tulla pysäkille Raastuvankatu 41 / Keskuskoulu (14) klo. 16:53.
Kyseessä on neljä korttelia joten kävelen sen alle 10 minuutissa.  Olen vaihdellut aikoja 16:45 alkaen ja myöhäisimpään olen ollut bussin kulkureitillä 17:00.  Enempää ei voi venyttää koska bussi jolla  jatkan lähtee 17:05.

En siis ole nähnyt kyseistä bussia koskaan tuolla reitillä.

Ketjun aloittaja kertoi, että 50 vuotta sitten pääsi bussilla minne vain.  Se varmaan on totta mutta ennen ei ollut nettiä josta voi katsoa pysäkki kerrallaan arvioidun ajan.  Harmi vain, että ohjelmassa on bugi tai auto ei pysy ajassa juuri tällä reitillä.  Olen huomannut, että toisaalla (Suvilahtea lukuunottamatta jossa heitto on ollut 12 minuuttia) bussi voi tulla sekunnilleen ja se on jo aika hyvin.
« Viimeksi muokattu: 07. 03. 2011 14:02 kirjoittanut Kari Lajunen »

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #119 : 17. 06. 2011 21:09 »
OHO! Linjojen numerot ovat palautuneet ennalleen... lieneeköhän joku lukenut:

Voisikohan joku selventää minulle, miksi täällä ei voida käyttää kaikkia mahdollisia numeroita, joita on käytössä noiden bussilinjojen erottamiseen?

On 1 ja 2 jotka menevät sekä tänne ristinummelle päin että västervikiin... Samaten 3 ajaa suvilahteen ja gerbyhyn ja nyt linjaa nro 8 on NELJÄ eri variaatiota: A, B, AB ja tämä uusi P

-----

Mielestäni erittäin epäselvän kuuloista, jos jollekkin avautuu nämä numerointihommat niin kertokaa nyt niiden punainen lanka minullekkin.

Mietin vaan että jos joku joskus kysyy: "Anteeksi, mikä bussi menee Palosaarelle?" ja minä vastaan: "Linja nro 1 torilta tai 3 tuolta Raastuvankadulta" niin henkilö saattaa joutua Palosaaren sijasta Suvilahteen tai Ristinummelle tai sitten sinne Palosaarelle, jos huomaa vielä kuskilta varmistaa, että on astumassa oikeaan autoon.

Linja 7 (Linjan numero muuttunut, ennen linja 1)

7 Tori - Suvilahti - (Runsor) - Vanha Vaasa - Ristinummi
7 Ristinummi - Teeriniemi - Huutoniemi - Tori

Linja 9 (Linjan numero muuttunut, ennen linja 2)

9 Keskusta - Huutoniemi - Teeriniemi - Ristinummi
9 Ristinummi - Vanha Vaasa -(Runsor) - Suvilahti - Keskusta

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #120 : 19. 03. 2012 10:10 »
Lainaus Heikki Lamminmäki
Lainaus
Näissä Vaasan lähiöissä parkkipaikkaongelmat johtunevat suureltaosin julkisenliikenteen toimimattomuudesta. Tarpeeksi tiheä vuorojärjestelmä poistaisi 2:den jopa 3 auton tarpeen lähiöiden asukkailta. 

Olen nyt vuoden ajan yrittänyt tutustua bussireitteihin siten kuin se on ollut mahdollista.  Kokemus
on osoittanut, että jos jokin toimii niin se tehdään toimimattomaksi.

Totuin siihen että Bussilla numero 2 pääsee 7:26 tai 8:26 kaupungintalon ja Rewellin välissä
vaihtaen vain minuutin odotuksella kolmosbussiin.  Syystä tai toisesta, (aikatauluissa en ole huomannut
muutoksia mutten väitä ettei niitä olisi) kolmosbussi starttaa juuri kun sen perä alkaa näkyä.  Se
ikäänkuin menisi kakkosbussia pakoon.

Poissa Henry Eklund

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #121 : 03. 05. 2012 17:05 »
Ihan säikähdin ku näin päivällä bussin Gerbyssä, olikohan uusi kuski eksyny. Tyhjänähän se tietty ajoi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Poissa Timo Rintamäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #122 : 24. 05. 2012 00:12 »

Kuvassa Vaasa vuonna 2100. Ratakiskot on eristetty laiturista läpinäkyvällä suojalasilla. Entisistä kiinalaisista opiskelijoista koottu kunnanvaltuusto on päättänyt rakentaa metron. Huomatkaa kiinankielinen teksti ja kaupungin nimen muuttaminen Pekingiksi. Kiinteä yhteys Uumajaan on rakennettu ja Pikku-Pekingistä on kasvanut miljoonakaupunki.
« Viimeksi muokattu: 24. 05. 2012 00:12 kirjoittanut Timo Rintamäki »

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #123 : 24. 05. 2012 11:11 »

Tässä oli niin hauska visio, että lähetin kääntäjän kautta jutun nykyisille kiinalaisille opiskelijoille.

Poissa Timo Rintamäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #124 : 24. 05. 2012 22:10 »

图瓦萨在2100年。铁轨已被隔离在一个透明的玻璃盖的船坞。前中国学生聚集市议会已决定兴建地铁。请注意中文文本中,改变北京的城市名称。固定链接建于默奥和小北京已经越来越多的大都市。

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #125 : 25. 05. 2012 06:06 »
Olen huomannut, että yli kolmen sanan kiinankielisiä käännöksiä ei kannata tehdä.  Käännös kyllä
onnistuu mutta se alkaa saada jostain syystä eri ajatuksen.  Kolme sanaa pysyy ajatuksessa.
Neljä pysyy tai ei pysy.  Viisi irtoaa että vaatii jo mielikuvitusta aavistaa mitä kirjoittaja haluaa
sanoa.  Kymmenen sanaa menee ihan kuutamolle ja vastaanottaja voi saada pahankin
väärinkäsityksen.

Poissa Klaus Berg

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Kuu on 51. osavaltio
    • Profiili
    • Blogi
    • Sähköposti
« Vastaus #126 : 25. 05. 2012 09:09 »
Karilla on usko että vuoteen 2100 mennessä meillä on kaavoitusosasto saanut jotain aikaan.

Se olisi hienoa se !

Poissa Timo Rintamäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #127 : 25. 05. 2012 20:08 »
Google kääntäjän käännöksissä englannista suomeksi muuttuvat englanninkieliset lauseet joissa se suostuu johonkin niin suomennoksessa se kieltäytyy. Käännöskone voikin tuottaa ison sotkun.

SpaceX did run into some problems with two navigation sensors, one that took thermal images and one that bounced laser pulses, and that delayed the capture by a couple of hours.

Käännös:

SpaceX ei törmätä joitakin ongelmia näiden navigointijärjestelmien anturia, joka otti lämpökuvia ja joka pomppi laserpulssien, ja että viivästytti pyydystäminen pari tuntia.
« Viimeksi muokattu: 25. 05. 2012 20:08 kirjoittanut Timo Rintamäki »

Poissa Timo Rintamäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #128 : 25. 05. 2012 20:08 »
Karilla on usko että vuoteen 2100 mennessä meillä on kaavoitusosasto saanut jotain aikaan.

Se olisi hienoa se !

Viesti, jossa suunnittelin, että vuonna 2100 Vaasa on miljoonakaupunki oli siis minun.

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #129 : 26. 05. 2012 05:05 »

Se olisi hienoa se !

Viesti, jossa suunnittelin, että vuonna 2100 Vaasa on miljoonakaupunki oli siis minun.

Joo mutta minulla on uskoa, että visiosi toteutuu.

Poissa Timo Rintamäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #130 : 26. 05. 2012 19:07 »
Ei se ollut visio vaan vitsi. Tosin mikäpä erottaa visiota ja vitsiä.

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #131 : 15. 08. 2012 15:03 »
Olipa edukasta matkustaa... vaihtolipulla präntööltä vanhikseen 2,50€. 

Samaan rahaan sain kuskin karjumaan, että LAITA RADIO KIINNI, TÄÄLLÄ ON JO YKSI RADIO JA SE RIITTÄÄ! Ihmettelin, että mistähän radiosta se horisee, yritin katsella hölmistyneenä ympärilleni ja huomasin, että kuski vahtaa mua peilistä? Luuli kait kameraani radioksi, harmi kun ei tallentunut moinen huutelu. Kävin kysäsemässä ennen poistumistani, että oliko toi tarkotettu mulle, koska en ollut varma? Nii vastas, että "eiku yleisesti..." Mitenköhän tuo nyt pitis ottaa sitten? Onks tapana kerran tuntiin huutaa, että radiot kiinni? Ei vanhiksen linjan kuski huudellu mitään...

Toisekseen, se radio, jonka kuski kuulee ei tosiaan kuulu matkustajille kun noi bussit rämisee ja kolisee niin lujaa. 45 minsaa semmosen kuuntelemista riitti taas.

Alkoi risuttaa koko reissu siihen malliin, että täytyy taas kerran sanoa, että vain viimeisen pakon edessä tulee ensi kerralla bussilla mentyä. Nytkin vain siksi, että duunasin sen vidin. Aikomus oli ottaa taksi. Olis pitäny.

Poissa AD

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #132 : 15. 08. 2012 19:07 »
Olipa edukasta matkustaa... vaihtolipulla präntööltä vanhikseen 2,50€. 

Samaan rahaan sain kuskin karjumaan, että LAITA RADIO KIINNI, TÄÄLLÄ ON JO YKSI RADIO JA SE RIITTÄÄ! Ihmettelin, että mistähän radiosta se horisee, yritin katsella hölmistyneenä ympärilleni ja huomasin, että kuski vahtaa mua peilistä? Luuli kait kameraani radioksi, harmi kun ei tallentunut moinen huutelu. Kävin kysäsemässä ennen poistumistani, että oliko toi tarkotettu mulle, koska en ollut varma? Nii vastas, että "eiku yleisesti..." Mitenköhän tuo nyt pitis ottaa sitten? Onks tapana kerran tuntiin huutaa, että radiot kiinni? Ei vanhiksen linjan kuski huudellu mitään...

Toisekseen, se radio, jonka kuski kuulee ei tosiaan kuulu matkustajille kun noi bussit rämisee ja kolisee niin lujaa. 45 minsaa semmosen kuuntelemista riitti taas.

Alkoi risuttaa koko reissu siihen malliin, että täytyy taas kerran sanoa, että vain viimeisen pakon edessä tulee ensi kerralla bussilla mentyä. Nytkin vain siksi, että duunasin sen vidin. Aikomus oli ottaa taksi. Olis pitäny.
No luinka tuon ottaa, 2,5€ bräntööltä vanhikseen, ei se kallista ole, vaikka nyt ikävän kuskin, etc. lasket kokonaisuuteen.
Kyllä se kävelemisen voittaa, olkootkin että käveleminen olisi se oikea ratkaisu.
Meidän Juniori oli kyllä taksivuorossa tänään, päivä hiljainen, olisi ollut kovaa ajoja vailla.

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #133 : 15. 08. 2012 20:08 »
Hinta ja se, et bussit sattui lyhyellä odotusajalla kohdalle oli kyllä positiivista. Muutoin tollanen reilu puoli tuntia kahdessakin eri rämisevässä bussissa (ilman tosiaan sitä radiota) oli silkkaa itsensä rääkkäämistä...

Poissa kamaroudari1

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #134 : 15. 08. 2012 21:09 »
Viime aikojen kesäreissut tullut tehtyä kotimaassa sukuloimassa. Jyväskylä, Helsinki, Oulu ja viimeiksi Turku. Merkillepantavaa oli, jotta ihmiset käyttivät busseja. Kalusto oli siistiä, eikä tosiaankaan mitään rämisevää Ruotsista tuotettua romua. Bussit kiersivät linjansa keskeytyksettä, jottei se ollut mitään kerran aamu- ja kerran iltapäivällä. Kun vähän pitemmänmkin kierroksen tekevä tuli ainakin kerran tunnissa, ei tarvitse ihmetellä että busseja käytetään

Poissa Henry Eklund

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #135 : 15. 08. 2012 22:10 »
Kerroppas kuinka kauan ja paljonko joutuu kävelemääm selkämurtuma potilas Gerbystä Mäntymaan tien alusta käydäkseen vetokannaksen apteekissa johon reseptit on faksattu, sitten voidaan puhua paikallisliikenteestä. Vaiko eikö nämä ole paikkoja, pelkkää paskaa sanon minä. Entä jos haluan käydä katsomassa veneeni vointia Kulmakadun laiturissa, osu taas mahdottomaan paikkaan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Poissa köyhä jarrumies

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #136 : 16. 08. 2012 10:10 »
Niiskutin matkakertomukseen kommenttina, että kun olen itse matkustanut paikallisbussilla muutamia kertoja,  tyydytyksellä pannut merkille, että eräs vanhempi kuski on tarttunut tomerasi nuorison häiriökäyttäytymiseen. Pysäyttänyt bussin ja kävellyt nuorten luokse. Ihan OK toimintaa. Näitä vaan lisää ja lisäksi toivon, että myös meluavien maahanmuuttajien käyttäytymiseen uskalletaan puuttua. Ei pelkästään suomalaisten. Kiitos!

Poissa Kari Lajunen

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Oivakaihdin Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #137 : 16. 08. 2012 11:11 »
Matkustin kotiin Västervikin bussilla numero 1 tai 2.  Bussi oli puolitäynnä ja takana oleva
nuorisojoukko sihautteli kaljatölkkejä auki.  Bussikuski pysäytti bussin ja vaati kaatamaan
avatut alkoholit ulos.  Mitään ei tapahtunut.  Sitten eräs herrasmies nousi hitaasti ylös
ja katsoi nuorisojoukkoa ja sanoi.  "Eikö sana kuulu?"

Sitten eräs tyttö meni tyhjän tölkin kanssa ovelle ja näennäisesti kaatoi jotain.  Bussikuski
sanoi, että en pyytänyt heilluttamaan tyhjää tölkkiä vaan kaatamaan avatut alkoholit ulos.

Viimein he kaatoivat ne ulos mutta se viivytti bussia viisi minuuttia.

« Viimeksi muokattu: 16. 08. 2012 11:11 kirjoittanut Kari Lajunen »

Poissa Niiskutti

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #138 : 16. 08. 2012 12:12 »
Niiskutin matkakertomukseen kommenttina, että kun olen itse matkustanut paikallisbussilla muutamia kertoja,  tyydytyksellä pannut merkille, että eräs vanhempi kuski on tarttunut tomerasi nuorison häiriökäyttäytymiseen. Pysäyttänyt bussin ja kävellyt nuorten luokse. Ihan OK toimintaa. Näitä vaan lisää ja lisäksi toivon, että myös meluavien maahanmuuttajien käyttäytymiseen uskalletaan puuttua. Ei pelkästään suomalaisten. Kiitos!

Millaista käytöstä tarkoitat häiriökäyttäytymisellä? Kerro vähän, kun se riippuu melkeinpä siitä häiriintyjästä, että minkä kokee häiritseväksi. Minusta ehkä ylitetään se raja bussissa sillä, että istutaan syliin. Tai jos puhutaan "matkaeväistä" niin alkaa rasittaa siinä vaiheessa kun ne on niskassa.

Tuleeko bussissa istua hiljaa katse lattiaan suunnattuna? Tästä tuli eräs päivä radiosta keskustelu, että kun nykyään häiriinnytään kanssaihmisistä/heidän tekemisestään todella helposti. Puhelimeen puhuminen ei ole soveliasta, ilmeisesti ei sitten vieraskielinen keskustelukaan. Juttelimme töissä asiasta, ja tulimme siihen tulokseen, että tälläisiä keskusteluita on vaikea seurata kun ei kuule mitä toinen puhuu/ei ymmärrä.

Ennen lieni ihan normaalia, kun bussiin mentiin, niin samalla siinä juoruttiin kuskin ja muiden matkustajien kanssa. Vaikkei ny olis niin tuttukaan.

Poissa köyhä jarrumies

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #139 : 16. 08. 2012 15:03 »
Millaista käytöstä tarkoitat häiriökäyttäytymisellä? Kerro vähän, kun se riippuu melkeinpä siitä häiriintyjästä, että minkä kokee häiritseväksi.

Tapaus, josta kerroin, ei häirinnyt minua, koska istuin etäällä enkä ollut joko astumassa bussiin tai poistumassa siitä. Mutta nuorisoporukan tapa istua bussissa niin että se esti muiden liikkumisen, häiritsi varmasti niitä, joiden täytyi pyytää lupa heiltä,  että pääsevät ulos.

Maahanmuuttajien kohdalla olen törmännyt esim. sellaiseen, että alakouluikäiset pojat juoksentelevat liikkuvassa bussissa edestakaisin. Heidän islamilaisen uskonnon mukaisesti puetut äitinsä eivät puutu tähän ja olen ymmärtänyt, että heidän uskonnossa tai kulttuurissa naisen ei tule kritisoida miespuolista eikä edes omaa poikaansa.