Kirjoittaja Aihe: Uskonnottomat  (Luettu 22700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tsailor

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
Vs: Uskonnottomat
« Vastaus #210 : 24. 10. 2010 20:08 »
Olen käyttänyt paljon seurakunnan palveluja elämäni varrella. Kaikki alkoi kasteesta. Aikoinani lauloin seurakunnan lapsikuorossa ja viihdyin hyvin siinä jengissä. Myös läheisiäni olen saattanut haudan lepoon seurakunnan palveluja käyttäen. Kun lapset syntyivät, olivat äiti-lapsipiirin vertaistapaamiset hyviä ja voimaannuttavia hetkiä, joita odotti ilolla.

Onneksi en ole joutunut turvautumaan seurakunnan ruokapankin palveluihin, mutta kirkostaeroavien olisi syytä muistaa tämäkin palvelumuoto, jota seurakunnat tänä päivänä toteuttavat. Se saattaa olla monelle perheelle kovien arvojen Suomessa viimeinen oljenkorsi. Uskon myös, että diakoniatyöstä löytyy monelle apu, kun elämä kolhii. Rippikoulunkin kävin aikoinani, samoin omat lapseni. Seurakunnissa on paljon hyvää ja verorahoilleen saa paljon vastinetta, jos vain osaa ja haluaa käyttää näitä palveluja.

Niin, ja lapsena olin joka sunnuntai kirkossa. Se oli kuin toinen koti, tuttu ja turvallinen. Toivon, että niistä ajoista mieleeni on jäänyt edes hyppysellinen toisen ihmisen arvostamista, kunnioitusta ja kykyä antaa anteeksi.

Poissa Pentti Suksi

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #211 : 24. 10. 2010 20:08 »
Olen minäkin aikoinani käyttänyt seurakunnan palveluja. Rippikoulukin tuli käytyä. Ei se niin kristillistä ollut kuin sitä kuvitellaan. Enimmäkseen meitä murkkupoikia kiinnosti kansalaiskoulun tytöt.

Mitä sitten ruokapankkiin tulee, niin me tehdään aivan  sitä samaa työtä kuin seurakunnatkin. Ei se ole seurakunnan yksinoikeus. Juhlallisesti olen antanut lapsille nimiä. On niitä eri-ikäisiä ja kokoisia. Yhdessä olen vanhempien kanssa suunnitellut nimiäiset  musiikkia myöten. Ei siihen kastamiseen pappia tarvita, lapsilla on kummeja ja ihan oikeasti.

Rippikoulua ei tarvitse, sitä varten on hyvin suosittu Prometheus-leiri aikuistumisjuhlineen. Opiskellaan ihmiselämän eettiset ja moraaliset kysymykset.
Olen se henkilö joka olin 1980-luvun alussa aloitteellisesti olin ajamassa Elämänkatsomustiedon opettamista peruskouluissa ja lukiossa.

Se ei oikein tahdo toisen ihmisen arvostaminen aina kirkolta sujua. Pitäisi erota enemmän että kirkko oppisi arvostamaan työttömiä, syrjittyjä, köyhiä, sairaita ja vammaisia ja muuten kovaosaisia sekä homoja ja lesboja.

Tsailor hyvä!

Olen käytännössä, että teoreettisesti käynyt kirkkohistoriani läpi. Kun jumalakuvaani etsin, luin kirkkohistoriaa, jumaluusoppia, raamatun selitysoppia,, uskonto-oppia luin kokonaisuudessa raamatun läpi
ja sen tuloksena erosin kirkosta. Käytännön uskonto ja teologia on ristiriidassa  raamatun  kanssa ja raamattu on ristiriidassa raamatun kanssa. Käytännössä olen oppinut tuntemaan islamin uskon ja koraanin
sekä budhalaisuuden ja hinduismin? Kuka on oikeassa?  Ole siinä viisas.  Sinä hieman kauttarantain annoit ymmärtää, ettei meillä olisi moraalia ja etiikkaa. Olen monta kertaa joutunut kysymään: olenko minä viimeinen täällä Vaasassa joka noudatan  Vuorisaarnan jy,lhää sanomaa? Ei ole ainakaan tungosta ollut.

Huomautan näin lopuksi että olen saanut puhujakoulutuksen ja kuulun juhlapuhujiin.

Hautapalvelut on liukuhihnalta,  virsi, pappi puhuu jotain käsittämätöntä mutta ei vainajasta, rukous ja siunaus kukkien lasku ja loppuvirsi. Siinä kaikki, melkoisen mielikuvituksetonta.

Lapsena minäkin kävin kirkossa joka sunnuntai  oli pohjaa mihin verrata.

Pentti Suksi

Poissa Matseman

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #212 : 25. 10. 2010 06:06 »
Meidät vihittiin suuressa kirkossa. Monellehan tämä on aika helppo juttu päättää, nimittäin mennäkö maistraattiin vai järjestääkkö kirkkohäät. Las Vegasissa voi jopa työntää luottokortin vihkiautomaattiin ja seistä sen edessä pari minuuttia kestävän rituaalin ajan.
Meille oli tosin itsestään selvää, että toimitus hoidettiin kirkossa ja sen jälkeen juhlittiin joukolla. Ja sama pappi, joka kastoi myös pojan. Ellemme olisi voineet hoitaa asiaa kirkossa, on kyseenalaista, olisimmeko menneet naimisiin ollenkaan. Jotkut asiat vain tuntuvat hyvältä tehdä vanhojen perinteiden mukaan, toiset taas eivät. Tämä taitaa olla aika yksilökohtaista.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #213 : 25. 10. 2010 08:08 »
Tässä aihepiirissä jaan yllättävänkin pitkälle mielipiteeni P. Suksen kanssa.

Hieman lisää omia kokemuksia, pitkän kaavan kautta.

Rippikoulu
Minutkin on kastettu kirkon piirissä ja rippikoulukin tuli käytyä. En minäkään rippikoulusta muista kuin, että se tavallaan kuului asiaan. Kymmentä käskyä ja muutamia rukouksia opeteltiin ulkoa ja koulunkäynniltähän tuo pääasiassa tuntui. Mitään kummempaa hengellistä en ainakaan minä riparista saanut, kunhan tuli ”pakollinen” ja tapoihin kuuluva velvollisuus suoritettua.

Seurakunnan poikakerho
Sitä ennen tuli käytyä myös Vaasan suomalaisen seurakunnan poikakerhossa Palosaaren kirkossa. Kirkko teki hyväntekeväisyyttä siten, että me pikkupojat käytiin pilkkomassa iäkkäille yksin asuville mummoille puita. Saatiin siitä kerhovihkoon muistaakseni kaksi tai kolme liimattavaa kiiltotähteä. En parhaalla tahdollakaan muista mitä hyötyä noista tähdistä oli. Kai sitä jossain määrin hyvän mielen sai, vaikka varmaan myös kirkko otti lapsityövoimastaan kunnian. Jollain tavoin koin hyödylliseksi, kun opettelimme kerhossa myös morse-aakkosia (taa-ti-taa   ti-taa  ti-ti).

Uskonnon opetus koulussa
Uskonnon opetus ei koskaan kohdallani herättänyt suurempaa kiinnostusta kirkkoon. Vaasan yhteiskoulussa Kilpi Kylälä pelotteli maailmanlopulla. Myöhemmin rovasti Yrjö Soini oli ankaruudessaan ja vakavuudessaan vastenmielisimpiä opettajia nuoren kannalta. Uskonnon opetus ei siis ainakaan minulle antanut kovin hyvää kuvaa kristinuskosta. Toki olen myöhemmin törmännyt sympaattisiin kirkon miehiin.

Kirkon väestökirjanpito
Kuten tuolla aikaisemmin kerroin törmäsin kirkon byrokratiaan 18-vuotiaana, kun syntymäajan oikaiseminen tuotti suuria ongelmia.

Kirkossa käynti
Kerhon lisäksi en lapsena (enkä myöhemminkään) ole kirkossa käynyt kuin lähipiirin vihkiäisissä ja hautajaisissa. Kirkkoherranvirastossa minut aikanaan vihittiin, kun seuraavan vuoden alusta olisi molemmille iskenyt vanhanpojan /vanhanpiian vero. Myös lapset on tavan mukaan kastettu kirkkoherranvirastossa Koulukadulla. Luultavasti minulle olisi yhtä hyvin kelvannut samat asiat vaikkapa Pentti Suksen toimittamana.

Hautajaiset
Aikanaan luottamustehtävän takia kävin hautajaisissa vähintään kerran kuukaudessa. En minäkään kovin montaa hienoa puhetta muista papeilta kuulleeni. Parhaat puheet on kuultu muistotilaisuudessa lähiomaisten toimesta. Ehdoton pohjanoteeraus oli kohdallani viime kesänä, jolloin haudattiin vanha tuttavani, joka käsitykseni mukaan oli kirkkoon kuulumaton. Pappi toisti useaan kertaan, että varmaan jossain sisässään vainajalla oli vanha körttitausta, vaikka hän koskaan uskon asioista läheisilleen puhunut. Körttitaustakin käsitykseni mukaan kuului lähinnä syntymäpaikkakuntaan ja sukulaisiin, ei vainajan omaan. En todellakaan tiedä, oliko vaimon lupa puhua noin, mutta ulkopuolisesta tuntui todella kornilta.

Kirkkoon kuuluminen
Erosin kirkosta 80-luvun alussa, kun totesin ettei se vastaa käsityksiäni uskonnosta. Tietysti myös rahan säästö motivoi päätöstä, muttei missään tapauksessa ollut suurin syy. Minäkään en usko, että kirkkoon kuulumisella on mitään tekemistä Jumalaan uskomisen kanssa. En ole ateisti, mutten parhaalla tahdollakaan voi allekirjoittaa eräitä raamatun käsityksiä.
En ole koskaan voinut ymmärtää, miksi ”näkymättömään” asiaan uskominen on se ratkaiseva tekijä. Näin ainakin aina saarnataan. Minä en millään tavalla voi pitää epäilemistä syntinä. Jo pieni lapsikin epäilee asiaa, jota ei koskaan ole nähnyt. Ainakin hautajaisissa aina korostetaan, että vain usko ratkaisee taivaaseen pääsyn. Minusta esimerkiksi se, kuinka säntillisesti elää, olisi parempi mittari palkita maanpäällinen taival tuonpuoleisessa.  En myöskään usko taivas-helvetti kahtiajakoon, kuten mihinkään täysin musta-valkoiseen tässä maailmassa.
Kun minulle läheinen elämänmyönteinen nuori kuoli auto-onnettomuudessa, sanoi pappi ettemme aina voi ymmärtää Jumalan tahtoa. Juuripa niin – jos tässä oli kysymys Jumalan tahdosta, niin en todellakaan edes halua ymmärtää.

Hautausmaa
Isäni on haudattu Vaasan uudelle hautausmaalle. Aikaan invalidisoitunut äitini osti seurakunnalta haudanhoitopalvelun. Maksaa tämän vuoden osalta 33 euroa. Sisältää perushuollon ja yhden kukkaistutuksen. Tämän lisäksi olemme tietysti hoitaneet hautaa muutenkin. Käymme säännöllisesti keväisin, kesäisin ja syksyisin varmistamassa, että hauta on ok. 
Vuonna 2006 Vaasan seurakuntayhtymä lähetti kirjeen, joka ei koskaan unohdu. Liitteenä kirkkoneuvoston pöytäkirja asiasta. Hautausmaan esimies oli kuvannut haudat, jotka oli laiminlyöty ja niitä oli 379 kpl. Meidän hauta oli yksi niistä. Siinä uhattiin hautapaikan menettämisellä kirkkolain 17 luvun 5 §:n 3 momentin nojalla. Äitini järkyttyi ja vaimo suuttui todella. Kirje on yhä minulla muistona. Soitto seurakuntaan siitä, että meillä on haudanhoitosopimus, muutti asian välittömästi. Hauta olikin kunnossa ja unohtakaa koko juttu. Anteeksipyyntöä ei kuulunut. Kirjoitin asiasta Pohjalaisen yleisönosastoon, mutta lehti ei koskaan kirjoitustani julkaissut.

Käytännön elämä kirkkoon kuulumattomana
Enpä ole näiden 30-vuoden aikana oikeastaan mihinkään törmännyt. Eroaikana sanottiin aina, että kirkkoon kuulumattoman hautapaikka tulee aikanaan kuollessa omaisille kalliiksi. EU on hoitanut tämän asian kuntoon ja nyt tosiaan hautapaikka on samanhintainen kaikille. Hautajaisiakin ole joutunut järjestämään, eikä kukaan ole kysellyt, kuulutko itse kirkkoon. Tyypillisen suomalaisena käyn edelleen lähipiirin häissä ja hautajaisissa, huomaamatta mitään eroa muihin.
Kun työni puolesta olen ollut todistajana oikeudessa, olen juuri kirkkoon kuulumattomuuden pitänyt itsestään selvänä, että olen antanut todistajan vakuutuksen valan sijasta. Saattaa olla, että myös kirkkoon kuulumaton voisi antaa valan ? Toki koen muutenkin tuon vakuutuksen enemmän omanani.

Todistajan vala:
Minä N. N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.
Todistajan vakuutus:
Minä N. N. lupaan ja vakuutan kunnian ja omantuntoni kautta, että minä todistan ja kerron kaiken totuuden tässä asiassa siitä mitään salaamatta tai siihen mitään lisäämättä taikka sitä muuttamatta.

Poissa Matseman

• Veteraanivaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #214 : 25. 10. 2010 09:09 »
Aika monta hyvää pointtia tuossa Jorman viestissä.

Kävin yhdessä vaiheessa usein katolisessa kirkossa. Opin silloin tykkäämään siellä työskentelevästä papista, jolla oli tosi maanläheinen tapa puhua asioista.
Kerran hän otti aiheekseen puhua modernista kirkosta, kirkon tulevaisuudesta ja kirkon menneisyydestä. Erikoisesti hän painotti kaikkea vanhaa. Hänen mielestään monelle on niin tärkeää kehittää uutta ja unohtaa samaan aikaan kaikki vanha, sellainenkin, josta ei ole kenellekään haittaa. Esimerkkinä hän kertoi omistavansa vanhan Volvo PV:n, jota kaikki ihailivat. Aina kun hän pysähtyi sillä johonkin, joku tuli nostalgisena kertomaan, miten isällä oli sellainen, tai miten juuri tuollaisella ajettiin ensimmäisen kerran romurallia. Samalla tavalla hän piti tärkeänä, että myös kirkko säilyttää joitakin vanhoja perinteitä, jotka ovat ihmisille tärkeitä. Ja kertoi, että kirkon vanhat perinteet ovat  tärkeitä suurelle joukolle ihmisiä.

Muuten tuosta hautapaikkamaksusta, myös meillä hoituu homma niin ja olen ihmetellyt aina, että miten he voivat hoitaa asian niin halvalla. No verovaroinhan sitä varmasti tuetaan. Mutta jos käy niin, että kirkosta erotaan tarpeeksi paljon, niin eikös silloin myös tuon palvelun hinta voi nousta niin paljon, etteivät ihmiset halua enää maksaa palvelusta ja hautojen hoito jää heille itselleen. Ja me kaikkihan tiedämme, miten siinä sitten käy, haudat jäävät hoitamatta.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #215 : 25. 10. 2010 09:09 »
Noista kirkon miehistä tietysti isä Mitro teki huumorillaan vaikutuksen. Samalla antoi koko edustamastaan ortodoksisesta kirkosta positiivisemman kuvan. Vähän sama tilanne on tuon TV-papin kanssa, jonka nimi ei kylläkään ole jäänyt mieleen, kasvot kylläkin.

Pojan vaasalainen rippikoulupappi vaikutti myös aikanaan todella hyvältä. hän oli nimeltään Tuomo Klapuri. Pitkät keskustelut kävin hänen kanssaan nuorisosta, kun junnuvalmentajanikin siihen aikaan toimin. Täytyy tosin tunnustaa, etten kehdannut hänelle kertoa, etten kuulu kirkkoon. Tokikaan aihetta ei millään tavalla edes sivuttu. Mieleen tulee myös tietysti myös ihan sympaattinen Jukka Niemi, joka on ollut pitkään mukana VPS: n toiminnassa.

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #216 : 25. 10. 2010 17:05 »
Tänään on vaalikoneet ilmestyneet ”helpottamaan” seurakuntalaisten valintaa kirkollisvaaleissa. Piti tietty kokeilla, vaikka äänioikeus puuttuukin enkä muutenkaan ikinä valitsisi missään vaaleissa ehdokastani vaalikoneen perusteella. Otan ne lähinnä viihteenä.

Vaasan Suomalaisen seurakunnan vaalikone toimi tosi tahmeasti.

http://seurakuntavaalit.vaalikone.org/fi/vaali_000474

Yllätys oli se, että eniten samaa mieltä oli kanssani Kotikirkko läheiseksi -valitsijayhdistyksen 20-vuotias ehdokas Santtu Hyytinen. Kysymyksessä lienee keskustan ehdokaslista.

Mukava oli kuitenkin huomata, että nuorella ehdokkaalla oli kanssani samoja mielipiteitä. Muun muassa se, että koulun ja päiväkotien uskonnonopetusta ei tarvita. Kirkollisveroakin olisimme laskemassa.

Ehkä tämä kertoo vähän myös siitä, että nuoriso on hiljalleen tuomassa kirkkoa enemmän tavalliseen arkeen.

Poissa Risto Helin

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Olen Suomalainen
    • Sähköposti
« Vastaus #217 : 25. 10. 2010 18:06 »
Kävinpä minäkin tuolla koneella katsomassa pahaiten sopivan vaikka en noissa vaaleissa saa äänestää. Yllätyksekseni ykkössija oli Erkki Teppo, oikeastaan harmi etten saa äänestää sillä olisinpa kerrankin voinut hyvällä omallatunnolla äänestää demaria.
10 sopivinta ehdokasta

Prosenttiluku kuvaa, miten ehdokkaan vastaukset sopivat yhteen omien mielipiteidesi kanssa. Klikkaamalla nimeä pääset tutustumaan ehdokkaaseen, hänen vastauksiinsa ja perusteluihinsa.
Takaisin - muokkaa vastauksiasi   Yhteiseen
kirkkovaltuustoon   Seurakuntaneuvostoon

67%   Teppo, Erkki
   26   Sd+sit srkväki   143   Sd+sit srk-väki
63%   Höykinpuro, Arja
   43   Kotikirkko läh   147   Kotikirkko läh
63%   Öljymäki, Mauri
   90   Yhdessä   122   Yhdessä
63%   Mäki, Tiina
   73   Yhdessä   111   Yhdessä
58%   Tuomisto, Tauno
   37   Krist.arvot   -   
56%   Lahti, Kalevi
   15   Sd+sit srkväki   -   
56%   Kautto, Pertti
   30   Krist.arvot   152   Krist.arvot
56%   Saari, Markku
   -      141   Sd+sit srk-väki
55%   Linna, Veera
   32   Krist.arvot   154   Krist.arvot
55%   Saimala, Lea
   46   Kotikirkko läh   150   Kotikirkko läh
55%   Sulkakoski, Sonja
   -      119   Yhdessä
veritas odium parit.

Poissa Tsailor

• Vakituinen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #218 : 25. 10. 2010 19:07 »

--------------------------------------------------------------------------------

67% Haahkala, Irene
 54 Yhdessä - 

--------------------------------------------------------------------------------

64% Haapaoja, Arja
 40 Kotikirkko läh - 

63% Mäenpää, Maija-Liisa
 45 Kotikirkko läh 149 Kotikirkko läh

63% Saimala, Lea
 46 Kotikirkko läh 150 Kotikirkko läh

60% Pääjärvi-Myllyaho, Riitta
 80 Yhdessä 116 Yhdessä

60% Vainionpää, Aino
 27 Sd+sit srkväki 144 Sd+sit srk-väki

59% Silander, Juha
 87 Yhdessä 118 Yhdessä

59% Kettunen, Tarja
 60 Yhdessä 99 Yhdessä

59% Kujanpää, Raija
 64 Yhdessä 103 Yhdessä

59% Mäki, Tiina
 73 Yhdessä 111 Yhdessä

56% Airaksinen-Rajala, Oili
 2 Sd+sit srkväki 123 Sd+sit srk-väki

Tulos osoittautui kovin naisvaltaiseksi...

Poissa Jorma Kivimäki

• Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #219 : 26. 10. 2010 08:08 »
Eppu Normaali otti myös aikanaan kantaa uskonnottomuuteen.
Näin:

Suomalaiset ovat hyvin harrasta kansaa
Ne kirkonmenot aina aikaan saa
Oli seurat, sirkus taikka huumoria hurttia
On naamat kuin ois syöty yoghurttia

Päppäpädäpäädäppäppää
Nyt pidetään ikävää
Tyttytydytyydyttyttyy
Niin sielu tyydyttyy
(2x)

Kun punk-kohkari punk-kohkasi,
Hän mainiot seurat siitä lohkasi
Ja kulttuurifriikki huusi: "ylös sanskriitti!"
On pyhä riitti, tietty körttiläisbeatti

Päppäpädäpäädäppäppää
Nyt pidetään ikävää
Tyttytydytyydyttyttyy
Niin sielu tyydyttyy
(2x)

On paljon hauskempi olla pa-pa-pakanana
Ei tartte koskaan olla va-va-vakavana

Mut on hauskempi olla pa-pa-pakanana
Ei tartte koskaan olla va-va-vakavana

Päppäpädäpäädäppäppää
Nyt pidetään ikävää
Tyttytydytyydyttyttyy
Niin sielu tyydyttyy
(2x)

http://www.youtube.com/watch?v=J8w8ayJTgvU

Umpi Luuta

• Vieras
« Vastaus #220 : 27. 10. 2010 11:11 »
Niin, ja 16 vuotiaan vaalikarjan pitäisi äänestää noita huru-ukkoja ja akkoja. Siinä on räppäreille ja muille tekstinikkareille aiheita kerrassaan.

Poissa jali

• Aktiivi vaikuttaja
    • Profiili
« Vastaus #221 : 30. 10. 2010 10:10 »
Jos kirkko alkaa vihkiä homopareja,tulee luultavimmin vielä rajumpi eroamis buumi kuin mitä nyt nähtiin.Vaikea tilanne kirkon päättäjille.Kun toisaalle kumartaa,niin toisaalle pyllistää.

Umpi Luuta

• Vieras
« Vastaus #222 : 05. 11. 2010 09:09 »
Eroakirkosta.fi kysyy: Onko apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin jäävi selvittämään sähköistä kirkosta eroamista?

http://www.eroakirkosta.fi/media/none/tiedote_23_2010.html?year=2010

eklu

• Vieras
« Vastaus #223 : 05. 11. 2010 09:09 »
Kirkolla on hätä ja kiemurtelee nyt tuskissaan, toiminta on typerää ja lisää kirkosta eroamista. Siellä on kohta kanslia täynnä väkeä eroamassa josei se käy netin kautta. Saavat kohta panna lapun luukulle jos jatkavat tähän malliin.

Umpi Luuta

• Vieras
« Vastaus #224 : 31. 12. 2010 17:05 »

Umpi Luuta

• Vieras

Umpi Luuta

• Vieras
« Vastaus #226 : 24. 03. 2011 15:03 »